Úterý 1. prosince 2020, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 1. prosince 2020 Iva

Nové a výhodnější pojištění není vždy výhrou pro klienta

Přebírání klientů mezi jednotlivými poradenskými společnostmi prostřednictvím rušení starých smluv a uzavírání nových je věc stará jako poradenství samo. V případě společností DataLife a Partners to skončilo až stížností na ČNB a AFIZ. Jaký je výsledek? Žádný. Kdo je vítězem? Nikdo, ale poraženým je opět klient.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stalo se to běžnou realitou na trhu finančního poradenství. Klient si uzavře investiční životní pojištění u jedné společnosti v dobré víře, že pro něj jeho poradce udělal maximum a zajistil mu produkt, který je vzhledem k jeho potřebám nejvýhodnější, jaký na trhu existuje.

Po nějakém čase se u něj objeví poradce z jiné společnosti, který zhodnotí existující produkty jako nedostačující a nekvalitní, navíc příliš drahé a doporučí je zrušit. Jako náhradní řešení pak doporučí uzavření jiného IŽP, které by mělo být pro klienta levnější, a tím i výhodnější.

Hlavním argumentem pro zrušení IŽP ING Investor Plus B150 (nabízených společností DataLife) je v jednom z inkriminovaných případů jeho vysoká nákladovost podle ukazatele TANK v porovnání s IŽP AXA T100P (nabízených společností Partners).

Je pravda, že produkty AXA T100P a ING B150 jsou v tabulce nákladů TANK poněkud na opačných pólech, ohánění se pouze hodnotou TANK však nemusí být řešením. Hodnota TANK totiž neřeší kvalitu produktu, ale pouze jeho cenu. I samotní tvůrci tohoto ukazatele uvádějí jako jeho slabinu to, že vychází pouze z minulosti a nepředvídá budoucnost. Takže to, že klient bude platit více, nemusí znamenat, že v konečném důsledku vydělá méně.

Druhým argumentem bylo špatně nastavené pojištění, což museli pánové ze společnosti DataLife připustit. V tomto případě by ale nemělo být pro nového poradce Partners problémem vhodnější pojištění pouze doplnit ke stávajícím produktům, proti čemuž by poradci z DataLife nemohli prakticky nic namítat. Byla spíše chyba poradce, že si předem nezjistil, jaké produkty už klient má uzavřeny. Na to by ale klient doplácet neměl.

S určitostí lze říct, že klient přišel o prakticky všechny finance, které investoval za ten čas, co měl produkt od ING uzavřen. A to platí vždy.

Křištálová lupa Je nové a levnější stále lepší?
Zástupci obou společností mají na daný problém svůj názor. "Průměrná životnost KŽP a IŽP v ČR je 4,5 roku, právě z důvodů společností pracujících na podobném principu rušení stávajících smluv a uzavírání nových. Tím je klient vždy poškozen kvůli nedodržení pojistného či investičního horizontu a vždy přichází o již vložené finanční prostředky," říká Petr Husák ze společnosti DataLife.  

Pokud by byly všechny nové produkty stále sofistikovanější, výhodnější a natolik levnější, že i se ztracenými tisíci ze starého produktu vyjde ten nový mnohem levněji, nemuseli by pak poradci skutečně dělat prakticky nic jiného než každých pár let měnit svým klientům staré smlouvy za nové. Jestliže by to tak ale skutečně bylo, nové produkty by se pro klienty mohly stát doslova pohromou.

Po každých třech nebo pěti letech (uváděná životnost IŽP 4,5 roku je skutečně neuvěřitelná), když už konečně nejsou všechny peníze vynakládány pouze na poplatky, si vyměníme starou a nevýhodnou smlouvu za novou, "mnohem výhodnější, sofistikovanější, levnější".

Otázkou zůstává, kde je výhodnost takového konání, když to samé poradce říká potřetí nebo počtvrté. Klient sice dostane nejvýhodnější produkt na trhu, ale více než deset let v podstatě vyhazoval peníze "z okna". Toto nebezpečí číhá především na mladé lidi, u nichž může poradce výhodně vydělat i několikrát a stále uzavírat dlouhodobé smlouvy na dvacet a více let.

Petr Borkovec z Partners ke stížnostem DataLife řekl: "Zrušení smluv klientem je vždy umožněno špatnou prací aktuálního poradce, který neposkytuje klientovi servis, není mu k dispozici a nepodává dostatečné informace. Děje se to i nám a nikde si nestěžujeme, pokud nejsou důkazy, že byl klient poškozen a obelhán. Hlavním důvodem je nedostatečný servis poradce či rozhodnutí klienta mít jiného poradce, na což má právo. Proto je vždy nutné řešit tyto případy jednotlivě, a nikoliv je podobným způsobem generalizovat. "

Zní to skutečně logicky, zejména pokud jde o nedostatečný servis poradce, a klient má skutečně právo rozhodnout se sám, kde, resp. prostřednictvím jakého produktu, svoje peníze investuje. Jen si nejsem úplně jistý tím, jestli si dnes klient vybírá poradce a tím i produkt sám, nebo je spíše poradcem do určitého produktu, případně k jeho změně, vmanipulován.

Na to, aby si klienti sami vybírali poradce a produkty, u nás ještě neexistuje dostatečná finanční vzdělanost ani povědomí klientů. Kdyby byli klienti dostatečně vzdělaní a samostatní, práce poradců by byla prakticky zbytečná.

Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ) odmítla návrh řešit na úrovni etického výboru, protože jde o obchodní spor dvou společností a etický výbor řeší pouze stížnosti klientů – spotřebitelů –  na členy AFIZ. Jako firma si tedy stěžovat nemůžete.

Řešením se pak nebude zabývat ani představenstvo, protože to zase řeší pouze spory mezi členskými společnostmi. Škody klientů asi musí být mnohem větší, aby se tím organizace, která si klade za cíl podporovat rozvoj služeb na finančním trhu a zvyšovat ochranu spotřebitelů, vůbec byla ochotna zabývat.

Více na Investujeme.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Někdo ji udal a paradoxně tím odstartoval její podnikání. Je za to vděčná

Hana Nováčková bez práce nedokáže vydržet. A nikdy se nevzdává. Kvůli zdravotním problémům musela opustit práci, kterou...

Komu se vyplatí pracovat na dohodu a jak se to může dotknout penze

Práce na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti je oblíbená nejen mezi studenty nebo penzisty, ale je...

Výnosy padají, žebříček nejlepších spořicích účtů se značně proměnil

Češi jsou konzervativní, část svých úspor neváhají držet na spořicích účtech, i když kvůli koronavirové krizi na nich...

K uzavření stavebního spoření je nejvhodnější čas. Zmapovali jsme nabídku

Pokud již stavební spoření máte a platby posíláte jednou ročně, nezapomeňte peníze poslat v termínu. Pro ty, kteří se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dva řízky, prosím. Jak se stravujeme na home office?

Dáme si dnes sushi, nebo svíčkovou? A co budeme obědvat zítra a co pozítří? Spousta zaměstnanců pracujících z domova...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Čas na změnu zdravotní pojišťovny je do září. Co je třeba si ohlídat

Zdravotní pojištění je v Česku povinné. Pojištěnci však mají právo na výběr zdravotní pojišťovny. Pokud chcete změnit...

Při vaření čistila kuchyňskou linku benzinem. Co pojišťovny odškodní, a co ne

Některé situace, které v pojišťovnách řeší, jsou k neuvěření. Zakroutíte nad nimi hlavou, nebo se dokonce budete smát....

Pojišťovna všechno srovná, nebo taky ne. Kdy se bude plnění bránit?

Máte domácnost pojištěnu a tak spoléháte, že cokoli se stane, pojišťovna vyřeší a veškerou škodu zaplatí. Pozor na...

Máte životní pojištění? A jste si jistí, že bude pojišťovna plnit?

Někde v šuplíku máte pojistnou smlouvu a možná také mnohdy falešný pocit klidu, že vždy, když si něco uděláte,...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Mívám silné sny. A přání se mi plní, říká MOgirl Ria

Chtěla být ajťačkou a díky úsilí si onu profesi i osvojila. „Pak jsem měla ještě malý, druhý sen stát před objektivem...