Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Novinky: odpovědnost ponese uživatel auta, pojistné limity se zvýší

Od Nového roku začne platit novela silničního zákona. Ta přinese velké změny, například možnost řídit už od 17 let, ale jen na zkoušku a s mentorem. Výrazné novinky začnou platit také v povinném ručení. Proč?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Současný zákon byl totiž velmi starý a je také třeba reagovat na novou směrnici Evropské unie. Co všechno bude jinak?

1. Zelenou kartu nechte doma

O tom, že řidiči u sebe nemusí mít zelenou kartu, se mluví dlouho. Ale až s novelou zákona o povinném ručení to bude uvedeno do praxe. Policisté při kontrole jednoduše využijí online evidenci, přičemž auto ani nemusí zastavovat.

Už dva roky platí, že řidiči u sebe zelenou kartu nemusí mít ve fyzické podobě. Stačí ji mít třeba vyfocenou v mobilu, některé pojišťovny ji pak mají v online aplikacích. Stalo se tak po stanovisku ministerstva financí z prosince roku 2021, v němž resort uvedl: „Ministerstvo financí (MF) rozhodovalo v přezkumném řízení, zda povinnost řidiče předložit zelenou kartu při silniční kontrole je splněna i při předložení v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu. MF dospělo k závěru, že uvedenou povinnost takto splnit lze.“

Tento právní názor je opřen podle MF zejména o skutečnost, že zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla žádné požadavky na podobu zelené karty výslovně nestanoví. Proto je třeba připustit předložení zelené karty i v elektronické podobě.

2. Odpovědnost půjde za provozovatelem auta

V současné době platí, že za pojištění auta je odpovědný vlastník vozidla. Za ním také jdou případné sankce za nesjednané povinné ručení, které snadno mohou dosáhnout několika tisíc korun. Nově tuto odpovědnost ponese provozovatel. Tato změna vyvolala velmi hlasité reakce.

U těch vozidel, která mají vlastníka i provozovatele totožného, a je jich většina, se nic nemění. Tato novinka je zaváděna hlavně kvůli leasingovým autům, kdy za nesjednané povinné ručení nebudou případně sankcionovány leasingové společnosti, ale lidé, kteří s vozy jezdí. Podle Tomáše Pavlíka, tiskového mluvčího České asociace pojišťoven, je leasingových aut, kterých se to týká, asi 15 procent.

To ale neznamená, že povinné ručení nemůže sjednat někdo jiný. Stejně jako doposud to může být i někdo, kdo má potřebu ochrany před následky pojistné události, takzvaný pojistný zájem.

Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů. „Stále bude důležité, aby auto bylo pojištěné, tedy mělo povinné ručení. Pokud si někdo půjčí vůz od rodičů a zaviní nehodu, právě toto pojištění škody zaplatí. V tomto případě je tedy jedno, jestli má povinné ručení sjednané vlastník, nebo provozovatel,“ uklidňuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

A její slova potvrzuje i Tomáš Pavlík: „Běžná výpůjčka vozidla v rodině i mimo ni není změna provozovatele. Provozovatelem je ten, kdo může s vozidlem disponovat, stará se o běžnou údržbu, zajišťuje STK, opravy, servis nebo sjednává pojištění.“

3. Povinné ručení i pro zahradní traktůrky?

V rámci změny zákona je rozšířen okruh vozidel, která budou muset mít sjednáno povinné ručení. Nově to budou všechna, jejichž maximální konstrukční rychlost překračuje 25 km/h (případně 14 km/h, pokud váží nad 25 kilogramů).

Bude nutné mít uzavřeno povinné ručení i na zahradní techniku, především zahradnické traktůrky či velké sekačky. Ovšem jen v případě, kdy se s těmito stroji bude řidič pohybovat po pozemních komunikacích. Zjednodušeně řečeno to znamená, že pokud s nimi jezdí jen po zahradě, po louce nebo třeba po poli, není povinné ručení třeba. Jakmile by ale vyjel na silnici, zákonné pojištění mít musí. A pozor, totéž platí pro vozítka segway, ale i většinu elektrických koloběžek.

„Když vozidlo splňuje parametry dané zákonem, měl by si majitel povinné ručení sjednat. Naopak v případě, že jde o lehčí elektrickou koloběžku, povinnost neplatí, a povinné ručení ani nelze zařídit. Ze zákona je to kolo a podle toho je třeba vozítko provozovat,“ přibližuje Maťašeje.

Elektrokol se nová povinnost netýká. Důvod je přitom prostý: jejich hlavním pohonem oficiálně není elektromotor, ale šlapání, tedy lidská síla.

4. Pozor na provoz vozidla

Jana Březinová z pojišťovacího srovnávače Srovnejto.cz upozorňuje, že zákon také mění pojem „provoz vozidla“. „Nově se jím rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. Nezáleží na tom, jestli právě stojí, nebo jede. Když například umístíte nepojízdné vozidlo na veřejnou komunikaci a tím vytvoříte překážku, budete odpovědní za způsobené škody, přestože vozidlo třeba ani nemůže nastartovat motor,“ vysvětluje.

Češi zkouší nové finty, jak přijít podvodem k penězům. Pokusů přibývá

5. Nutné navýšení pojistných limitů

Dosud platilo, že nejnižší možný zákonný limit krytí byl 35 milionů korun. To byla také částka, na kterou se pojišťovala největší skupina řidičů, protože měli pocit, že je to suma dostačující, a navíc mělo povinné ručení s tímto limitem nejnižší ceny. Ale realita bývá jiná. A je potřeba si uvědomit, že ve chvíli, kdy způsobíte vyšší škodu, než jaký máte limit krytí, vše navíc hradíte z vlastní kapsy.

„Důvodem jsou hlavně rostoucí škody na zdraví a ušlém zisku. Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale pořád jsou to malé újmy. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz.

„V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vysoký příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Bude-li mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo bude mít třeba trvalé následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po ní. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí,“ upřesňuje Daneš.

S vyšším limitem se povinné ručení příliš nezdraží

Rozdíl v ceně povinného ručení při vyšším limitu přitom nemusí být nijak velký. Dokazuje to modelový příklad 40letého řidiče třeba z Havířova, který jezdí s Dacií Sandero z roku 2011. S původním limitem 35 milionů korun by platil povinné ručení 2 751 korun ročně, s vyšším limitem ho vyjde na 2 819 korun, tedy o 68 korun dráž. Stejně starý řidič s totožným vozem, ale z Prahy, by s původním limitem platil 3 668 korun ročně, s novým to je 3 755 korun, tedy o 87 korun víc.

Už nyní ale některé pojišťovny vůbec 35milionové limity nenabízejí a začínají až na úrovni 50 milionů. Úprava, kterou novela přinese, tak znamená změny hlavně u starších „minimálních“ smluv. S takovými zákazníky se nyní budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily.

„Dlouhodobě se snažíme klientům vysvětlovat, že minimální pojistné limity nemusí být dostačující. A daří se nám to. V posledních letech tak už smlouvy s minimálními limity neuzavíráme, drtivá většina našich klientů si na základě našeho doporučení volí pojistný limit dokonce na 100 milionů. V tomto směru tedy řidiče změna nijak nezasáhne,“ vysvětluje předseda sboru jednatelů ČPP Servis David Krňávek.

Zároveň připomíná, že aktuální změna limitů může být vhodným okamžikem pro kontrolu a případnou úpravu pojistných smluv. „Poměrně zajímavou informací totiž je, že téměř třetina řidičů neví, jestli mají sjednaný minimální limit, nebo ten navýšený,“ dodává Krňávek.

Z nedávného průzkumu společnosti ČPP Servis také vyplynulo, že nejmenší podíl řidičů s minimálním pojistným limitem jezdí v Praze, naopak nejvíce na minimální limity spoléhají ve Zlínském kraji.

Autoři:
  • Nejčtenější

Stát přitvrdil, slevu na manželku získá méně rodin. Kdo má letos nárok?

Daňové slevy mohou lidem razantně snížit roční daňovou povinnost. Stát však přitvrdil. Podmínky pro uplatnění slevy na manželku nebo manžela jsou letos výrazně přísnější než v roce 2023. Na tuto...

3. prosince 2024

Zálohování nápojových obalů se Česku nejspíš nevyhne. Kdo je ale zaplatí?

Parlament bude projednávat návrh novely zákona zavádějící povinné zálohy na vybrané nápojové obaly z PET láhví a plechovek. K tomu nás vedou poměrně vysoce nastavené požadavky na úrovni EU, jak na...

4. prosince 2024

Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět

Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit se i v zahraničí, kromě jiného například pracovali na filmu Letopisy Narnie. Rozjezdu jejich...

7. prosince 2024

Sazby hypoték budou více klesat na začátku roku 2025, říkají odborníci

Hypotéky dál mírně zlevňují, ale stále se drží zuby nehty nad 5procentní hranicí. Průměrná nabídková sazba hypotečních úvěrů podle Swiss Life Hypoindexu byla k 5. prosinci 2024 na úrovni 5,22...

6. prosince 2024

Škola vyhodila opilé učitele, soud prohrála. Nešťastný precedent, říká advokátka

Premium

Opilí učitelé přistižení s láhvemi alkoholu v uzamčeném kabinetu, odmítnutí dechové zkoušky a následný soudní spor, který zaměstnavatel prohrál. Rozhodnutí Nejvyššího soudu vyvolalo vlnu emocí. Co to...

5. prosince 2024

Šest metod, jak umět přesvědčovat lidi a dosáhnout svého

Všimli jste si, jak snadno dokážou někteří lidé dosáhnout, co chtějí? Většinou je proto, že o svém požadavku umějí druhé poměrně snadno přesvědčit. Metody, které k tomu používají, nebývají přitom...

9. prosince 2024

ANKETA: Co letos nadělí firmy svým zaměstnancům a co čekáte od té vaší

Svůj vděk zaměstnancům vyjadřuje každá firma na konci roku jinak. Někde šéf vyrábí vlastnoručně dárky, jinde objednávají párty a občas přidávají zaměstnavatelé svým zaměstnancům i finanční bonus....

8. prosince 2024

Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět

Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit se i v zahraničí, kromě jiného například pracovali na filmu Letopisy Narnie. Rozjezdu jejich...

7. prosince 2024

Pojištění dlouhodobé péče: ztráta soběstačnosti už nemusí být strašák

S rostoucím věkem se většina lidí obává, že bude okolí na obtíž a místo v domově pro seniory nesežene, mnohdy se přidává i strach z nedostatku finančních prostředků. Do budoucna to díky novému...

6. prosince 2024

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...