ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pět tisíc mi nepřišlo, stěžuje si důchodkyně. Jak peníze získat?

  • 28
Sestra dostala těch pět tisíc korun a já ne. Já mám prostě ve všem smůlu, postěžovala si mi sousedka, která je v penzi. Jak se to mohlo stát a co dělat, aby tento jednorázový příspěvek od státu našel svého adresáta?

Ať si o pětitisícovém příspěvku k penzím myslíte cokoli, jistě chápete, že by bylo nefér, kdyby ho některý z důchodců dostal a jiný ne. Takže sousedka byla oprávněně rozmrzelá a také zmatená. Paní je přes 80 let, moderní technologie jsou jí cizí, a tak, i když jí důchod chodí na účet, nemůže si ověřit příchozí platby jinak, než že zajde k přepážce a zeptá se. Nebo počká na papírový výpis z účtu, který jí přijde až začátkem dalšího měsíce. Jaké mohly nastat s mimořádným důchodem komplikace?

1. Důchod chodí na účet

Pokud využíváte internetové či mobilní bankovnictví, platby snadno dohledáte sami pod záložkou, která se jmenuje „pohyby na účtu“. Jenže spousta starších lidí technice nedůvěřuje či ji neumí obsluhovat. Co se dozvědí na přepážce banky? 

Pětitisícový příspěvek přišel na účty důchodců jako zvláštní platba. Na výpise z účtu tedy nebude vyšší penze, ale dvě příchozí platby – běžný důchod a zvlášť jednorázový příspěvek k důchodu (platba je označena jako JPD). 

Když se ptáte u bankovní či poštovní přepážky, nespokojte se s údajem, že důchod nebyl navýšen, ale poproste o dohledání pětitisícové platby. Tady byl problém mé sousedky. Zeptala se u přepážky jen na výši důchodu a pracovnice banky jí ohlásila jen běžnou částku. Při bližším pohledu se ukázalo, že peníze navíc dorazily o pět dní později.

2. Nepřišla mi složenka

K nedoručení příspěvku mohlo dojít i kvůli tomu, že složenka dorazila na starou adresu klienta, který se přestěhoval, byl v nemocnici, případně se (i třeba kvůli covidovým opatřením) zdržuje mimo místo trvalého bydliště. Mnozí lidé totiž případnou změnu k doručování nahlásí pouze na poště, ale nikoli tomu, kdo dávku vyplácí. 

Chyba může spočívat i v tom, že jednorázový příspěvek může doručovat jiná poštovní pobočka, než kde máte dosílku na aktuální adresu pobytu domluvenu. Poukázka má platnost 25 dní, po tu dobu leží někde na poště. 

Pracovníci tiskového oddělení České správy sociálního zabezpečení radí následující postup: „Doporučujeme, aby klienti, kterým poukázka nepřišla, kontaktovali call centrum důchodového pojištění (800 050 248) ohledně podacích znaků složenky a následně zavolali na Českou poštu, zda jejich složenku stále mají.“ 

Pokud neznáte telefon na svou pobočku pošty, poradí vám na čísle 800 104 410. Ti, kdo dostávají penzi prostřednictvím Odboru sociálního zabezpečení ministerstva vnitra (například policisté, profesionální hasiči, členové BIS), se informace o podacích znacích dozvědí na lince 974 816 356.

3. Pošta platbu vrátila

Platnost poukázky je 25 dní. Když ji v tomto termínu pošta neproplatí, vrátí peníze České správě sociálního zabezpečení. Důchodce pak může požádat o opětovné vyplacení jednorázového příspěvku. Do žádosti o nové zaslání peněz poštovní poukázkou je nutné uvést správnou adresu, kam má úřad poukaz doručit. Formulář není předepsaný, stačí žádost napsat volným slohem.

Žádost o znovuposlání příspěvku

Jan Novák, Hlavní 1, 110 00 Praha 1 RČ: 320117/111

Žádám o znovuposlání jednorázového příspěvku k důchodu ve výši  5 000 Kč na adresu: Jan Novák (u paní Jany Novotné), Kolmá 1, 180 000 Praha 8.
V případě nejasností mne, prosím, kontaktujte na telefonu 123 456 789.

V Praze, 6. l. 2021
Jan Novák

Žádost se podává tomu, kdo vám důchod vyplácí, nejčastěji příslušné pobočce Správy sociálního zabezpečení.

4. Teprve jsem o penzi žádal

Důchodci – nováčci, kteří o důchod teprve žádali a od prosince ho měli pobírat, mají takzvanou rozpracovanou žádost. „V takovém případě obdrží lidé jednorázový příspěvek do jednoho měsíce po zařízení lhůtové výplaty,“ vysvětlují pracovníci ČSSZ. To se týká výplat na konto i těch posílaných prostřednictvím pošty.

5. Pošlou znovu, nebo ne?

Pokud se vrátí pětitisícový příspěvek nevyplacený, bude Správa sociálního zabezpečení zjišťovat, zda důvodem vrácení není změna, ke které došlo v evidenci od prosincové důchodové splátky 2020 (například změna bydliště, ustanovení zvláštního příjemce či opatrovníka, změna způsobu výplaty důchodu z pošty na účet nebo obráceně...). Když takovou změnu pracovníci zjistí, zašlou příspěvek důchodci znovu bez žádosti.

Jestliže se však od prosincové výplaty o žádné změně ČSSZ nedozvěděla, nebude opakovat pokus o doručení poukázky a vyčká na případnou žádost důchodce.

6. Nic se neměnilo, peníze nemám

Pokud příspěvek nedorazil a vy nevíte proč, můžete o informaci poprosit toho, kdo vám důchod vyplácí. Je to buď pobočka České správy sociálního zabezpečení, nebo třeba orgán sociálního zabezpečení ministerstva vnitra.

Call centrum ČSSZ: zdarma 800 050 248

Mimořádný příspěvek 5 000 korun schválili poslanci všem důchodcům. Tedy nejen těm starobním, ale i invalidním či příjemcům sirotčího či vdovského/vdoveckého důchodu. Částka je pevná, nezávisí na výši vypláceného důchodu. O peníze nebylo třeba žádat, přišly v prosinci automaticky stejným způsobem, kterým je vyplácena standardní penze. 

Důchody v roce 2021

Zvyšují se všechny typy penzí – starobní, invalidní, pozůstalostní. Základní výměra se všem zvyšuje o 60 korun, procentní výměra o 7,1 %. V praxi to znamená, že průměrný důchod se zvýší z 14 497 korun na 15 336 korun měsíčně, tedy o 839 korun. K navýšení penzí dojde automaticky, není třeba o nic žádat.