Jinými slovy, povinné ručení je pojistka motoristy, určená vlastně někomu jinému - ke hrazení ztrát postiženého. Rychlost a kvalitu pojišťovny tedy na své kůži pozná poškozený, nikoli pojistník. Naproti tomu havarijní pojištění uzavírá zájemce "pro sebe sama" - odškodnění je v případě, že zaviní nehodu, určeno jemu.
Pro případ havárie jsou tedy role obou pojistek dány. Co když ale má poškozený motorista každou uzavřenu u jiného ústavu a bude chtít odškodnění jak z ručení tak z havarijní pojistky`? Má šanci, že mu to projde. Neexistuje totiž žádná centrální evidence škod, podle které by obě pojišťovny zjistily, že vyplácejí peníze jednomu člověku. "Tento motorista se ovšem dostává do rozporu s trestním právem," říká mluvčí České pojišťovny Michal Urban. Podle jeho slov hrozí hříšníkovi pobyt ve vězení v délce půl roku až dvanácti let, záleží na výši způsobené škody.
- úterý 30. listopadu 1999