Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Investice do poštovních známek přinášejí nejen peníze

Peníze jsou dnes jedním z hlavních témat každé domácnosti. Nejde však jen o to, jak je vydělat či utratit, ale i jak uchovat jejich hodnotu. Zvlášť, když inflace stále jenom roste, a tradiční spořicí produkty výnos nad inflaci nepřináší. Jednou z možností jsou i investice do poštovních známek. Má to ale své podmínky.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Poštovní známky nezajímají pouze sběratele, ale také investory. V ideálním případě pak investory a sběratele v jedné osobě. První podmínkou pro provedení výnosné investice do poštovních známek je rozumět tomu, jaké známky koupit. Druhou podmínkou je vědět, za kolik je koupit.

Splňte si své sny. Začněte investovat ještě dnes. Poradíme, jak.

„Poštovní známky z hlediska investic patří k alternativním investicím a měly by představovat maximálně pět až 10 procent z celkového investičního majetku. Poštovní známky nenesou žádný běžný výnos, to znamená nájem, dividendu, úrok, a proto nelze určit jejich vnitřní hodnotu. Nevíme, jestli je cena za konkrétní známku podhodnocená nebo nadhodnocená,“ upozorňuje finanční poradce skupiny Partners Vladimír Weiss.

Pokud si podle něj někdo koupí poštovní známku z investičních důvodů, musí doufat, že si ji někdo v budoucnu koupí za vyšší cenu. Už z toho je jasné, že investice do známek je pro lidi, kteří se ve věci orientují a mají k poštovním známkám jako takovým určitý vztah.

Poštovní známky jako investiční obor

Obchody s poštovními známkami zažívají oživení vždy, když lidé mají silnější tendenci ochránit svůj majetek. Což, jak ukazuje historie, je vždy, když hrozí války, hospodářské problémy nebo třeba měnové reformy. Důvody proč, jsou dva.

„Poštovní známky umějí při minimální hmotnosti i rozměrech koncentrovat velikou finanční hodnotu. A když jde o drahé známky, to znamená vzácné známky, dají se prodat kdekoli na světě,“ vysvětluje organizátor pražského veletrhu Sběratel Jindřich Jirásek.

S poštovními známkami se obchoduje víc než s výtvarným uměním, mincemi, pohlednicemi nebo starými bankovkami. Roční objem celosvětového známkového byznysu je odhadován na 320 miliard korun a účastní se ho až 70 milionů lidí – sběratelů, obchodníků a dražitelů.

Poštovní známky jako investice mají dlouhou historii

Známky ve svých začátcích nesloužily jen jako prostředek pro korespondenci, ale i jako kratochvíle pro šlechtu, která se bavila, že sbírala „malé barevné papírky“ s vyobrazením panovníků. Což znamenalo, že za známky byla ochotna i zaplatit.

Fotogalerie

„Byli to zejména židovští obchodníci, kteří z kratochvíle udělali obchod. To znamená, že do známek zavedli evidenci a vysokou odbornost. Poštovní známky začali kategorizovat, pořádali s nimi aukce, tiskli katalogy, a hlavně s nimi i obchodovali,“ říká tajemník a pověřený předseda Svazu českých filatelistů Julius Cacka.

Zároveň ale říká, že od té doby uplynulo hodně času. V Čechách a na Moravě tak poštovní známky jako investice ustoupily z výsluní hlavně v minulém století s nástupem nacismu a socialismu. Tomu sice známky nevadily jako sběratelský obor, ale investice do nich už netoleroval. Ba právě naopak. Důvod byl, že hodnotné sbírky známek byly před nástupem socialismu výsadou nejen šlechty, ale i majitelů bank a továren. To znamená kapitalistů, které socialismus nerad připomínal.

„Jeho tendencí bylo tedy potlačovat i investiční charakter poštovních známek. Bylo všeobecně známo, že třeba majitel Pragovky měl hodnotnou sbírku známek. Že Rothschildové, kterým svého času patřila půlka Ostravy, měli velkou část svých aktiv zainvestovanou ve známkách. A takových lidí bylo mnohem více,“ vysvětluje Weiss.

Třeba i slavný cestovatel Emil Holub měl sbírku, která je dnes považována za ztracenou. Pokud by se našla, jistě by měla zajímavou finanční hodnotu.

Jaké jsou investiční známky

Jirásek upozorňuje na to, že ne každý nákup poštovní známky se vyplatí. Naopak investiční problém u známek spočívá v tom, že těch skutečně kvalitních, takzvaných investičních známek, je velice omezené množství.

„K těm nejžádanějším a nejdražším známkám patří obecně poštovně nepoužité známky Velké Británie 19. století, speciality britských kolonií, většina vzácných známek USA, některé evropské klasické známky, či některé čínské známky,“ vysvětluje.

Typickou investiční známkou podle něj je poštou nepoužitá první známka Penny Black. Dále pak třeba Mauritius Post Paid nebo Kenya 100 Liber. Obecně pak všechny vysoké koloniální nominály, anebo třeba nejslavnější chybotisk na světě – americká Inverted Jenny. Těchto známek ovšem je necelé procento ze všech známek, s nimiž se dnes obchoduje.

„Jejich majitelé často nejsou ani veřejně známí, protože sbírání těch skutečně drahých poštovních známek je diskrétní obor. Což ostatně potvrzuje i anonymita českého investora, který před několika lety zakoupil za bezmála sto milionů korun Modrý Mauritius, jež byl zřejmě jedním ze dvou posledních exemplářů v soukromých rukách,“ dodává Jirásek.

Podle něj z českých známek do první investiční ligy nepatří žádná. Jediná česká známka, která by mohla aspirovat na investiční známku, je takzvaný československý chybotisk 50/50. Důvod, proč české známky nejsou tak ceněné, jako třeba některé britské nebo americké známky, spočívá v tom, že zatímco ty nejdražší světové známky jsou již ze 40. až 60. let 19. století, první Československá známka se datuje teprve od roku 1918.

Obnova tradic nejde snadno

Podle Julia Cacky jakkoli jsou některými lidmi sbírky známek znovu obnovovány, jsou budovány spíše ojediněle. „Ano, máme tu stabilní vrstvu sběratelů, ale ty společenské vrstvy, které mají peníze na to, aby mohly investovat do známek, mají zatím stále mlhavé povědomí o tom, co všechno jim známky mohou nabídnout jak z finančního, tak sběratelského hlediska,“ vysvětluje.

Podle Weisse je to škoda, protože v některých zemích, jako je například Švýcarsko, patří sbírat známky dokonce k rodinné tradici. „Sbírka se pak předává z generace na generaci a průběžně se doplňuje. Hodnověrné informace o cenách tohoto dědictví si Švýcaři pak dohledávají v archivech a katalozích světových aukčních síní. A ty jsou dnes i na internetu,“ říká Weiss.

Výjimkou nejsou ani aplikace, které sběratelům známek poskytují informace o hodnotě jeho sbírky v reálném čase. To znamená, že neustále vyhodnocují aktuální ceny, za které se známky prodávají a nakupují. Zdůrazňuje přitom i to, že sběratelská činnost spojená s jednorázovým prodejem sbírky není podnikáním, což v praxi znamená, že prodej celé sbírky je osvobozen od platby daní. 

Autor:
  • Nejčtenější

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

KOMENTÁŘ: České právo nepřiměřeně silně chrání nájemníky

Hypotéka se po zvýšení sazeb stala nástrojem pro bohaté. Pro většinu lidí bude nájem jedinou cestou k bydlení. Nájem ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mladí jsou při hledání práce náročnější a nebojí se říct si o vyšší platy

Červen je doba maturit a státnic, řada mladých lidí právě úspěšně ukončila své studium. Jaké mají šance na trhu práce,...

Do pedálů šlape čím dál více lidí. Jak ošetřit s tím spojená rizika?

Pohyb na kole je dnes masovým sportem. A výpravy na nich jednou z nejoblíbenějších víkendových i dovolenkových aktivit....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chyba při potápění ji přišla draho. Pojišťovna nezaplatila léčbu za statisíce

Premium Pár skleniček v Itálii, kde je vůči alkoholu větší tolerance, vypadá nevinně, ale může vyústit ve finanční katastrofu....

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Bitcoin je spekulace. Jak ho tedy brát a případně kupovat

Kryptoměny je třeba vnímat jako investice do nové měnové technologie, ale hlavně jako spekulaci. Bitcoin nás přiměl...

KOMENTÁŘ: Emoce napáchají více škod než výběr fondu. Sledujte tři úrovně investování

Aktivita samotného investora často přináší více škody než užitku. Trh nelze časovat, dopředu nevíme, který okamžik je...

Sbírání známek: výjimečný koníček i atraktivní investice

Poštovní známky patřily vždy do hledáčku sběratelů po celém světě. A to nejen pro prestiž a potěšení vlastnit kousek...

Investoři až na výjimky trpí. Akcie i ceny dluhopisů dál padají

Finanční trhy pokračovaly i v květnu v poklesu. Důvodů pro korekci je mnoho. Je to nejistý ekonomický vývoj, válka na...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Sex máme, říká Honza Dědek a jeho přítelkyně. Promluvili o svatbě i dětech

Moderátor a hudební publicista Honza Dědek (50) přizval k rozhovoru pro iDNES.cz i svou partnerku Terezu, se kterou se...