Od 15. ledna začala platit novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ta zrušila paragraf, jež řidičům nařizoval platit za každé nepojištěné auto. Někomu bylo vyměřeno 50 korun denně, jiný zaplatil i 300 korun, záleželo na typu vozidla. To už neplatí. Stále v platnosti jsou ovšem pokuty: hrozí 5 až 40 tisíc korun za to, že povinné ručení nemáte.
Existují chvíle, kdy si řidiči nejsou jistí, zda vůbec povinné ručení ještě, nebo už, potřebují. Nabízíme rady v následujících pěti modelových situacích.
1 Koupě a prodej vozu
Než odjedete s vozem z autosalonu či z bazaru, uzavřete povinné ručení. Lze to obvykle hned na místě. Předejdete tak problémům. Jestli vám nevyhovuje nabídka pojištění, kterou obchod nabízí, můžete smlouvu sjednat přes internet. On-line vyplníte formulář, on-line zaplatíte kartou a za chvíli vám v e-mailu přistane zelená karta. To ostatně můžete udělat, i pokud kupujete vůz přímo od předchozího majitele třeba o víkendu, kdy jsou pobočky pojišťoven zavřené.
Přečtěte si článek o polopřevodech |
Novinkou letošního roku je, že už nejsou možné takzvané polopřevody. Nemůže se tak stát, že auto prodáte, odhlásíte povinné ručení a kupec auto nepojistí a nepřehlásí a vy budete hradit případnou škodu. Nově platí, že když nový majitel auta vůz nezaregistruje do 10 dnů od koupě, bude auto automaticky vyřazeno z registru. Nenávratně! Navíc zde hrozí pokuta až 50 tisíc korun.
Převod vozidla se provádí v registračním místě posledního provozovatele. Nedělá se už samostatné odhlášení a přihlášení. Převod provádějí společně původní a nový vlastník, případná plná moc musí být úředně ověřena.
2 Darování auta či „neoficiální“ prodej
Informace
|
Máte starší auto a chtěli byste si koupit nové. Co se starým? Možná vás napadlo, že byste ho mohli darovat třeba právě dospělému dítěti, či levně přenechat sousedovi. Protože je však původní vůz starý a při převodu by bylo nutné platit „ekologickou daň“, dohodnete se, že oficiálně nic řešit nebudete, ale veškeré náklady spojené s vozem ponese potomek či soused.
V případě, že nový držitel vozu zanedbá povinné ručení, problém s nahrazováním škody budete mít vy. Rada? Povinné ručení plaťte raději sami a s obdarovaným se následně vyrovnejte. Myslete však i na to, že v případě nehody přijdete o bonusy vy.
3 Automobil svěřený bazaru
Starý vůz dáte do bazaru. Dobře se podívejte, jak zní smlouva. Pokud auto bazaru prodáváte, můžete se smlouvou v ruce auto odhlásit z registru a zrušit povinné ručení. Pozor však, když dáváte vozidlo takzvaně „do komise“, což se děje zhruba v polovině bazarových prodejů. Dokud se auto neprodá, je vaším majetkem a vy musíte platit povinné ručení.
Uvědomte si, že v bazaru auto jen nestojí na ploše, ale zájemci v něm mohou absolvovat zkušební jízdy. Když při nich způsobí škodu, jde platba za vámi, respektive za vaším pojištěním.
4 Auto úplně na odpis
Měli jste nehodu a vaše auto je totálně na odpis. Pojišťovna škodu proplatí, vy auto necháte ekologicky zlikvidovat, odhlásíte ho z registru a je vyřešeno. Co však, když máte auto staré? Vzhledem k tomu, že průměrný věk aut na českých silnicích byl v roce 2014 podle Sdružení automobilového průmyslu 14,49 roku, je to dost pravděpodobné.
U takových vozů pojišťovna obvykle prohlásí totální škodu i při relativně malém poškození. Vyplatí 15 až 20 tisíc, řidič si nechá za pět tisíc opravit auto a jezdí dál. V tom případě, i když byla prohlášena totální škoda, není auto vyřazeno z registru a je třeba platit povinné ručení dál.
5 Likvidace starého vozu
Tipněte siZloděj ukradne auto a způsobí s ním škodu. Kdo ji bude hradit a příp. přijde o bonusy?
Řešení: Škodu bude hradit pojišťovna nebo ČKP, podle toho, v jaký okamžik se nehoda stala. ČKP však potom bude po viníkovi škodu vymáhat. |
Máte před technickou kontrolou a nejspíš už se nevyplatí do starého auta cpát peníze. Pokud se rozhodnete k ekologické likvidaci, není problém. Zlikvidujete, odevzdáte značky, odhlásíte z registru a nemusíte platit povinné ručení.
Co však, když si chcete auto nechat? Třeba uvažujete, že ho „jednou“ dáte dohromady. Necháte ho stát v garáži takzvaně na špalcích. A co dál?
Registr můžete požádat o vyřazení z provozu a na onu dobu přerušit i povinné ručení. Ale pozor, u depozitu jsou nová pravidla a auto nemůže být z provozu vyřazeno neomezeně dlouho. Po 12 měsících musíte vyřazení řešit, nebo se stane, že je vyřazeno z provozu trvale opět s hrozící pokutou 50 tisíc korun. Staré depozity (sjednané do 30. 6. 2013) zaniknou nenávratně k 1. 1. 2016.
Anebo to můžete risknout, nic neřešit a povinné ručení vypovědět k datu jeho výročí. V tom posledním případě si však musíte být jisti, že s autem opravdu nikdo nikam nepojede.
Protože od poloviny ledna 2015 nehrozí postih v podobě příspěvku do garančního fondu, pokud je vůz na vašem soukromém pozemku opravdu důsledně zabezpečený, aby nemohl způsobit žádnou škodu a pokud se s ním opravdu nejezdí. Pozor ovšem na auta, která stojí u chodníku před domem. Za ta povinné ručení platit musíte.
Tápete v tom, jak vybrat správné povinné ručení?Značka, model, objem motoru... On-line kalkulačka na Osobni.Finance.iDNES.cz vám přesně spočítá, které povinné ručení je pro vaše vozidlo optimální. |