„Ve čtvrtek ráno jsem zavolal do své banky, že chci splatit hypotéku, přibližný zůstatek ke splacení jsem viděl ve své bankovní aplikaci. Bankéři jsem obratem emailem napsal datum splátky a odpoledne už jsem měl potvrzení o výši zůstatku v doručených zprávách,“ popisuje postup padesátiletý Antonín z Berouna.
Pro mimořádnou splátku se rozhodl hlavně kvůli tomu, že mu banka snížila úročení na spořicím účtu na 3,5 procenta, když do konce roku mu poměrně vysoký vklad úročila bezmála pětiprocentní sazbou. Navíc mu příští rok končí fixační období a od letošního září dojde ke zvýšení sankcí za předčasné splacení hypotéky. Proto se Antonín rozhodl využít peníze na spořicím účtu na mimořádné splacení úvěru.
„Ta rychlost a jednoduchost při jednání s bankou mě opravdu překvapila. Čekal jsem, že než to s ní všechno vyřídím, uběhnou i více než dva měsíce a v bance se minimálně dvakrát otočím,“ říká.
Digitalizaci zvládají banky příkladně
Místo toho však do své emailové schránky dostal pan Antonín potvrzení o výši zůstatku úvěru a souhlas s předčasným splacením už odpoledne téhož dne, kdy o vyčíslení žádal.
„V tomto dokumentu banka přesně vyčíslí nesplacenou část jistiny, nezaplacené úroky a také poplatek za předčasné splacení úvěru, který ještě do konce letošního července zahrnuje obvyklé administrativní úkony, nikoli sankční poplatek,“ vysvětluje finanční poradkyně skupiny Partners Dana Chňoupková Míchalová.
„Za předčasné splacení hypotéky o tři roky mi banka naúčtovala k mimořádné splátce jednorázový poplatek, který je pro všechny její klienty stejný, a sice 1 500 korun,“ říká pan Antonín.
Pak už šlo vše jako na drátkách. Jak už zmínil, ve čtvrtek si požádal o mimořádnou splátku a vyčíslení zbývajícího dluhu a další týden v úterý mělo dojít ke stržení peněz. To z účtu, ze kterého si už 17 let jeho banka strhávala každý měsíc bezmála 14 tisíc korun na splátku jeho hypotéky. Datum mimořádné úhrady si stanovil sám.
„Mimořádná splátka se strhává z účtu pro splácení úvěru uvedeného v úvěrové smlouvě, na účtu by měly být peníze alespoň jeden pracovní den předem, aby vše proběhlo hladce,“ upozorňuje Chňoupková Míchalová.
Pokud nebude na účtu k uvedenému datu částka odpovídající vyčíslené sumě v její plné výši, banka splátku nestrhne. „A její klient pokračuje v nastaveném splátkovém kalendáři tak, jak je zvyklý a jak stojí v úvěrové smlouvě,“ dodává poradkyně.
Splacení úvěru a kvitance
Poté, co se z účtu strhne mimořádná splátka, už může klient jen spokojeně čekat na zaslání zřejmě posledního dokumentu od banky. Tím je potvrzení o zániku zástavního práva k nemovitosti, takzvaná kvitance.
„I toto potvrzení mi banka vyhotovila rychle, nezaslala ho sice elektronicky, ale v poštovní schránce jsem ho měl asi do týdne, respektive pěti pracovních dnů,“ popisuje zkušenosti s průběhem mimořádné splátky hypotéky pan Antonín.
K potvrzení dostal ještě vyplněný a bankou podepsaný formulář „Návrh na vklad práva do katastru nemovitostí“. I ten musí podepsat v tu dobu již skutečný majitel dané nemovitosti. A návrh na vklad a potvrzení o zániku zástavního práva následně odnést na pracoviště katastrálního úřadu, pod které územně spadá dotčená nemovitost. Tam podá návrh na vklad výmazu zástavního práva k nemovitosti.
„Stejně jako vklad, tak i výmaz zástavního práva k nemovitosti katastrální úřad zpoplatňuje částkou dva tisíce korun, kterou navrhovatel buď uhradí přímo na místě kolkem, nebo převodem na účet daného katastrálního pracoviště,“ říká Chňoupková Míchalová.
Pokud jsou veškeré dokumenty v pořádku a je zaplacený správní poplatek, pak katastrální úřad zahájí vkladové řízení. Samotný výmaz provede nejpozději do třiceti dnů. Po této době si může majitel nemovitosti zkontrolovat její stav na webových stránkách katastrálního úřadu v záložce „Nahlížení do katastru“. Tam po zadání katastrálního území a čísla nemovitosti uvidí, zda u ní skutečně zmizelo omezení vlastnického práva zástavou.