Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vodík jako palivo budoucnosti? Každopádně dobrá příležitost pro investory

Evropská unie chystá další regulaci pro výrobu automobilů. Současnou normu Euro 6 má v roce 2025 nahradit norma nová, která přinese další povinné snižování emisí. Cílem je odklon od benzínu a nafty k elektromobilitě a dalším alternativním pohonům. Mezi ně patří i vodík. A je to právě vodík, který zajímá stále více investorů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Za aktuálním trendem, kdy výrobci automobilů preferují před vodíkovými auty elektromobily, stojí vysoké náklady na výrobu a skladování vodíku. Na druhé straně jeho nesporná výhoda spočívá v tom, že k jeho distribuci lze využít stávající síť čerpacích stanic.

Na vývoji vodíkových vozidel se ale neustále pracuje a do budoucna může být toto palivo velmi perspektivní. Mezi jeho výhody patří větší dojezd a relativně rychlé doplňování paliva a jeho bezeztrátové skladování. Musí se ovšem vyřešit problémy s vysokými náklady na výrobu i skladování a chybějící infrastruktura pro doplňování paliva, vysvětluje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, který sám podniká v dopravě.

Dodává, že on sám ale vnímá vodík jako palivo budoucnosti, které se rozšíří spíše až od třetí dekády 21. století. Vhodné bude třeba pro větší firemní flotily především u komerčních vozidel nebo pro autobusy. Podle něj se už teď vozidla na vodík, potřebná infrastruktura i další aspekty vyvíjejí a dlouhodobě testují. A to i v České republice, například díky Ústavu jaderného výzkumu Řež.

Vodík z pohledu investorů

„Globální index zahrnující společnosti z oblasti čisté energie loni posílil o 140 procent,“ říká portfolio manažer Partners investiční skupiny Ondřej Koňák. Upřesňuje, že výkonnost akcií firem soustřeďujících se na vodík, jako jsou například Plug Power, Fuel Cell, Bloom Energy nebo Capstone Turbine, je srovnatelná s výkonností akcií Tesly.

Bez zajímavosti pak podle něj není ani úspěch české společnosti United Hydrogen, která působí v USA a investice do ní nabízí českým investorům i Fond kvalifikovaných investorů Hydrogen1.

„V současnosti vidíme výrazný rozmach elektromobility, kam patří jak auta poháněná akumulátorem, tak i auta poháněná vodíkem, kde elektřinu vyrábí palivový článek. Je otázka, která technologie nakonec převládne. Každá má své výhody a nevýhody. Největší nevýhodou akumulátorů je v současnosti dlouhá doba nabití, která se pohybuje kolem půl hodiny. Naopak dojezdem se již tato technologie přiblížila vodíku,“ vysvětluje Koňák.

Podle něj nespornou výhodou vodíku je fakt, že auto lze načerpat do pěti minut. Přitom platí, že kilogram vodíku motorista natankuje zhruba za minutu a současná auta mají nádrže na tři až pět kilogramů vodíku. Zároveň co kilogram, to dojezd asi 100 kilometrů.

„Vodík je v současnosti sice upozaděn, ale v okamžiku, kdy se podaří snížit náklady na jeho výrobu, lze tuto technologii velice rychle uvést do praxe. Lze využít současnou infrastrukturu čerpacích stanic. Uživatelé ani nemusí měnit své návyky,“ vysvětluje Koňák.

Upozorňuje, že jakkoli nyní hrají prim elektromobily, v budoucnosti najdou uplatnění obě technologie. U elektromobilů hraje silnou roli i celková energetická politika, respektive výroba elektřiny. V Německu už se proto začíná mluvit o regulaci akumulátorů ve smyslu počtu aut, které se v danou chvíli mohou dobíjet.

Vodík neodmítají ani výrobci automobilů

S vodíkem nemají problém ani samotní výrobci automobilů, což potvrzuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

„Pokud se podaří výrobu a skladování vodíku výrazněji zlevnit, pak i tento druh paliva bude hrát v budoucnu důležitou roli. Je zapotřebí si uvědomit, že vybudování vodíkové plnicí stanice dnes stojí více než 30 milionů korun. Využití sítě čerpacích stanic se přitom nabízí nejen pro distribuci vodíku, ale i pro budování dobíjecích stanic,“ vysvětluje.

Samotné využití vodíku pak vidí nejprve v pilotních projektech, typicky v rámci komerční dálkové přepravy – u kamionové či autobusové dopravy nebo v dalších částech logistiky mimo automobilový průmysl, v lodích či letadlech.

S vodíkem jako palivem budoucnosti přitom počítá i Česká republika v rámci Národního akčního plánu čisté mobility a zabývá se jím i připravovaná Vodíková strategie ČR.

Autoři: , pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...