Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. ledna 2022 Miloš

Povinné ručení pro veterána je levné, havarijní se prodraží

Povinné ručení nebude pro veterána problém sjednat. U havarijního pojištění je možností podstatně méně a cena dost vysoká, úměrná vzácnosti vozu.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Má ve vaší rodinné flotile své místo automobil, kterému táhne na třicítku? Pak možná přemýšlíte o tom, že z něj uděláte veterána. Není to tak jednoduché, jak by se zdálo, protože samotný veteránský věk nestačí.

Vůz totiž musí být technicky schopný jízdy po silnici – žádný pojízdný vrak tedy status historického vozidla nezíská, i když patřičného stáří dosáhne. Druhou podmínkou je, aby auto bylo v co nejvíc původním stavu. Takže borec, který si koupí stařičkého favorita, dá ho do kupy, nalakuje, naleští a pro parádu přidá spoilery, křídla a koncovky výfuku, neuspěje. Prostě tuning a veteráni, to k sobě nejde.

Jestliže tedy splňujete tři základní podmínky – stáří, technický stav a původnost, můžete se pustit do administrativního procesu a auto udělat veteránem. Jak na to, čtěte v boxu.

Za více aut jedno povinné ručení

Povinné ručení je v běžné nabídce pojišťoven i pro veterány. Jejich majitele pak může těšit, že finančně vyjde velmi výhodně. Počítá se totiž s tím, že majitelé veteránů vyjíždějí na silnice jen občas, jejich rychlost je omezená a nemají důvod k riskantní jízdě.

Většina pojišťoven cenu povinného ručení u veteránů určuje podle obdobných pravidel jako u běžných vozů – počítá se segmentací podle typu vozu, místa bydliště, věku řidiče... (oněch kritérií je třeba u Uniqy až dvacet pět). Jen výsledná cena je pak nižší, u veteránů třeba jedna dvanáctina běžného pojistného.

Jediná Slavia u veteránů segmentaci neřeší – mladý řidič z Prahy tak u této pojišťovny zaplatí stejně drahé povinné ručení jako zkušený řidič z Horní Dolní. I u Slavie ale činí pojistné zlomek toho, co je běžnou cenou povinného ručení za neveteránské auto.

Na kolik vyjde veteránisty ročně povinné ručení

Pojištění funguje přitom standardně včetně poskytování asistenčních služeb. „Klient má nárok i na náhradní vozidlo, jen neumíme přistavit podobně starý exemplář, ale třeba dnes běžnou škodovku,“ říká Eva Svobodová z Uniqy.

Pokud má majitel víc vozidel stejného typu a má je přihlášena na jednu registrační značku, bude dokonce platit povinné ručení jen jednou, a to na vozidlo, které má největší objem motoru. „Mám jen dvě tabulky značek (u motocyklů jednu), takže je přehazuje z vozu na vůz, na silnici tedy může vyrazit vždy jen s jedním,“ popisuje Jiří Patočka z Federace klubů historických vozidel.

Havarijko s omezeními

Komplikovanější je to s havarijním pojištěním. „Běžně havarijní pojištění nenabízíme, protože veterány mají blíže k pojištění uměleckých předmětů než běžných vozidel,“ vysvětluje Karel Přibyl z Pojišťovny VZP. Prostě oprava veterána se nedá realizovat v každém servisu a náhradní díly se nevyrábějí sériově. Cena opravy po bouračce je naprosto neodhadnutelná.

„Někdy se náhradní díly shánějí po celém světě a jindy se musí nechat vyrobit na míru, “ dodává Renata Čapková z ČPP. Proto většina pojišťoven havarijní pojištění pro veterány vůbec nenabízí, a když už ano, je jejich nabídka velmi limitovaná.

Veterány by měli nově prověřovat na STK, navrhují poslanci

Konkrétně například Česká podnikatelská pojišťovna stará auta standardně nepojišťuje, výjimečně je možná individuální smlouva.

U Directu lze veterány pojistit na rizika, jako je střet a poškození zvířaty a přírodní nebezpečí, limit plnění je dvacet tisíc korun. Pro dvě modelová vozidla z našeho příkladu by takové pojištění vyšlo na 868 Kč (Žiguli) a 490 Kč (Ford) ročně.

Generali Česká pojišťovna kryje riziko odcizení celého vozidla, podmínkou je doložení znaleckého posudku na určení hodnoty vozidla. Modelová vozidla by vyšla na 3 300 (Žiguli) a 11 970 (Ford) korun ročně. Když je potřeba odhad, je lepší se obrátit na některý z klubů veteránů – mají kontakty na experty, kteří věci skutečně rozumějí.

Ačkoli pojišťovny obvykle upřednostňují sjednání smluv online a dokonce za ně klientům nabízejí slevy, u pojištění veteránů je to jinak. Online sjednání sice není vyloučeno, doporučují však klientům návštěvu pobočky. Pojišťovna ČSOB dokonce osobní jednání přímo vyžaduje – klient může zajít do pobočky, nebo si může sjednat návštěvu obchodního zástupce.

Jak z vozu udělat veterána

K získání zelených značek s písmenem V je potřeba:

  • platná klubová testace vozu na historickou původnost a krajská testace na technickou způsobilost. Náklady jsou 4 000 až 5 000 Kč.
  • 2x foto vozidla o rozměrech 6 x 9 cm
  • doklad o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
  • původní registrační doklad k vozidlu – technický průkaz nebo jiný věrohodný doklad k vozidlu.

Když má majitel více historických vozů, může získat jedny značky ke všem najednou. V provozu pak smí být vždy z celé flotily jen jeden veterán, opatřený značkami.

Veteránským autem se jezdí jen výjimečně – podle regulí nesmí být používáno například k podnikání či každodenní přepravě.

S vydáním značek je spojen poplatek, který je maximálně 800 korun – dostanete za něj osvědčení o registraci vozidla, tabulky RZ a průkaz historického vozidla. Veterán může jezdit i s běžnými bílými značkami.

Pojišťovny uznají jeho veteránský status, pokud podstoupí klubovou testaci, kterou je třeba pravidelně opakovat (prodlužovací testace stojí obvykle od 800 do 1 200 korun).

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Co letos rekordně zdraží a kdo je nejvíc ohrožený

Inflace roste, v prosinci meziročně vykázala hodnotu 6,6 %. Stále však jde podle ekonoma Lukáše Kovandy o „zahřívací...

KOMENTÁŘ: Nová hrozba pro Česko je stagflace

Inflace zrychluje, ceny meziročně stouply o 6,6 procent a zdražování pokračuje. „Reálnou hrozbou pro Českou republiku...

Jste osobnost typu A, B nebo C? A co z toho pro vás a okolí plyne?

Z řady typologií lidských osobností, které psychologie za staletí vytvořila, patří rozdělení osob do takzvaných skupin...

Vláda nabízí příspěvek na bydlení. Kdo na něj má nárok, a kdo už ne

Zdražování energií, komunálních služeb i nájemného zvýší počet domácností s nárokem na příspěvek na bydlení. Ne každý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

TOP finanční produkty roku má MONETA, Trinity, KB, Hello bank a ČS

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku 2021 zvítězila mezi bankami v kategorii osobních bankovních účtů MONETA...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Ceny nemovitostí rostou. Vyplatí se myslet i na výši jejich pojištění

Advertorial Bouřka, vichřice, velká voda, spadlý strom. Živelné pohromy přicházejí náhle, aniž by je člověk čekal, a to stále...

Autopojištění: Srážka se zvěří není totéž co srážka se zvířetem

Rizika vzniku škody po srážce se zvěří si mohou řidiči připojistit k povinnému nebo havarijnímu pojištění. Nikoli však...

K penzijku až 6 360 korun ročně. Jak na to, upozorní penzijní společnost

Příspěvek od státu i úspora na daních, to jsou nesporné výhody penzijního spoření. Pokud si u své penzijní společnosti...

Čtyři základní věci, které byste měli vědět o životním pojištění

Závažné onemocnění či těžký úraz znamená dlouhodobou pracovní neschopnost a nezanedbatelné výdaje spojené s léčbou....

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Sedmikrásky k obědu, nákup z popelnice. Výměna se nesla v režii eko páru

Podobný věk, naprosto odlišný životní styl. Tak nějak by se dala shrnout nejnovější Výměna manželek, ve které se sešly...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...