Nepříznivá situace v automobilovém průmyslu
Situace v automobilovém průmyslu ve světě momentálně není úplně příznivá a schopny obstát jsou pouze automobilky, které vyvážejí na různé trhy. Od těch vyspělých až po rozvojové v různých koutech světa.
Jde především o slabý ekonomický růst a krizi na trhu s bydlením jak v USA, tak v západní Evropě. Roli hraje i prudké zdražení potravin a pohonných hmot, které srážejí chuť spotřebitelů utrácet za nová auta a za drahý benzin. Například výsledky americké automobilky General Motors, kterou v prodejích aut už předběhla Toyota Motors a stala se tak světovým lídrem, jsou špatné hlavně kvůli propadu prodejů na americkém trhu. Automobilku zachraňují prodeje v Africe, na Středním východě a ve střední Evropě.
. Největší na světě a nejen automobilkyAutomobilové společnosti, které patří mezi největší společnosti na světě, působí většinou v mezinárodním měřítku. Pobočky a výrobní haly mají v mnoha různých zemích. Do procesu výroby aut je zapojena spousta subdodavatelů. Odhaduje se, že na každého zaměstnance v montážně automobilů připadnou 3-4 pracovníci ve výrobě automobilových součástek. Celého procesu se navíc účastní další obory, jako je ocelářství, servisy atd. |
Naopak evropské automobilky, jako jsou Peugeot Citroën, Volkswagen či Fiat, dokážou obstát na trhu díky výrobě aut s nízkou spotřebou a jejich působení v různých rozvojových zemích, kde je poptávka po autech stále vysoká. Peugeot Citroën vykázal v prvním pololetí meziroční nárůst čistého zisku o 50 %. Volkswagen také profitoval díky uvedení žádaných modelů na trh. I Fiat, který představuje příběh plný zvratů, dokázal překonat odhady analytiků na jeho půlroční výsledky.
Výrobci aut se prozatím dokážou na světových trzích prosadit, ovšem s prodeji aut v Evropě a USA to vypadá špatně. Červnové prodeje v Evropě klesly meziročně o 7,7 % a většina analytiků očekává celkově pokles v letošním a příštím roce. Prodej aut v USA také klesá a očekává se, že letošní rok bude pro automobilový průmysl v USA nejhorší za posledních deset let.
Střední Evropa významným centrem výroby aut
Střední Evropa je v současnosti jeden z regionů, kde se vyrábí nejvíce automobilů na světě. Jenom továren na osobní automobily je v Polsku, Česku, Maďarsku a na Slovensku celkem 15. Vyrábějí se zde značky jako Volkswagen, Chevrolet, Toyota, Peugeot, Kia, Fiat a oficiálně v roce 2009 by měla rozjet výrobu na Moravě i automobilka Hyundai. Nezanedbatelný podíl na celkové výrobě aut mají také producenti nákladních automobilů a autobusů.
Investice globálně
Jelikož se jedná o mezinárodní společnosti, které nemají kótované akcie v tomto regionu, není možné investovat přímo například na pražské burze do akcií společností působících v u nás. Například Toyota Motors má akcie kótovány na japonské burze, a v jisté podobě i na newyorské burze. Ve středoevropském regionu je možno investovat do automobilového průmyslu nepřímo, a to přes akcie subdodavatelů nebo sektorů spojených s automobilovým průmyslem.
Nepřímo je s tímto sektorem spojena také například firma Unipetrol, která se zabývá výrobou paliv a olejů. Dále to může být hutnický průmysl, autodoprava nebo prodej použitých automobilů, v tomto případě třeba firma AAA Auto, které se v posledním roce příliš nedařilo, ovšem firma pracuje na zlepšení situace, proto se například rozhodla uzavřít všechny pobočky v Polsku.
Další možností jsou korporátní dluhopisy, tedy dluhopisy vydávané společnostmi působícími v automobilovém průmyslu. Délka splatnosti se většinou pohybuje nad jedním rokem a kuponová platba je vyšší než na státních dluhopisech. Ovšem na druhou stranu je s nimi spojeno také vyšší riziko.