Nové a výhodnější pojištění není vždy výhrou pro klienta

Přebírání klientů mezi jednotlivými poradenskými společnostmi prostřednictvím rušení starých smluv a uzavírání nových je věc stará jako poradenství samo. V případě společností DataLife a Partners to skončilo až stížností na ČNB a AFIZ. Jaký je výsledek? Žádný. Kdo je vítězem? Nikdo, ale poraženým je opět klient.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stalo se to běžnou realitou na trhu finančního poradenství. Klient si uzavře investiční životní pojištění u jedné společnosti v dobré víře, že pro něj jeho poradce udělal maximum a zajistil mu produkt, který je vzhledem k jeho potřebám nejvýhodnější, jaký na trhu existuje.

Po nějakém čase se u něj objeví poradce z jiné společnosti, který zhodnotí existující produkty jako nedostačující a nekvalitní, navíc příliš drahé a doporučí je zrušit. Jako náhradní řešení pak doporučí uzavření jiného IŽP, které by mělo být pro klienta levnější, a tím i výhodnější.

Hlavním argumentem pro zrušení IŽP ING Investor Plus B150 (nabízených společností DataLife) je v jednom z inkriminovaných případů jeho vysoká nákladovost podle ukazatele TANK v porovnání s IŽP AXA T100P (nabízených společností Partners).

Je pravda, že produkty AXA T100P a ING B150 jsou v tabulce nákladů TANK poněkud na opačných pólech, ohánění se pouze hodnotou TANK však nemusí být řešením. Hodnota TANK totiž neřeší kvalitu produktu, ale pouze jeho cenu. I samotní tvůrci tohoto ukazatele uvádějí jako jeho slabinu to, že vychází pouze z minulosti a nepředvídá budoucnost. Takže to, že klient bude platit více, nemusí znamenat, že v konečném důsledku vydělá méně.

Druhým argumentem bylo špatně nastavené pojištění, což museli pánové ze společnosti DataLife připustit. V tomto případě by ale nemělo být pro nového poradce Partners problémem vhodnější pojištění pouze doplnit ke stávajícím produktům, proti čemuž by poradci z DataLife nemohli prakticky nic namítat. Byla spíše chyba poradce, že si předem nezjistil, jaké produkty už klient má uzavřeny. Na to by ale klient doplácet neměl.

S určitostí lze říct, že klient přišel o prakticky všechny finance, které investoval za ten čas, co měl produkt od ING uzavřen. A to platí vždy.

Křištálová lupa Je nové a levnější stále lepší?
Zástupci obou společností mají na daný problém svůj názor. "Průměrná životnost KŽP a IŽP v ČR je 4,5 roku, právě z důvodů společností pracujících na podobném principu rušení stávajících smluv a uzavírání nových. Tím je klient vždy poškozen kvůli nedodržení pojistného či investičního horizontu a vždy přichází o již vložené finanční prostředky," říká Petr Husák ze společnosti DataLife.  

Pokud by byly všechny nové produkty stále sofistikovanější, výhodnější a natolik levnější, že i se ztracenými tisíci ze starého produktu vyjde ten nový mnohem levněji, nemuseli by pak poradci skutečně dělat prakticky nic jiného než každých pár let měnit svým klientům staré smlouvy za nové. Jestliže by to tak ale skutečně bylo, nové produkty by se pro klienty mohly stát doslova pohromou.

Po každých třech nebo pěti letech (uváděná životnost IŽP 4,5 roku je skutečně neuvěřitelná), když už konečně nejsou všechny peníze vynakládány pouze na poplatky, si vyměníme starou a nevýhodnou smlouvu za novou, "mnohem výhodnější, sofistikovanější, levnější".

Otázkou zůstává, kde je výhodnost takového konání, když to samé poradce říká potřetí nebo počtvrté. Klient sice dostane nejvýhodnější produkt na trhu, ale více než deset let v podstatě vyhazoval peníze "z okna". Toto nebezpečí číhá především na mladé lidi, u nichž může poradce výhodně vydělat i několikrát a stále uzavírat dlouhodobé smlouvy na dvacet a více let.

Petr Borkovec z Partners ke stížnostem DataLife řekl: "Zrušení smluv klientem je vždy umožněno špatnou prací aktuálního poradce, který neposkytuje klientovi servis, není mu k dispozici a nepodává dostatečné informace. Děje se to i nám a nikde si nestěžujeme, pokud nejsou důkazy, že byl klient poškozen a obelhán. Hlavním důvodem je nedostatečný servis poradce či rozhodnutí klienta mít jiného poradce, na což má právo. Proto je vždy nutné řešit tyto případy jednotlivě, a nikoliv je podobným způsobem generalizovat. "

Zní to skutečně logicky, zejména pokud jde o nedostatečný servis poradce, a klient má skutečně právo rozhodnout se sám, kde, resp. prostřednictvím jakého produktu, svoje peníze investuje. Jen si nejsem úplně jistý tím, jestli si dnes klient vybírá poradce a tím i produkt sám, nebo je spíše poradcem do určitého produktu, případně k jeho změně, vmanipulován.

Na to, aby si klienti sami vybírali poradce a produkty, u nás ještě neexistuje dostatečná finanční vzdělanost ani povědomí klientů. Kdyby byli klienti dostatečně vzdělaní a samostatní, práce poradců by byla prakticky zbytečná.

Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ) odmítla návrh řešit na úrovni etického výboru, protože jde o obchodní spor dvou společností a etický výbor řeší pouze stížnosti klientů – spotřebitelů –  na členy AFIZ. Jako firma si tedy stěžovat nemůžete.

Řešením se pak nebude zabývat ani představenstvo, protože to zase řeší pouze spory mezi členskými společnostmi. Škody klientů asi musí být mnohem větší, aby se tím organizace, která si klade za cíl podporovat rozvoj služeb na finančním trhu a zvyšovat ochranu spotřebitelů, vůbec byla ochotna zabývat.

Více na Investujeme.cz

Autor:

Nejčtenější

Nejčastější prohřešky proti finanční gramotnosti. Je jich celkem sedm

Premium

Finanční gramotnost, tedy schopnost spravovat své finance s rozumem, má svá pravidla. Řada lidí tato pravidla sice zná, ale vůbec se jimi neřídí. Proč to tak je a o co si tito lidé koledují,...

Je z dynastie Petrofů a zná tajemství, proč jsou klavíry Petrof tak unikátní

První nástroj postavil Antonín Petrof před 160 lety. Od té doby jich firma vyrobila přes 635 tisíc. A ne náhodou patří dnes tato firma z Hradce Králové k našemu rodinnému stříbru. Nahlédli jsme do...

Občas se odpojte, nebo vyhoříte. Kdy to chce zásadní změnu?

Nechuť k jídlu, nesoustředění, dlouhodobá únava, i tak se může hlásit syndrom vyhoření, nemoc, která bývá spojována s chronickým stresem v práci. Jak se mu bránit? A kdy to bude chtít zásadní...

Zmapováno: kdo garantuje úrokové sazby na spořicích účtech i několik měsíců

Změnit úrokovou sazbu na spořicím účtu mohou banky kdykoliv. Stačí, aby to daly klientům předem vědět. Některé bankovní mají ale teď jinou strategii. Sazby na „spořácích“ garantuji i třeba po několik...

Pořídit si investiční byt? Smysl to dává, ale už ne pro každého

Investiční byty už dnes sice nejsou příslibem zaručeného rychlého výdělku. A rozhodně nejsou ani investicí bezpracnou. Pokud se ale taková nemovitost správně vybere a dobře spravuje, může být...

Digitální nemoci: Zdravotní obtíže, za které může práce u počítače. Jak jim předejít

Premium

Bolavá záda už nemají jen ti, kteří mají fyzicky náročnou práci. Zranění, jako je tenisový loket či golfové rameno, už dávno nejsou jen doménou náruživých sportovců. Mnoho lidí si podobné zdravotní...

21. dubna 2025

Je z dynastie Petrofů a zná tajemství, proč jsou klavíry Petrof tak unikátní

První nástroj postavil Antonín Petrof před 160 lety. Od té doby jich firma vyrobila přes 635 tisíc. A ne náhodou patří dnes tato firma z Hradce Králové k našemu rodinnému stříbru. Nahlédli jsme do...

20. dubna 2025

Catering není černobílý, ale velmi barevný. Každý den je jiný, líčí podnikatel

Premium

Jeho cesta ke gastronomii začala náhodou, velmi rychle však přerostla v celoživotní vášeň. Díky své ctižádosti se navíc už v pětadvaceti letech vyšvihl na manažerskou pozici, ve třiceti se stal...

19. dubna 2025

Za neplnění daňových povinností hrozí vysoké sankce. O jaké částky jde?

Základní lhůta podání u papírových daňových přiznání, která letos připadala na 1. dubna 2025, je za námi. Teď je možné vyplnit a odevzdat přiznání jen elektronicky. Online podání je zároveň povinné...

18. dubna 2025

Nájem se platí i za hrobové místo. Cenové rozdíly jsou obrovské

Premium

Zatímco pomník, deska či rám hrobu spadají do soukromého vlastnictví, se samotným hrobem je to jinak. Za místo na hřibově se platí nájemné, které však není až tak závratné. To jednorázový výdaj za...

17. dubna 2025

Pořídit si investiční byt? Smysl to dává, ale už ne pro každého

Investiční byty už dnes sice nejsou příslibem zaručeného rychlého výdělku. A rozhodně nejsou ani investicí bezpracnou. Pokud se ale taková nemovitost správně vybere a dobře spravuje, může být...

17. dubna 2025

Zranil jsem se v práci, prý teď musím vyplnit řadu formulářů. Opravdu musím?

Těžký úraz v práci může znamenat i několik měsíců na neschopence. Za pracovní úraz však podle zákona náleží takovému zaměstnanci náhrada škody. Tu vyplácí pojišťovna, u které je zaměstnavatel pro...

16. dubna 2025

Zmapováno: kdo garantuje úrokové sazby na spořicích účtech i několik měsíců

Změnit úrokovou sazbu na spořicím účtu mohou banky kdykoliv. Stačí, aby to daly klientům předem vědět. Některé bankovní mají ale teď jinou strategii. Sazby na „spořácích“ garantuji i třeba po několik...

16. dubna 2025

Občas se odpojte, nebo vyhoříte. Kdy to chce zásadní změnu?

Nechuť k jídlu, nesoustředění, dlouhodobá únava, i tak se může hlásit syndrom vyhoření, nemoc, která bývá spojována s chronickým stresem v práci. Jak se mu bránit? A kdy to bude chtít zásadní...

15. dubna 2025

Otřesy na trzích. Spolu s akciemi padají ceny dluhopisů i podílových fondů

Letošní březen se na finančních trzích nesl ve znamení kroků amerického prezidenta Donalda Trumpa. Jeho politika donutila evropské státy vydávat více například na obranu, což značí zejména další...

15. dubna 2025

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRO KONSTRUKTÉR (50-60.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Nejčastější prohřešky proti finanční gramotnosti. Je jich celkem sedm

Premium

Finanční gramotnost, tedy schopnost spravovat své finance s rozumem, má svá pravidla. Řada lidí tato pravidla sice zná, ale vůbec se jimi neřídí. Proč to tak je a o co si tito lidé koledují,...

14. dubna 2025

Můj „kolega“ leguán, pes či motýl aneb jaká je práce se zvířaty

Jak bylo dnes v práci? Na zdánlivě obyčejnou otázku někdy můžete dostat vskutku originální odpověď. Třeba: Micka zase přišla s horečkou. Vylíhl se krásný otakárek smaragdový. U krokodýlů byl dneska...

13. dubna 2025