Středa 5. října 2022, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. října 2022 Eliška

Česká pojišťovna odstranila chybu až po zásahu redakce iDNES.cz

Česká pojišťovna díky vlastní chybě klientovi znatelně navýšila pojistné. I přes opakované reklamace ze strany klienta se pojišťovna po mnoho měsíců odvolávala na technickou chybu ve svém systému, jejíž vyřešení si vyžádá více času. Poté, co se o případ začala zajímat redakce iDNES.cz, byla chyba vyřešena ze dne na den.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na redakci iDNES.cz se obrátil čtenář s tím, že mu Česká pojišťovna (dále ČP), aniž by ho předem informovala, výrazně navýšila pojistné, které každý měsíc platí u svého životního pojištění Dynamik Plus.

"V roce 2006 jsem uzavřel životní pojištění Dynamik Plus u České pojišťovny a trvalým příkazem platil dohodnuté pojistné," napsal nám čtenář, "a zhruba po roce jsem přešel na platbu přes SIPO."

Navýšené pojistné bez souhlasu klienta

Jaké však bylo jeho překvapení, když v březnovém výpise ze SIPO z letošního roku zjistil, že platí pojistné o 254 korun vyšší. Vzhledem k tomu, že s takovýmto navýšením a postupem ČP nesouhlasil, kontaktoval Klientský servis ČP, aby je upozornil na změněné pojistné a požádal o nápravu. Zde mu přislíbili, že celou věc postoupí k dalšímu projednání.

Udělali jsme chybu a řešíme ji

Nic se však několik měsíců nedělo. Klient platil stále navýšené pojistné a telefonicky i e-mailem ČP upozorňoval na nesprávnou částku pojistného. Po několika urgencích mu z ČP v červnu 2008 zaslali dopis: "... systémovým zpracováním dochází k chybnému vytváření fakturace na navýšené pojistné. Vyřešení si vyžádá více času, proto Vás žádáme o strpení. Jakmile bude problém odstraněn, bude Vám neprodleně odeslána informace."

odpovídá právník ze sdružení obrany spotřebitelů

Požádali jsme o radu Mgr. Jiřího Žůrka, právníka Sdružení obrany spotřebitelů, co mají dělat klienti, kteří se mohou dostat do obdobné situace jako náš čtenář.

"V takovýchto případech doporučuji obrátit se bezodkladně na Českou národní banku. Ta je totiž od 1. dubna 2006 dozorovým orgánem v oblasti pojišťovnictví. Spotřebitelé se na ČNB mohou obracet také v případě, že mají dojem, že např. pojišťovna či jiná osoba, nad kterou vykonává ČNB dohled, užívá nekalé obchodní praktiky nebo je diskriminuje."

"Domníval jsem se, že tímto je vše vyřešeno a v blízké době začnu opět platit dohodnuté pojistné," píše dál čtenář, "ale to jsem se hrubě zmýlil."

Poté, co i další měsíc zaplatil navýšené pojistné, obrátil se opět s dotazem na pracovníky ČP, jak chybu, kterou sami přiznali, řeší. Odpověděli mu až v polovině srpna: "... z důvodu nadále trvající technické chyby v systému ČP od data 3. března 2008 dochází k fakturaci pojistného x xxx korun (o 254 korun navíc). Po opakovaném prověření Vám bohužel musíme sdělit, že tato technická chyba provozního systému nadále trvá. Chyba je nahlášena správci provozního systému a její odstranění bylo již několikrát opakovaně urgováno. Jedná se však o individuální programovou chybu, která se odstraňuje postupně."

I přes toto ujištění, že chybu odstraňují, se opět nic nestalo. Po dalším upomínání obdržel klient na konci října již třetí dopis od ČP prakticky ve shodném znění jako v srpnu.

Na konci listopadu, kdy jsme se s příběhem našeho čtenáře seznámili, byla situace stále na "mrtvém bodě" a prakticky desátý měsíc již platil navýšené pojistné.

Události nabraly rychlý spád

Čtenářův nekonečný příběh nás velice zaujal. Jak je možné, že ČP od doby, kdy poprvé přiznala svou vlastní chybu, tedy půl roku zpátky, ji dosud nedokázala vyřešit?

Ihned po prostudování celé problematiky jsme kontaktovali tiskového mluvčího ČP Václava Bálka s prosbou o vyjádření k problému poškozeného. První reakcí ČP byl požadavek na dodání notářsky ověřeného souhlasu klienta s tím, že ČP se může naší redakci k jeho smlouvě vyjádřit. Čtenář do druhého dne požadovaný dokument předal na pobočce ČP v místě svého bydliště, kde jej navíc oskenovali a přiložili ke smlouvě.

informujte nás o finančním bezpráví

Nejste spokojeni se službami či řešením svého problému v bance, pojišťovně či jiné finanční instituci? Neuznali vám reklamaci, na kterou máte nárok, či jste snad přišli v důsledku nefér jednání některého z finančních domů o peníze?

Tento článek vznikl na základě příběhu, který nám byl zaslán do redakce. Podobné zkušenosti nám můžete zasílat na adresu finance@idnes.cz . Rádi vám pomůžeme problém řešit či na něj alespoň veřejně poukázat.

Zároveň ve stejný den, kdy jsme se poprvé na ČP obrátili, její zaměstnanci kontaktovali našeho čtenáře s tím, že mu bude vrácen přeplatek za měsíce březen až prosinec a od 1. ledna 2009 bude opět platit pojistné na základě uzavřené smlouvy. Toto nám potvrdil i mluvčí Bálek, který uvedl: "V pondělí 1. prosince dostal klient omluvný dopis a všechny peníze, o které kvůli chybě ČP přišel, zpět."

Podle poslední informace od čtenáře složenku pro vyzvednutí přeplatku nalezl včera ve schránce. Nicméně celková částka je nižší o přeplatek za prosinec. ČP klientovi stále dluží 254 korun.

A jaké je vyjádření pojišťovny? Žádné

Kde se stala chyba? Proč ji nikdo tak dlouho neřešil? Proč nikdo ze zaměstnanců České pojišťovny klienta o řešení celého problému sám od sebe neinformoval? Proč se on sám musel o informace v ČP neustále "doprošovat"?

Na tyto a podobné otázky jsme od ČP, resp. jejího mluvčího odpovědi za celých deset dní nedostali. I přesto, že čtenář před více než týdnem zanechal notářsky ověřený souhlas na "své" pobočce. Bohužel k panu Bálkovi na stůl údajně nedoputoval.

V celé záležitosti zůstává jeden velký otazník – jaká to vlastně byla chyba, že ji v ČP nedokázali po celých deset měsíců vyřešit a po našem zásahu byla během jednoho dne odstraněna?

  • Nejčtenější

Začal podnikat sám a z ničeho, teď má parťačku a vydělávají miliony

Štěpán Hodač se proslavil vlastním receptem na hummus a kimchi. Se svými produkty oslovil spoustu zákazníků a svou...

Podle metrů, nebo podle osob? Jak účtovat zálohy na služby v SVJ

Premium Pokud jste vlastníkem bytu, zálohové platby energií řešíte sami se svým dodavatelem, stejně tak i vyúčtování. Řadu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kteří absolventi na trhu práce uspějí nejlépe a kde jsou největší mzdy

Každý rok je pro absolventy něčím výjimečný. Ten letošní je k nováčkům veskrze vlídný. Firmy vítají každou novou sílu s...

Chaty a chalupy už tolik nefrčí. Co to dělá s cenami?

Premium Krátce po vypuknutí pandemie koronaviru v roce 2020 se pořízení rekreační nemovitosti stalo po delší době opět horkým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinnost, nebo benefit? Stravné se zvýšilo, na co máte nárok?

Stravné bylo od 20. srpna zvýšeno. To ovlivnilo i daňově optimální hodnotu stravenky, která dnes činí 180 Kč. Na co...

Puč v Kremlu? Vzpoura generálů? Už se řeší, kdo nahradí Putina

Premium Vzhledem k průběhu ruského vojenského dobrodružství na Ukrajině se začínají objevovat spekulace, že vláda Vladimira...

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Tajemství ženského mokrého orgasmu odkryto. Pokus zjistil původ tekutiny

Premium Záhada to byla pro ženy, pro muže, pro vědecké kruhy. Squirting, ženský mokrý orgasmus, byl dlouho neznámou, včetně...

Chyba při potápění ji přišla draho. Pojišťovna nezaplatila léčbu za statisíce

Premium Pár skleniček v Itálii, kde je vůči alkoholu větší tolerance, vypadá nevinně, ale může vyústit ve finanční katastrofu....

Kdy má smysl pojistit se na život a dokdy být pojištěný

Podle názvu to může vypadat, že životní pojištění je tu pro případ ztráty života. To je však jen část pravdy. Významnou...

Od července lze opět žádat o změnu zdravotní pojišťovny. Jak si vybrat

V Česku působí sedm zdravotních pojišťoven. Setrvávat stále jen u jediné však nikdo nemusí. Právem každého pojištěnce...

Expert: Máme indikace, že se pojišťovny intenzivně zabývají zvýšením cen

Revize pojistných smluv doporučují odborníci aspoň jednou za rok. Vyhnete se tak nemilému překvapení, že vyplacená...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...