Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Voda poničila dům, pojišťovna odmítla uhradit celou škodu. Pomohl až ombudsman

Pokud jsme pojištěni, počítáme s tím, že v případě nehody, úrazu, nemoci, krádeže, živelní pohromy či jiné pojistné události vyplacené plnění vyřeší nebo alespoň zmírní naše finanční ztráty. Ne vždy ale musíme být spokojeni s tím, co je pojišťovna ochotna uhradit. Řadu těchto situací může vyřešit ombudsman České asociace pojišťoven (ČAP).
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vylitý rybník zcela zničil plot a poškodil starší rodinný dům. Majitelka měla nemovitost řádně pojištěnou, a tak předpokládala, že opravu, vyčíslenou na něco přes dvě stě tisíc, uhradí z pojistného plnění. Spletla se. Pojišťovna vyplatila jen dvacet tisíc korun, zbytek nároku zamítla s odůvodněním, že dům byl ve špatném technickém stavu. S tím se ale mladá žena nesmířila a obrátila se na ombudsmana ČAP.

„My jsme pojišťovně doporučili zvážit možnost zpracování odborného posudku ohledně příčiny vzniku škodné události, což pojistitel akceptoval a svůj závěr přehodnotil. V rámci smírného řešení sporu nabídl, že navrhovatelce vyplatí polovinu požadovaného doplatku, 95 134 Kč,“ informuje ombudsmanka ČAP Alena Macková o sporu, který se nakonec podařilo vyřešit.

A ještě jeden příběh ze života, bohužel tragický. Řidička způsobila smrt chodkyně a v rámci trestního řízení jí, kromě jiného, byla uložena povinnost nahradit pozůstalému újmu za duševní útrapy při usmrcení ve výši 400 tisíc korun.

Běžně se tyto náhrady vyplácejí z povinného ručení viníka nehody. V tomto případě ale pojišťovna plnění odmítla. Důvod? Výrok rozsudku o náhradě újmy pojistitele nezavazuje k plnění a uplatnění nároku mu nebylo včas oznámeno.

„V rámci ADR (alternative dispute resolution neboli mimosoudní řešení, pozn. red.) došlo k uzavření dohody a bylo vyplaceno plnění ve výši 400 000 Kč,“ uvádí ombudsmanka.

Kdo je ombudsman pojišťoven

Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven je jedním ze subjektů pověřených ministerstvem průmyslu a obchodu k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů podle zákona na ochranu spotřebitele, a to v oblasti pojištění, u nichž není dána působnost finančního arbitra. Zjednodušeně řečeno, zahrnuje řešení všech spotřebitelských sporů z pojištění s výjimkou životního pojištění.

Svou činnost zahájila 1. února 2019 a podle nejnovějšího průzkumu ji Češi znají. Pokud by měli problém s pojišťovnou, je to právě asociace, na kterou by se obrátilo 38 % respondentů. Kancelář ombudsmana by byla volbou pro téměř čtvrtinu účastníků průzkumu.

„Kancelář ombudsmana ČAP byla založena na ochranu spotřebitele. Jejím posláním je zajistit nestranné, neformální (a tím i rychlejší), spravedlivé a pro obě strany přijatelné mimosoudní řešení spotřebitelských sporů,“ vysvětluje Macková.

V roce 2021 řešila Kancelář ombudsmana ČAP 207 sporů klientů s pojišťovnami, v 86 % případů šlo o problémy s likvidací pojistné události, nevyplacení pojistného plnění nebo nespokojenost s jeho výší. Nejčastěji se týkaly pojištění nemoci a úrazů. Ke smíru pak došlo v téměř třetině sporů.

„Průměrná doba řešení sporu byla 41 dní. V porovnání s řízením před soudem je to několikanásobně kratší doba. To je však jen jedna z mnoha výhod mimosoudního řešení sporů intervencí Ombudsmana ČAP. Můžeme s potěšením konstatovat, že pojišťovny dohodnuté řešení vždy respektují,“ shrnuje Alena Macková.

Pojištěné nemovitosti, nepojištěné životy

Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven má každý Čech sjednáno alespoň jedno pojištění. Nejčastěji přitom jde pojištění domácnosti, které má 65 % populace. Druhé nejčastěji uzavírané pojištění je pojištění staveb, které má 55 % respondentů.

Domovy tedy většinou pojištěné máme, často ale ne dostatečně. Analýza ČAP varuje, že správnou výši pojistného plnění má nastavenu jen asi třetina smluv.

„Z detailních dat našich členů vyplynulo, že nejčastější výše podpojištění činí mezi 20 % a 49 %, což je znepokojivé. A ještě znepokojivější je, že 15 % smluv dosahuje dokonce více než 50% podpojištění. Při takovém podpojištění dostanou klienti v případě pojistné události bohužel nanejvýš jen polovinu skutečně vzniklé škody,“ upozorňuje Petr Jedlička, pojistný analytik České asociace pojišťoven.

Třetím nejčastěji sjednaným pojištěním je životní pojištění, které má podle průzkumu každý druhý Čech. Dalších 44 % se pak pojištěním finančně chrání pro případ úrazu.

„Dlouhodobě platí, že Češi si raději pojistí majetek než život. A letošní data to opět potvrzují,“ upřesňuje analytik. Přitom výpadek příjmu může pro domácnost znamenat nemalé problémy.

„Zejména v dnešní době, kdy významně roste inflace, dochází ke zdražování energií i spotřebního zboží a ekonomové varují před pádem životní úrovně pro statisíce lidí, je důležité vědět, že bez ohledu na to, co budoucnost přinese, je po té finanční stránce zajištěná,“ uzavírá Petr Jedlička.

Nejste spokojeni s vyřízením pojistné události?

  • Svůj návrh musíte nejprve písemně uplatnit u pojistitele, pokud neuspějete, můžete se obrátit na ombudsmana ČAP.
  • Mimosoudní řešení sporu u ombudsmana je bezplatné.
  • Podmínkou pro zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu je skutečnost, že ve sporu dosud nerozhodl soud ani nebylo zahájeno soudní řízení.
  • Návrh podejte nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy jste uplatnili své právo u pojistitele nebo pojišťovacího zprostředkovatele poprvé.
  • Návrh lze zaslat poštou nebo podat i elektronicky, prostřednictvím formuláře podepsaného uznávaným elektronickým podpisem nebo zaslaného prostřednictvím datové schránky.
  • V návrhu uveďte identifikační údaje stran sporu, popište, v čem spatřujete porušení svého práva a uveďte, jaké řešení si představujete. Přiložte i dokumenty, které se ke sporu vztahují.
Autor: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Podívejte se, které spořicí účty a termínované vklady teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka během letošního roku snižovala základní úrokovou sazbu, aby měla inflaci pod kontrolou. Banky na to průběžně reagovaly snižováním úroků na spořicích a termínovaných účtech....

11. prosince 2024

Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět

Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit se i v zahraničí, kromě jiného například pracovali na filmu Letopisy Narnie. Rozjezdu jejich...

7. prosince 2024

Sazby hypoték budou více klesat na začátku roku 2025, říkají odborníci

Hypotéky dál mírně zlevňují, ale stále se drží zuby nehty nad 5procentní hranicí. Průměrná nabídková sazba hypotečních úvěrů podle Swiss Life Hypoindexu byla k 5. prosinci 2024 na úrovni 5,22...

6. prosince 2024

Škola vyhodila opilé učitele, soud prohrála. Nešťastný precedent, říká advokátka

Premium

Opilí učitelé přistižení s láhvemi alkoholu v uzamčeném kabinetu, odmítnutí dechové zkoušky a následný soudní spor, který zaměstnavatel prohrál. Rozhodnutí Nejvyššího soudu vyvolalo vlnu emocí. Co to...

5. prosince 2024

Šest metod, jak umět přesvědčovat lidi a dosáhnout svého

Všimli jste si, jak snadno dokážou někteří lidé dosáhnout, co chtějí? Většinou je proto, že o svém požadavku umějí druhé poměrně snadno přesvědčit. Metody, které k tomu používají, nebývají přitom...

9. prosince 2024

Co je dobré vědět, když zvažujete uzavřít nezletilému penzijní spoření

Dnešní děti a teenageři již dobře znají hodnotu peněz a rádi se podílejí na jejich správě. Řada rodičů jim proto již na základní škole zřizuje běžné účty, aby své potomky učili nakládat s financemi...

12. prosince 2024

Co jsou to „bohaté“ Vánoce? Učte děti vnímat cenu práce a věcí už odmala

Mluvit s dětmi o penězích, jejich hodnotě i o tom, že ne vše lze mít hned, je třeba začít co nejdříve, například teď před Vánocemi. Jak na to? S předškoláky hrou. „Školákům by detailnější vhled do...

12. prosince 2024

KOMENTÁŘ: DIP je na trhu už téměř rok. O jeho výhodách Češi pořád mnoho neví

Dlouhodobý investiční produkt neboli DIP v Česku funguje od začátku letošního roku. Jde o nástroj určený primárně pro dlouhodobé investování a odkládání peněz až do důchodového věku. Nad jeho...

11. prosince 2024  14:33

KOMENTÁŘ: Jak zajistit dětem v Česku budoucnost

V Česku se v posledních letech rodí stále méně dětí. Důvodů je řada. Mladí lidé chtějí po studiích nejprve cestovat a užívat si života. Jiní dokonce říkají, že děti nechtějí, protože je to velký...

11. prosince 2024

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...