Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Když pojišťovny klamou tělem...

Základním pravidlem je, že před každým sjednáváním pojistné smlouvy by si zájemce o pojištění měl nechat vypracovat předběžné výpočty v několika vytipovaných pojišťovnách. Jelikož nejvíce ho bude zajímat celková suma, kterou obdrží na konci spoření, měl by si nechat vytvořit plán očekávaného konečného výsledku při zadaném způsobu spoření. Získá tím ale potřebné informace pro správný výběr vhodného pojistného produktu?

Dle našich zkušeností v některých pojišťovnách ani nedokáží vypracovat výsledky podle zadaných parametrů. Již z tohoto důvodu je pro běžného zájemce o pojištění v podstatě nemožné porovnat daňově zvýhodněné životní pojištění jednotlivých pojišťoven a zjistit, jak velkou výši „poplatků“ si účtují.

Modelová situace

Závažnost problému si ukážeme na modelové situaci. Řekněme, že muž ve věku 30 let má zájem uzavřít čistě za účelem spoření daňově uznatelné životní pojištění, přičemž je ochoten platit pojišťovně 500 Kč měsíčně. Pokud s tímto záměrem požádá o nabídku pojištění pro předpokládané zhodnocení ve výši 6% p.a., dostane od pojišťoven obdobu následujících rozpočtů či projekcí vývoje naspořené hodnoty pojištění. Podle nich se má zákazník rozhodnout pro výběr produktu, ze kterého zaplatí pojišťovně co nejméně na „poplatcích“.

Zkusili jsme se na řešení příkladu zeptat na pobočkách těchto pojišťoven: AMCICO, Allianz, Česká pojišťovna, ČSOB pojišťovna, Generali, Komerční pojišťovna, Kooperativa.

Zde si můžete prohlédnout výsledky získané v těchto pojišťovnách:   

Nejednotnost v předložených nabídkách pojišťoven

Z těchto výsledků je vidět, že získané informace nemusí být vždy kvalitní. Například se můžeme setkat s tím, že některé pojišťovny (častěji prodejci) přičítají námi zadané zhodnocení, kterého bychom chtěli dosáhnout, ke své stanovené technické úrokové míře. Například požádá-li potenciální zákazník o rozpočet důchodového pojištění Komerční pojišťovnu a chce výpočet provést pro 6% zhodnocení, které můžeme považovat za reálné, bude mu provedena projekce výše naspořené částky nikoliv pro uvažované zhodnocení 6% p.a., ale pro celých 10% p.a. Je to z toho důvodu, že mu k zadanému číslu byla připočtena navíc 4% technická úroková míra. Uváděná naspořená částka, které by mělo být dosaženo v době odchodu do důchodu, je tak zhruba o 350 tis. Kč vyšší a činí tuto nabídku velice lákavou. Je ale s ostatními výsledky dalších pojišťoven v podstatě neporovnatelná, neboť výpočet byl proveden při úplně jiných podmínkách. Což opět dokazuje, jak nutné je být při posuzování nabídek pojišťoven obezřetný a srovnávat pouze srovnatelné výpočty. Platí to zejména o projekci naspořené částky.

Dalším problémem nabídek je to, že zákazníkovi není v naprosté většině případů doporučen pro něj ten nejvhodnější produkt z nabídky vybrané pojišťovny. To je případ rozpočtu vytvořeného v České pojišťovně. Ta našemu zájemci o životní pojištění vytvořila nabídku dražšího důchodové pojištění, přestože ve své nabídce má tato pojišťovna i produkty levnější. 

ČSOB pojišťovna pak dokonce svému budoucímu zákazníkovi vývoj naspořené hodnoty pro požadovaných 6% p.a. vůbec nedokázala ukázat. 

Z tohoto malého šetření bohužel vyplývá, že zájemce o průzkum trhu tak nemá v podstatě moc velkou šanci objevit nejvhodnější produkt, který odpovídá jeho účelu a je zároveň nejméně nákladný. Uvedená modelová situace byla pouze malou ukázkou obtíží, se kterými se setkáme při sjednávání pojištění. I tato ukázka však vede k hodnocení, že běžný zájemce o sjednání životního pojištění nemá prakticky žádnou možnost porovnat si předem nabídky, které mu pojišťovny předloží. Budoucí zákazníci pojišťoven tak musí být při výběru pojištění velice obezřetní a spoléhat se na kvalitu poskytovaného poradenství.

Myslíte si, že má běžný zákazník možnost vybrat vhodný produkt podle nabídek jednotlivých pojišťoven? Jakou cestu volíte pro sjednání životního pojištění vy? Těšíme se na vaše zkušenosti.

 

Autor:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...

Odkázal jí celý majetek, nedostala ale nic. Kdy (ne)dědí družka?

Závětí ovlivníte, co bude s majetkem po vaší smrti. Pokud má ovšem závěť nějaké věcné či formální chyby, může se...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

I přes covidovou krizi rozjeli svůj vysněný byznys. A mají úspěch

Kristýna a Petr jsou životní partneři. Od loňského prosince k tomu přidali i partnerství pracovní. Zjistili totiž, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Advokát: Mít sídlo firmy v bytě může být pro živnostníky komplikace

Řada lidí odstartuje své podnikání jako osoba samostatně činná. Mnoho podnikatelů se přitom rozhodne, že bude mít sídlo...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Minimální mzda mění i zdravotní pojištění. Kdo zaplatí více a kdo má výjimku

Vyšší minimální mzda od nového roku zvyšuje zdravotní pojištění osob bez zdanitelných příjmů a minimální pojistné...

Omezený přístup klientů ke zdravotní péči pociťují už i pojišťovny

Koronavirus se podepsal takřka na všech oblastech života v Česku. Nejedna pojišťovna nyní řeší následující problém: „V...

Bojíte se o práci nejen kvůli pandemii? Jsou způsoby, jak se pojistit

Koronavirus se zřetelně projevuje na pojistném trhu. Lidé mají obecně v těžkých dobách o pojištění větší zájem a...

Jak nahlásit autonehodu pojišťovně. Pokud nevoláte policii, je nutný formulář

Když se dohodnete, kdo za bouračku může, a není poškozený nikdo třetí, není třeba volat policii. Stačí vyplnit formulář...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...