náhledy
Klient sleduje minulé výnosy, vidí, že jeho vybraná investice stoupá. V tu chvíli zapomene, že investovat podle minulých výnosů je stejné jako řídit auto a dívat se přitom do zpětného zrcátka.
Autor: iDNES.cz
Podlehne lákadlu, nakoupí na vrcholu ceny a tedy draze. V okamžiku, kdy hodnota investice začne kolísat, znervózní.
Autor: iDNES.cz
Sleduje pád ceny a hroutí se. Přitom zapomene, že původně chtěl investovat na delší dobu.
Autor: iDNES.cz
Pak přichází mírný růst a jeho nervy se uklidňují. Stále je však cena investice nižší než v době nákupu.
Autor: iDNES.cz
Další chyba, zase mocně zasáhly do rozhodování emoce. Má strach, že přijde o všechno, proto zcela nerozumně prodává. Samozřejmě s velkou ztrátou.
Autor: iDNES.cz
Nedá mu to a vývoj na trhu sleduje dál. Hodnota jeho již prodané investice kolísá. Nejdřív stoupne, pak zase poklesne. Klient je rozčilený a přesvědčený, že už nikdy investovat nebude.
Autor: iDNES.cz
Stále však sleduje vývoj ceny a začínají s ním opět cloumat emoce. Investice roste, nestálo by za to rozhodnutí ještě přehodnotit?
Autor: iDNES.cz
Investice se blíží hodnotě, kterou měla v době, kdy ji klient kupoval. Váhá s koupí, ale zatím to neudělá. Cena opět mírně klesne a klient je rád, že nepodlehl.
Autor: iDNES.cz
Vývoj se však opět obrací, cena letí prudce nahoru. A emoce mají zase navrch.
Autor: iDNES.cz
Klient už to nevydrží, potřetí podlehne emocím a kupuje. Zase za hodně. Dokonce dráž než původně. Podle Jana Barty z investiční společnosti ČSOB je to typický příklad klienta se slabou vazbou na poradce či bankéře, s přehnanou sebedůvěrou a nízkou finanční gramotností, který své chyby bude opakovat.
Autor: iDNES.cz
Když jde o emoce, většinou vyhledáváme specialistu. Když jde o finanční emoce, potřebujeme ho o to naléhavěji. Pro každého, kdo se stará o své peníze, je dnes bankéř či poradce, kterému důvěřují, nutností.
Autor: Profimedia.cz