Diskuse k článku

Kolik vynese životní pojistka s daňovým odpočtem?

Příprava dnešního komentáře potvrdila, že problematika životního pojištění je velmi komplikovaná, což znesnadňuje potenciálním klientům situaci při výběru a nahrává nesolidním prodejcům. Navenek většinou dost neprůhledné produkty tento stav jenom podporuj

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jiří Matoušek

Vždycky jsem se domníval, že k...
Vždycky jsem se domníval, že kapitálové životní pojištění je zároveň spořením na důchod. Jedna nejmenovaná pojišťovna se mnou před lety uzavřela pojistku, ze které nyní vyplývá, že do 62 let zaplatím cca 185 000 Kč, ale dostanu pouze cca 135 000 Kč, jak mi nyní bylo sděleno. Je to normální nebo ne a nebo jde o podvod? Děkuji za odpověď! Jiří Matoušek
0/0
30.7.2001 21:10

PV

Zní to přinejmenším trochu zvl...
Zní to přinejmenším trochu zvláštně, rozhodně asi nejde o klasickou kapitálovou pojistku - ta totiž kromě krytí rizika smrti opravdu představuje i velmi bezpečné spoření na důchod. Ale v obecné rovině nelze soudit. Možná má Vaše pojistka nějaké speciální parametry, za které vlastně platíte, např. možnost výběru velké části pojistné částky (nikoli "jen" zaplaceného pojistného) již v průběhu pojistné doby???
0/0
2.8.2001 12:58

Jiří Matoušek

Skutečně jde o normální pojist...
Skutečně jde o normální pojistku, nic více, nic méně. Žádné další výhody nejsou, žádné speciální parametry, žádná možnost výběru. Takže z Vaší odpovědi vyvozuji, že jde nejspíše opravdu o cosi divného. Co mohu nyní dělat? Zřejmě jen dále platit nebo mám jinou možnost? Děkuji a jsem s pozdravem Jiří Matoušek
0/0
3.9.2001 21:57

PV

Vůbec se nechci pasovat do rol...
Vůbec se nechci pasovat do role Vašeho jediného rádce, protože jsme stále ve velmi obecné rovině. Ale samozřejmě platí, že každé pojištění lze vypovědět. Rušíte-li pojistku v prvních dvou nebo třech letech jejího trvání, nedostanete z toho, co jste již zaplatil, zpět prakticky nic. Pojišťovna není banka a Vy tak de facto platíte za svou "hloupost", že jste uzavřel pojistku a pořádně si to nepromyslel (koneckonců byl jste alespoň pojištěn). Ale pořád je to asi výhodnější, než platit pojistné dalších nevím kolik let a přitom vědět, že to není to, co byste chtěl. Rušíte-li pojištění později, dostáváte tzv. odbytné, které nemusí být úplně nezajímavé. Každopádně ale doporučuji, abyste si všechny informace kolem své pojistky důkladně prověřil, než se rozhodnete ji zrušit. A také doufám, že Vás tato zkušenost nepovede k přesvědčení, že všechny pojišťovny a všechny pojistky jsou nanic, protože to není pravda. Hodně štěstí.
0/0
5.9.2001 11:22

Jaktoze u DP klasickeho a DP i...
Jaktoze u DP klasickeho a DP investicniho neni zadna pojistna castka? Neni zde tedy kryto riziko smrti?
0/0
17.5.2001 12:56

U modelových produktů DP vybra...
U modelových produktů DP vybraných do komentáře opravdu ne. Jinak by se vlastně jednalo o životní pojistku. V případě smrti dostane oprávněná osoba odbytné resp. hodnotu podílových jednotek. Riziko dožití je nižší nez riziko smrti, nižší je i náklad pojišťovny. Proto je DP z hlediska využití pro daňové úlevy (zejména moderní investiční varianta DP) vhodnější než životní pojistka, případně ještě v kombinaci s ní. Pavel Hulák, autor komentáře
0/0
17.5.2001 15:40

Potom mi prosim vysvetlete, pr...
Potom mi prosim vysvetlete, proc napr. u DP klasickeho v prikladu 2 jako klient zaplatim 360 000 Kc a pri 8 % zhodnoceni je stav pouhych 977 000 Kc ? At to pocitam, jak to pocitam, tak pri ukladani 1 000 Kc mesicne po dobu 30 let a 8 % zhodnoceni bych mel dostat 1 360 000 Kc ! Ze by me pojistovna obrala o necelych 400 000 ? PROC ?
0/0
17.5.2001 16:22

Je to tak. Pojišťovna u zmíněn...
Je to tak. Pojišťovna u zmíněného typu DP garantuje pevnou výši doživotní penze od určitého věku bez ohledu na to, jakého výnosu dosáhne (tedy i v případě, že bude nižší). To je jejich první riziko. Druhé spočívá v tom, že třeba nebudete žít průměrný věk, ale například do 90 let. A oni budou muset důchod stále platit. Kromě toho má každá pojišťovna ještě další náklady spojené se zřízením a správou smlouvy (např. provize prodejci). Pavel Hulák, autor komentáře
0/0
17.5.2001 18:11

Na klasické kapitálové životní...
Na klasické kapitálové životní pojištění se můžeme dívat jako na dlouhodobou investici do dluhopisového portfolia, protože drtivou většinu technických rezerv investují české pojišťovny (včetně poboček zahraničních ŽP) do dluhopisů. Jinam skoro ani nesmějí. Velkým problémem životního pojištění v kontrastu k fondům jsou poplatky, jejichž struktura je velmi spletitá. Často i samotní pojišťováci mají guláš v tom, jak velké poplatky jejich klienti vlastně platí - a týká se to i některých renomovaných zahraničních ústavů, aby nedošlo k omylu! Na očekávané míry výnosů uváděné pojišťovnami doporučuji pohlížet jako na velmi hrubé nezávazné odhady. Rozhodně se nenechte zmást tím, že vám pojišťovák ukáže projekci výnosů třeba až do roku 2040 s přesností na desetinná místa. Ve skutečnosti nikdo neví, jak se technické rezervy pojišťoven skutečně zhodnotí. Platí to dokonce i pro "garantované" výnosy. Ve světě je známa řada případů i velmi solidních pojišťoven, které měly s těmito garancemi velké problémy. Například jedna velmi renomovaná britská pojišťovna musela garantované výnosy sanovat z negarantovaných pojišťovacích produktů, což byl evidentní podraz na klienty (byť legální). Příčina: koncem 70. let si dotyčná pojišťovna (Equitable Life) udělala velmi špatnou makroekonomickou analýzu a později na to těžce doplatila ona samotná i její klienti. Ale to je námět pro samostatný článek, ne pro stručný komentář.
0/0
17.5.2001 11:45

Pane Kohoute, jste odborníkem ...
Pane Kohoute, jste odborníkem na investice. Dejme tomu, že máte možnost výběru mezi kapitálovým životním pojištěním s měsíční splátkou 4.150,- Kč na dobu 10-ti let (do 60-ti let věku) s pojistnou částkou 500.000,- Kč., a nebo rizikovým pojištěním na stejnou pojistnou částku s měsíční splátkou 850,- Kč, s tím že rozdíl tj. 3.300,- budete investovat. Zajímalo by mě, čemu Vy osobně by jste dal přednost. Mimochodem četl jsem Vaši knihu "Investiční strategie pro třetí tisíciletí" a mohu ji vřele doporučit ostatním.
0/0
17.5.2001 13:09

Pane Huláku, nevím jak jste my...
Pane Huláku, nevím jak jste myslel poznámku: "Na druhé straně je nutné počítat s možností podstatně většího rozdílu mezi zhodnocovanou částí pojistného a jeho celkovou výší zejména u některých drahých zahraničních pojišťoven." Doufám, že né tak "čím větší pojišťovna, tím větší režie a menší zhodnocení a proto jsou lepší levnější české"? Pokud jste myslel rozdíly ve zhodnocení mezi jednotlivými zahraničními pojišťovnami, tak to beru. Když provádím porovnání některých srovnatelných produktů jednotlivých pojišťoven, tak jsou rozdíly nemalé. Nevím, jaké s tímto máte zkušenosti, ale dost často mi vychází, jako nejlepší pojišťovna Winterthur. Přesto, že nepatří u nás k největším a nejznámějším. Poznámky k tabulkám (body 3 a 4) jsou asi přehozeny, ale to není podstatné. Přeji pěkný den F. Marek finanční poradce.
0/0
17.5.2001 11:05

1) Jestli to vyznělo jako např...
1) Jestli to vyznělo jako například "N-N či Winterthur nebrat, raději Filipa", tak to určitě ne. Nešlo o kritérium při výběru pojišťovny, kde na druhé straně očekávám za dražší pojistné servis, spolehlivost, včasné plnění atd. Odvolával jsem se na minulý komentář, kde zmiňuji u posuzování výnosnosti, že je rozdíl, jestli mi pojišťovna zhodnocuje z 500 Kč stovku, nebo tři stovky. A že je v této souvislosti dost irelevantní (ve vztahu k pojistnému), jestli hlásí připsaný výnos 8 % p.a., nebo 13 % p.a. Ne všechny pojišťovny navíc připisují 100 % ohlášeného zhodnocení. Ale jsou zde dva úhly pohledu: zhodnocení a kvalita zajištění. Vzhledem k tomu, že jde o obchod se sliby, nemůže platit, že levná-malá-česká je nejlepší. V tom se určitě shodneme. Pojišťovna Morava měla přece také levné pojištění domácností a nemovitostí. O tom by lidé z přerovska mohli vyprávět... 2) Čísla u poznámek už jsou opravené, děkujeme za upozornění. Pavel Hulák, autor komentáře
0/0
17.5.2001 15:58

Jestliže stát na jedné straně ...
Jestliže stát na jedné straně některé produkty podporuje daňovým zvýhodněním či dokonce státním příspěvkem (penzijní připojištění) a pak výnos zdaní, je to opravdu nelogické. Je přitom zajímavé, že u stavebního spoření již stát přišel na to, že by se výnos danit neměl, přitom je to produkt relativně krátkodobý a není primárně určen na tvorbu rezerv "do důchodu". Proč se tedy daní KŽP a PP s výplatou po 60. roku věku opravdu nechápu a doufám, že se nad tím v našem parlamentu zamyslí! Takových nelogičností ovšem máme v našem daňovém systému více. Obec například dostane státní dotaci na výstavbu kanalizace a pak z této dotace zaplatí přes stavební firmu státu nemalou část zpět formou DPH... Petr Šafránek, rodinný finanční poradce
0/0
17.5.2001 7:11

Pane kolego, naprosto s Vámi s...
Pane kolego, naprosto s Vámi souhlasím. Je to nelogické a také doufám, že s tím vláda nebo poslanci něco provedou. F.Marek.
0/0
17.5.2001 10:40

pánové, nechci být skeptikem, ...
pánové, nechci být skeptikem, ale už jste viděli, že by páni poslanci připravili nějaký zákon, který by neobsahoval žádnou spornou či nesmyslnou část? Upřímně se přiznám, že já tedy ne. Pouze v případě, že pojišťovny a PF budou vyvíjet příslušný lobbing, je možné, že se s tím něco stane. Na druhé straně si ale myslím, že pokud se upraví tato věc, určitě se najde něco jiného, nad čím budeme znovu obracet oči v sloup.
0/0
17.5.2001 10:46

Máte pravdu, ale i poslanci a ...
Máte pravdu, ale i poslanci a členové vlády půjdou jednou do důchodu. Potom jim bude každá koruna (Euro?) dobrá. Doufejme, že jim to zapálí včas a že k tomu nepřidají nějaký nesmysl.
0/0
17.5.2001 18:32

KŽP je dle mého názoru dobrou ...
KŽP je dle mého názoru dobrou formou zajištění rodiny pro případ úmrtí,je dle mého dobré sjednat ho co nejdříve - třeba i v době kdy ještě děti nemám, protože se i z malými měsíčními platbami dostanu na vysokou pojistnou částku.Dále mám názor ,že u dobrých pojišťoven je to velmi neriziková investice.
0/0
17.5.2001 7:04

Proč by si měl člověk platit r...
Proč by si měl člověk platit rizikové pojištění, když nemá rodinu ? A na zhodnocování peněz jsou lepší nástroje. Životní pojištění je vhodné pro živitele rodiny, ale těžko pro svobodného a už vůbec ne pro mladého.
0/0
17.5.2001 18:59

Když jste se o tom zmínil(a). ...
Když jste se o tom zmínil(a). Mohl(a) byste mi uvést nějaké nástroje zhodnocování peněz pro mladé? Rodinu zatím nemáme a životní pojistka se nám zdála být dobrou investicí, ale zatím jsme se nerozhodli. Důchod je přece jen daleko a peníze jsou potřeba už teď. Díky.
0/0
18.5.2001 11:11

Nástrojů je hodně, ale pokud s...
Nástrojů je hodně, ale pokud se přitom chcete i zabezpečit, tak se informujte na "investiční životní pojištění". Dnes jsou na našem trhu přibližně čtyři pojišťovny, které tento produkt prodávají. Velice zjednodušeně: 1. Můžete provádět mimořádné přívklady a výběry 2. Rozhodujete o tom jak budou Vaše peníze investovány (každá pojišťovna má k tomuto účelu zřízeny fondy od peněžních až po akciové a zahraniční) 3. Většinou může měnit i výši rizikové části .... Pokud budete požadovat další informace, tak se ozvěte na můj e-mail. Přeji pěkný den F. Marek
0/0
18.5.2001 17:35

Informaci kolegy bych rád dopl...
Informaci kolegy bych rád doplnil. Jako první nástroj na zhodnocování peněz pro mladé s pětiletým horizontem musím jednoznačně doporučit stavební spoření, pak teprve to, co doporučuje kolega. Petr Šafránek, rodinný finanční poradce
0/0
18.5.2001 19:39

Finance.iDNES.cz radí

Víte, že správným používáním kreditky můžete značně ušetřit?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz