ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zmapovali jsme, v jakých nouzových situacích pomohou pojišťovny zdarma

  • 4
Když doma praskne vodovod, zabouchnete si dveře nebo nastane jiná havárka, sehnat obratem schopného řemeslníka bývá problém a není to zadarmo. Pokud ale máte pojištěnou domácnost, stačí vytočit linku asistenční služby a nezaplatíte nic. Řada pojištěných lidí na to však zapomíná, nebo si to vůbec neuvědomí.

„Obecně se ještě stále poměrně často setkáváme s tím, že si lidé na asistenci jako takovou vůbec nevzpomenou. Je to dáno obvykle mírou stresu, kterou v té konkrétní situaci zažívají,“ potvrzuje Jan Marek, mluvčí České pojišťovny.

„Asistenční služby jsou obecně málo využívané. Většina klientů zapomíná nebo si neuvědomuje, jak výhodnou službu v rámci pojištění domácnosti či stavby získávají. Obzvláště v dnešní době, při nedostatku řemeslníků, může asistenční služba velmi pomoci už jen tím, že daného opraváře na řešení vzniklé situace zajistí,“ dodává Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny (ČPP).

Asistenční služby pojišťoven přitom fungují nepřetržitě 24 hodin denně a jsou automatickou součástí pojištěné domácnosti. Vyplatí se proto pročíst si pojistnou smlouvu a připomenout si, jaké problémy a havárie v domácnosti je možné zdarma vyřešit prostřednictvím pojišťovny. A vyplatí se také uložit si do mobilu telefonní kontakt na asistenční službu, abyste byli připraveni využít ji naplno.

Zámečníci a instalatéři jsou nejžádanější

Ze statistik pojišťoven vyplývá, že nejčastějším asistenčním zásahem je pomoc zámečníka se zabouchnutými dveřmi. Druhou nejvyužívanější asistencí jsou instalatérské práce, kdy v domácnosti praskne vodovodní potrubí, uniká plyn nebo se třeba porouchá kotel.

„V praxi to funguje tak, že je třeba se obrátit na asistenční linku. Klient sdělí, jaký má problém a operátor obratem začne hledat nejbližšího dostupného řemeslníka, kterého ke klientovi pošle. Následně klienta informuje o výběru řemeslníka a předpokládané době příjezdu,“ popisuje Petr Milata, mluvčí ČSOB Pojišťovny. „Výhodou je, že dodáme ověřeného řemeslníka v řádu do několika hodin od nahlášení,“ poznamenává Eva Svobodová, mluvčí UNIQA pojišťovny.

„U Allianz mají klienti povinnost s námi vzniklou situaci nejdříve projednat a v případě, že nemůžeme zajistit bezprostřední zásah sami, proplatíme jim vzniklé náklady do výše asistenčního zásahu,“ říká mluvčí Václav Bálek. Podobně to řeší i Česká pojišťovna.

„Jediný asistenční zásah, kde umožňujeme i zpětné proplacení, je u zámečníka. Ostatní služby musí klient vždy nejdříve konzultovat s naší asistencí,“ přibližuje mluvčí Nela Maťašeje, jak asistence funguje v Direct pojišťovně.

Asistenční služby pojišťovny rozšiřují

Pojišťovny přitom hlásí, že se rozsah asistenčních služeb během několika let výrazně rozšířil. Například Allianz, Česká pojišťovna, Direct a ČSOB Pojišťovna zajistí i servisní službu, když dojde k poruše elektrospotřebiče jako je například chladnička, pračka, myčka nádobí či televizor.

UNIQA pojišťovna poskytuje vzdálenou IT asistenci pro pomoc při instalaci počítače, záchraně počítačových dat nebo pomoc s odblokováním počítače. IT konzultace mohou využít i klienti Kooperativy, nebo pojišťovny Direct. A ČPP dokonce uhradí podle zvoleného rozsahu krytí náklady až do částky 10 tisíc korun, které klienti sami vynaloží na záchranu dat uložených na pevných discích počítačů a notebooků.

Zdarma je i likvidace vosích a sršních hnízd

V rámci asistenční služeb jsou však dnes i speciality, kterými se snaží pojišťovny mezi sebou konkurovat. Jde třeba o odchyt včelího roje, nebo likvidaci vosího a sršního hnízda. Tuto asistenci mohou využívat například  klienti České pojišťovny, Kooperativy a UNIQA pojišťovny.

„Využívání těchto služeb má meziročně rostoucí vývojový trend. Její užitečnost je zřejmá, především žije-li v rodině či blízkém okolí alergik. V letošním roce byla poskytnuta ve 159 případech,“ přibližuje Milan Káňa, mluvčí Kooperativy. UNIQA poskytne asistenci dokonce i v případě přemnožení myší a krys a při likvidaci švábů a rusů v zamořených domácnostech.

Česká pojišťovna má v základním balíčku i právní asistenci a poskytuje také cykloasistenci při nehodě na jízdním kole a elektrokole na území Evropy. Tuto specialitu je ovšem nutné si připojistit.

Pojišťovny si konkurují i tím, jaký počet asistenční zásahů a do jakého limitu jsou ochotny poskytnout každý rok zdarma. Zpravidla lze využít dva zásahy, limity mohou být v základním balíčku u nejvyužívanějších asistenčních služeb v poměrně širokém rozpětí od dvou do sedmi tisíc korun. Některé pojišťovny umožňují navýšení limitů, ale za příplatek.