Úterý 3. srpna 2021, svátek má Miluše
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 3. srpna 2021 Miluše

Na co je třeba myslet po autohavárii, abyste finančně netratili

Amortizace, totálka, korekce, redukce. Slova, která nejspíš uslyšíte, když pojišťovna nebude chtít zaplatit vše. Není to tak trochu bouda na klienta? Přinášíme přehled, na co si dát pozor, když máte nehodu.
Pojišťovny přicházejí na trh s takzvanou přímou likvidací. Ta ale zatím není pro každého, obvykle ji pojišťovny nabízejí jen klientům, kteří si platí dražší tarif. Ilustrační snímek

Pojišťovny přicházejí na trh s takzvanou přímou likvidací. Ta ale zatím není pro každého, obvykle ji pojišťovny nabízejí jen klientům, kteří si platí dražší tarif. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stala se nehoda. Jste poškození, a když pomine první nával emocí, řešíte, jak auto opravit a kolik z opravy zaplatí pojišťovna. Nejlepší by bylo, kdybyste nahlásili škodu, pojišťovna zařídila prohlídku likvidátorem, přijetí auta do servisu, profesionální opravu a na dobu opravy náhradní auto. Jenže to je ideál. Na co můžete narazit?

1.Pojišťovna uplatní amortizaci

Pojišťovny tvrdí, že tím, že se dá po nehodě na starší auto nový díl, se vůz zhodnotí a klient na tom vydělá. Aby k tomu nedošlo a poškozený se neobohatil, poníží cenu nového dílu. Říká se tomu amortizace. Protože tohle slovo už klienti znají, některé pojišťovny používají výraz korekce nákladů.

Pro: Argument pojišťoven je vcelku logický – korekci uplatňují tam, kde škoda převyšuje aktuální hodnotu auta. "Jde i o technický stav vozu. Amortizaci mimořádně uplatníme třeba při prorezivění dílu, kdy byla jeho výměna nutná již před vznikem škody," vysvětluje Eva Svobodová z Uniqa pojišťovny.

Proti: Advokát Tomáš Pelikán má jiný názor: "Soudy již delší dobu jednotně rozhodují tak, že žádnou opravou ke zhodnocení věci dojít nemůže. Pokud se třeba na nabourané auto namontuje jeden nový blatník a ostatní díly zůstanou v původním stavu, hodnota vozidla se nezvýší. Naopak tržní cena opravovaného auta je nižší."

2.Pojišťovna prohlásí škodu za totální

Když je auto staré a škoda vyšší, prohlásí pojišťovna nehodu za takzvanou totálku, kterou se nevyplatí opravovat.

V tom případě odhadnou cenu vozu, odečtou hodnotu vraku (ten klient ještě může prodat) a rozdíl klientovi vyplatí. Při tomto postupu se však moc neřeší, že poškozený bude mít jen problémy – bude shánět nový vůz a prodávat starý, nabouraný.

Pro: Nemá cenu investovat do opravy vozu víc, než je jeho skutečná cena. Pokud máte staré auto, za plnění pojišťovny si koupíte opět staré auto. Možná dokonce lepší.

Proti: Odhad ceny vraku vůbec nemusí být reálný a poškozený může prodělat. Dobře má takovou situaci ošetřenu Kooperativa: spravuje internetovou aukci, kde váš poškozený vůz nabídne ke koupi – odhad tak nedělají úředníci od stolu, ale učiní ho skutečný trh – pojišťovna od plnění odečte nabídnutou cenu, a když souhlasíte, můžete poškozený vůz prodat za cenu, která byla v aukci nejvyšší.

3.Pojišťovna neuzná náklady

Některé služby pojišťoven jsou omezené. Třeba nabídnou náhradní vozidlo jen na tři dny místo celé doby opravy. Případně po poškozeném chtějí, aby dokladoval, že auto skutečně potřebuje (s odůvodněním, že je v penzi, a tak nepotřebuje nikam jezdit). Nebo nezaplatí odtah dle požadavku poškozeného, ale jen k nejbližšímu servisu – ve chvíli, kdy vás někdo naboural 200 kilometrů od domova a oprava bude trvat čtyři dny, to není moc praktické.

Pro: Kdyby pojišťovny zaplatily vše, co poškozený nárokuje, lidé by nejspíš chtěli na pojistce vydělávat – účtovali by předražené služby a pojišťovna by platila.

Proti: Pojišťovna předem trestá všechny klienty za něco, co by mohli udělat někteří z nich. Klientovi je způsobena škoda a tu má dostat nahrazenou. "Na všechno jsou ceníky a není důvod, proč by mělo dojít ke krácení nároků," říká Tomáš Medřický ze společnosti Nehodová služba.

4.Pojišťovna nabídne přímou likvidaci

Pojišťovny přicházejí na trh s takzvanou přímou likvidací. Zjednodušeně spočívá v tom, že poškozený vůbec nejedná s pojišťovnou viníka, ale obrací se na ústav, kde si sám sjednal pojištění, ten za něj všechno vyřídí.

Přímá likvidace zatím není pro každého, obvykle ji pojišťovny nabízejí jen klientům, kteří si platí dražší tarif. Tam, kde ji nabízejí v levných verzích, jde většinou jen o základní služby typu nahlášení pojistné události.

Pro: Jednodušší postup, poškozený nemá zbytečné starosti.

Proti: Pesimisté se obávají, že pojišťovny si navzájem budou vycházet vstříc. "Nepůjdou si po krku, protože vědí, že situace se za pár dní může otočit…" říká likvidátor pojišťovny, který nechce být jmenován.

5.Narazíte na nekorektní asistenci

Kdo pojišťovnám nevěří, může se svěřit společnostem, které se souborně nazývají asistenční služby. Jejich úroveň je rozličná a lze vřele doporučit projít si nabídky předem, dokud ještě nejste ve stresu po nehodě. Protože různí pomocníci bývají na místě chvíli po nehodě, mohlo by se stát, že v rozrušení podepíšete podmínky, které ani nechcete. Je proto dobré mít v mobilu uložené číslo na firmu, které jste se rozhodli důvěřovat.

Pro: Poškozený většinou nemá s nehodovými asistenčními službami vážnější problém – slíbí mu opravit auto a po dobu opravy mu půjčí náhradní vůz a obvykle to dodrží.

Proti: Problém mívají spíš pojišťovny a mohou ho mít i viníci nehod. Když totiž asistenční služby opravu předraží, třeba tím, že vypůjčí auto za dvojnásobnou cenu, než je na trhu běžné, pojišťovna odmítne plnit a nehodovka se s požadavkem obrátí na viníka. Respektive na soud s žádostí o vydání platebního rozkazu v takzvaném zkráceném řízení. Stačí k tomu doklady o provedených platbách a o plnění pojišťovny. Vzápětí k viníkovi putuje obálka se zeleným pruhem a s výzvou k doplacení vzniklé škody. A viník má jen pár dní na to, aby zjistil, kde je pravda. Skutečně se špatně pojistil a pojišťovna odmítla vyplatit řádné pojistné plnění? Nebo se asistenční služba pokusila služby předražit a on má teď doplácet její zisk?

  • Nejčtenější

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Jak se dědí pozůstalost? Sepsání poslední vůle doma má skrytá rizika

Premium V průběhu prvních šesti měsíců letošního roku pořídili Češi u notářů přes 13 tisíc závětí. To je dosud nejvyšší...

Přímo obdarovat bližního v nouzi v Česku znamená obdarovat i stát

Tornádo na jižní Moravě ukázalo, že Češi drží při sobě zejména v těch chvílích, kdy jde do tuhého. Zároveň ale i...

Pracujete za kolegy na dovolené? Co je přesčas a kdy máte nárok na příplatek

Většina z nás to někdy zažila. Firma finišuje na zakázce nebo se blíží termín účetní uzávěrky a pracovní doba na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jste dovolenkový typ? Umíte z dovolené načerpat blahodárnou energii?

Stresuje vás dovolená? Pracujete i na pláži? Nebo se na dovolenou těšíte a radujete se z ní, i když vám týden u moře...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Správnou technikou dýchání můžeme předejít i bolesti zad, radí fyzioterapeut

Premium Dýchání je provázané s tím, jak se člověk cítí. „Propojení dechu a emocí je neuvěřitelné,“ říká uznávaný fyzioterapeut...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Nemoc nahlásíte online. Kdy bude pojišťovna plnit za covid nebo karanténu?

Jste pojištěni a něco se vám stalo? Nemusíte čekat, až se uzdravíte, a pak spěchat do pobočky, abyste se dozvěděli,...

V hledáčku zlodějů jsou drahá kola. Poradíme, jak je pojistit

Poslední rok přinesl zvýšený zájem o cyklistiku. Češi si pořizují nová kola či elektrokola často za desetitisícové...

Jak se pojistit proti silným větrům i ostatním živelním pohromám

Tornádo, které se prohnalo obcemi jižní Moravy, ukázalo na důležitost pojištění majetku. Zdaleka přitom nemusí jít vždy...

Karanténa v zahraničí vymete peněženku. Rizikem na dovolené ale není jen covid

Letošní letní dovolená se kvůli novým a nakažlivějším variantám koronaviru nemusí obejít bez komplikací. Cestovní...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Blbé komentáře a narážky se snažím nevnímat, říká Natálie Grossová

Osmnáctiletá Natálie Grossová promluvila o negativních komentářích na sociálních sítích i o slavném příjmení, které by...