Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Investiční bubliny, které je dobré rozpoznat, abyste netratili

  • 5
Lidé se při investování chovají někdy naprosto šíleně. Dokážou podlehnout eufórii a nakupovat za nejvyšší ceny. Nebo začnou panikařit a prodávají se ztrátou v momentě, kdy splaskne investiční bublina. Jak rozpoznat bubliny, které ohrožují investice, vysvětluje investiční analytik Michal Valentík.

Investice může přinést úžasný zisk i ztrátu. Jedním z nejhorších nepřátel investora jsou emoce. Vytlačují racionální uvažování a nejvíce se projevují v dobách investičních horeček či katastrof. V prvním případě jsou investoři v euforii, v druhém v agónii.

V posledních letech jsme na kapitálových trzích svědky spíše pozitivního vývoje, je tedy vyšší pravděpodobnost, že se v současnosti bude vyskytovat mezi investory euforie. Ta může vést až k investičním bublinám, jejichž existenci si většina lidí uvědomí až po jejich splasknutí. 

1. Racionální bublina: najdi dalšího hlupáka

Racionální bublina je založena na principu „najdi dalšího hlupáka“. Investoři v tomto případě kupují aktiva za vysoké ceny, které jsou velmi vzdálené jejich férovému ocenění, respektive jejich vnitřní hodnotě. Cílem investorů (v tomto případě spekulantů) není nic jiného než dané aktivum prodat za vyšší cenu dříve, než bublina splaskne.

Čtěte také

Michal Valentík, investiční odborník Broker Trust

Příkladem posledních měsíců je bitcoin. Určit vnitřní hodnotu této kryptoměny je téměř nemožné, přesto bitcoin výrazně posiloval. Toho si jsou lidé vědomi, a proto tuto měnu kupují. Myslí si, že trend bude pokračovat a během několika dalších dní, týdnů či měsíců bitcoin prodají za vyšší cenu „většímu hlupákovi“. Nezajímá je v tomto případě nic jiného než to, že mohou koupit něco, co prodají dráž.

Samozřejmě principem každé investice je levně koupit a draze prodat. Ale v tomto případě jde o racionální ignoranci užitné hodnoty aktiva a jsem-li ten poslední z posledních, který dané aktivum koupil, po splasknutí bubliny mám v ruce černého Petra já.

2. Mánie: stará pravidla už teď neplatí

Mánie je bublina z přesvědčení. Lidé v tomto případě neochvějně věří, že současná situace na daném trhu (či aktivu) je jiná, než bývala v minulosti. „Pravidla, zásady, poučky a moudra, která platila v minulosti, jsou dnes pohřbeny a čekají nás pouze světlé zítřky, nastává nová doba,“ říkají si mnozí.

Klasickým příkladem byl trh s nemovitostmi v USA v roce 2007. Tehdy investoři nebrali v potaz dlouhodobý demografický vývoj jakožto hybatele poptávky po nemovitostech v dlouhém období. Prodej nových domů v USA v roce 2001 překonal veškerá maxima za posledních 40 let a každým rokem, až do roku 2007, se počet nových domů dále zvyšoval, a to aniž by se výrazně měnila demografická křivka. Domy se už nestavěly a nekupovaly kvůli uspokojení potřeby bydlení, ale jako investice. Bylo jen otázkou času, kdy nadměrná nabídka způsobí prasknutí bubliny.

3. Ekonomická bublina: vše je v nejlepším pořádku

Ekonomická bublina je spojena s fundamentálními daty a může být doplňkem mánie. Data jsou vynikající, ať už na makroekonomické úrovni (růst HDP, nízká nezaměstnanost, využití výrobních kapacit na 100 % apod.) či na mikroekonomické úrovni (zisky a tržby firem).

Nová kalkulačka iDNES.cz

A právě zde je hlavní zákeřnost této bubliny. Vše vypadá, že je v nejlepším pořádku, proto je i ospravedlnitelné, že ceny aktiv rostou. Analytici na základě růstových trendů předpovídají zářivou budoucnost a investoři jsou uchlácholeni, protože odborníci „přeci vědí“.

Ovšem málokdo si dokáže spojit, že ekonomický rozvoj jde slepou uličkou. Pro příklady opět nemusíme chodit daleko. Nemovitostní mánie v USA na začátku tohoto tisíciletí hnala americký finanční sektor do stratosféry. Banky vydělávaly nejen z rekordního poskytování hypoték, ale také z investičního bankovnictví. Jejich zisky byly nafukovány právě mánií a mnoho investorů si tuto skutečnost nespojilo. Trh s nemovitostmi utrpěl krátkodobý pokles, avšak banky byly zmasakrovány.

4. Informační bublina: přebírám názor ostatních

Na informační bublinu se můžeme opět dívat jako na samostatný druh bubliny nebo jako doprovodný prvek ostatních výše jmenovaných. Investor v tomto případě přestává jednat na základě vlastních informací a začíná přebírat názory a výhledy na vývoj trhu od ostatních.

Chcete výhodně investovat. Porovnejte si nabídky na trhu.

Pro ilustraci se podívejme na dnešní situaci na akciových trzích. Mnoho investorů tvrdí, že akcie jsou drahé, ale vidí, jak všichni ostatní akcie nakupují. Tudíž si říkají, že přeci všichni ti lidé se nemůžou mýlit. Proto investoři potlačí vlastní názor a začnou také kupovat, i když si myslí opak.

Vydělají trpěliví

Zkušený investor by jistě přišel na další typy bublin. Nicméně tyto čtyři se objevují v absolutní většině investičních euforií. V případě, že je budeme znát, můžeme se vyvarovat jejich následkům. Naopak se dají využít k zainvestování, stačí být trpělivý a nehamižný.