Úterý 21. ledna 2020, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 21. ledna 2020 Běla

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Mladí mohou bydlet i jinak než ve vlastním

Ceny nemovitostí stále rostou, dostupnost hypoték je po opatřeních České národní banky výrazně menší a sazby jsou vyšší než loni. Je ale opravdu situace ohledně bydlení pro mladé rodiny nebo i střední generaci tak negativní? Nad touto otázkou se v komentáři zamýšlí úvěrový analytik Roman Bečička.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M75i73r75o83s57l70a70v 30S53t72e38i82n65e18r 2656210520556

Nemovitost je něco, jako kotva, kterou už nezvednete. Prodat a koupit bylo v Evropě vždy obtížné, proto je to spíš příznak trvalého pobytu v dané obci.

Pro mladé lidi to může být překážkou kariéry, velmi často je zajímavé místo někde dost daleko, hlavně v cizině. Proto je rozumné, investovat třeba do nemovitosti, pokud máte přebytky z příjmu, ale bydlet na strategicky výhodném místě blízko pracoviště v nájmu.

Teprve s blížící se 50 je rozumné, naplánovat si místo, kde chcete jednou trávit své stáří. To už máte také svoji zkušenost a možná i vazbu k vybranému místu.

0/0
3.7.2019 8:47

J43i49ř33í 52N52o95v88o43t47n87ý 6355720160230

Pan analytik nějak pozapomněl na nejlevnější moderní bydlení zejména pro mladé a to squatting. ;-D;-D;-D

+1/0
9.6.2019 10:26

J42a13r37o53s45l50a87v 76K61a66d20l23e37c 5541139852741

Ono se dá i za "levno" postavit si vlastní malý domek...

0/0
8.6.2019 8:27

V70l63a45s73t88i94m78i84l 41Š45t69e44c97h23e39r 1395355549215

Už ne.Budou se stavět pouze nízkoenergetické domy a s největší pravděpodobností si ho ani svépomocí stavět nebudete moci.

+1/0
8.6.2019 13:45

M71a25r33t74i92n 75K39a19r25á96s91e12k 9688763338898

Jak jste přišel ne to, že si nízkoenergetický dům nemůžete stavět sám?

0/0
9.6.2019 12:43

J97i27ř27í 62S28u95c18h75ý 5168897636317

A kdo si myslíte, že vlastní ty pozemky pro družstevní výstavbu?

0/0
8.6.2019 6:58

K36a83r68e25l 82R87y62b98á76k 9869152637729

Samozrejme muzou bydlet. A bez ruznych uverovych poradcu. Dokonce to neni ani drahy. Ale to by mlady museli ve skolach ucit, ze bez prace to proste nejde.

+1/0
7.6.2019 23:11

P96a85v81e72l 67S45o53b98o94t21k76a 5170574

Dnes je nominální cena nemovitostí ve Španělsku 30% pod rokem 2007, o inflaci za ty roky nemluvě.

Tož si hypotékáři držte palce;-D

+2/−4
7.6.2019 20:24

M13a94r18t43i21n 71S49e54d50o98n24a 2145496686989

To je informace jak noha, když neuvedes lokalitu. Barcelony se to netyka a stejne naivni je si to myslet o Praze.

0/0
7.6.2019 22:56

T46o83m44á53š 29H75u46d33e49č40e61k 5891678207598

Jako, že mám čekat dalších deset let nebo déle,abych si koupil dům nebo byt? To asi nemá moc smysl co?

0/0
8.6.2019 13:07

P76a20v22e86l 78S29o87b15o47t60k23a 5730824

Tím chci říct, že i v Česku mohou hypotékářům spadnout ceny splácených nemovitostí na 50% a tak budou splácet předraženou nemovitost, kterou nebudou schopni za tu cenu prodat.

V USA je totiž hypotéka problémem domu/banky a tak z ní můžete utéct, v Česku vám ale dluhy zůstanou.

0/0
8.6.2019 22:15

M81i41l13o67s 97Z69a64k 6506908107695

Proc bych mel platit cokoliv jineho (najem, splatky druzstvu..), kdyz splatku hypo mam mensi nebo stejnou a na konci mam vlastni byt, dum.... Ja platim 3200,- / mesic hypo na byt 2+1. Najem by byl v nejlepsim pripade 5k + sluzby. Asi tak..

+1/0
7.6.2019 14:27

R34o63s64t56i52s52l60a89v 76C39a86h36a 6343297807931

to mate asi v nejake socialne slabe oblasti...

+9/−1
7.6.2019 14:59

R98o33s30t79i46s93l14a29v 80C41a91h34a 6273287587171

pan Stehlik si asi mysli, ze 2+1 pod mega dnes sezene v nejake slusne lokalite ;-D;-D;-D;-D

A ono taky zalezi, jak dlouho mu ta hypoteka bezi a kolik dal vlastnich penez.

+1/0
7.6.2019 15:26

J85i57r32i 32V75a44l53e57k 4823827854553

Česká republika není jen Praha, Brno a města. A vysmívat se někomu, kdo platí míň než si představujete, mi na slušné sousedské vztahy nepřipadá...

+3/0
7.6.2019 15:37

R57o22s32t73i98s45l44a70v 54C16a65h14a 6813327647281

To jiste neni. Ale skoro v kazdem okresnim meste stoji vic. A mimochodem - pan jaksi zapomnel zapocitat fond oprav, ktery predpokladam u vlastnickeho bydleni plati NAVIC ke splatce. Dale pojisteni nemovitosti, dan z nemovitosti, poplatek za spravu, pokud nejakou maji, atd. V mem byte toto samo o sobe cini 2000 mesicne.

0/−1
7.6.2019 15:45

J35o42s40e69f 52Š38o14l12t52e45s 8494518490463

Semily, 2+1 se za milion pořídit stále dá. Babička prodala za 1,2 milionu zánovní 2+1.

0/0
7.6.2019 20:19

R93o90s45t91i96s16l41a55v 89C55a73h52a 6503817757981

A nebude to tedy tim, ze trh s byty v Semilech je extremne maly? Sreality maji v nabidce pouze jeden byt k prodeji a jen jeden k najmu. Coz v mestecku o necelych 9000 obyvatelech neni vubec prekvapive.

0/0
8.6.2019 9:21

M66i57l18o21s 26Z22a40k 6566508547685

Fond oprav + polatek za spravu 1000. Pojistka a dan je jednou za rok. Dohromady 1800. Mesicne i s hypo max. 4400,-. Porad je to mene nez najem a jednou to bude moje. Ano, hypoteku mam na dlouho, ale porad platim na vlastni bydleni a na duchod budu mit svoje a nebudu muset resit, ze neutahnu najem a nemam za co nakoupit do huby. Mimochodem, co je spatneho na 2+1?

0/0
8.6.2019 8:56

R85o34s57t95i96s76l63a69v 72C16a75h90a 6193377787681

Na hypotece neni nic spatneho, ani na 2+1, temer vzdy je to exkonomicky vyhodnejsi z dlouhodobeho pohledu.

Jen se mi proste zda, ze porovnavate soucasne najemne s hypotekou, ktera Vam uz nejaky cas bezi. A zadne penize z vlastnich prostredku jste nedaval? Je extremne vyjimecne, ze by splatka bytu na pocatku hypo stala mene nez najemne (mnou zmninovane socialne slabe oblasti), ale na druhou stranu temer vzdy se to casem preklopi ve prospech splatky (pokud by extremne nenarostly sazby, coz se bohudik jeste nestalo, ale neni to vylouceno).

0/0
8.6.2019 9:14

M86i28l69o62s 15Z44a94k 6366388347365

Mel jsem pujceno temer 100%. Dal jsem 50k, pujcil si 800k. Byt stal 850k. Splatka prvnich 5 let 4300. Takze i s vedlejsimi naklady porad lepsi nez najem. :-)

0/0
8.6.2019 11:07

R16o46s49t90i33s21l81a82v 59C92a78h20a 6823777757101

Takze si prictete urok (hypotekovy) k tem 50000 a amartizaci. A to najemne 5000 bylo i pred 5 lety?

0/0
8.6.2019 11:37

M17i57l30o39s 51Z39a93k 6696928447205

Ano. Nasli se i posuci co sousedce platili pred 8 lety 8000 + sluzby. A nebyli to pobiraci davek...

0/0
8.6.2019 22:50

J73i58ř94í 33P68r89ů39š23a 7785492945929

Družstevní bydlení se "vyplatí". 25% předem jako u hypotéky a splátky vyšší než u hypotéky, prověření příjmů podobné, jediný rozdíl je že se není oficiální hranice jako u hypotéky,ale v zásadě to bude podobné, tak kde je ta výhoda?

+2/−1
7.6.2019 11:01

J17i59ř44í 10D58o14l50e93ž62e96l 9853730969853

asi v tom, že když si sousedi (družstvo) smyslí, že vás z baráku vylijou, tak ste na ulici eins zwei, a prachy i byt v čudu ;-D

+3/0
7.6.2019 14:42

R93o42s46t52i14s79l58a62v 86C59a90h12a 6483957137371

to asi tezko... na to musi byt hodne vazny duvod a bez penez taky neodejdete

+1/−1
7.6.2019 15:00
Foto

H80a16n10a 97A84n38t92o34n52o74v40á 6467339984604

Eins zwei - před vyloučením musí být doručena výstraha, proti vyloučení se můžete odvolat k nejvyššímu orgánu (členské schůzi) a pak to dáte k soudu... Takhle "eins zwei" se snažíme souseda, který neplatí nájem, vyloučit už 3 roky...

+4/0
7.6.2019 15:10

J18i38r35i 53V86a18l97e89k 4413167564683

jediný, koho mohou 1 2 vyloučit je podnájemník, takže byty nejsou vhodné jako investice, ale o to vhodnější k vlastnímu bydlení.

0/0
7.6.2019 15:18

P42e60t61r 10Č23e23r55v96e87n88ý 3676921682895

To družstevní bydlení organizované developery od nich byl naprosto výborným podnikatelským tahem.

Oni se totiž zájemci zřejmě moc nezamýšlí nad tím, že developer je v takovém způsobu výstavby naprosto zbytečným a velmi drahým mezičlánkem mezi družstvem a stavební firmou.

+6/−1
7.6.2019 9:43

R70o22s66t56i59s11l77a30v 64C57a61h86a 6143477487101

drahym meziclankem?

1) nekdo musi mit penize. Pokud je nema druzstvo, protoze je slozeno z lidi, co nemaji na hypo, pak je musi mit developer... Nebo snad druzstvu nekdo pujci, kdyz nema nic, ani historii?

2) ja bych spise videl riziko v tom, ze developer muze to druzstvo ovladat a to muze byt velmi nebezpecne.

+7/0
7.6.2019 10:38

M52a38r52t77i40n 34Š39i61m83e49k 4440194918255

1. Ano, družstvu půjčí prostředky bez sebevětších problémů, resp. budou například propláceny faktury stavební firmě.

2. Naprosto zcela souhlasím R^

0/−1
7.6.2019 10:58

R68o45s82t73i51s51l39a40v 38C36a13h83a 6973747947751

ad 1) to je problematicky bod, protoze minimalne nejake prostredky potrebujete, aby druzstvo melo. Cast na pozemek, projekt, atd.

0/−1
7.6.2019 11:21

M73a55r53t58i46n 89Š61i44m59e18k 4370274218495

To ano, ale pokud budete stavět třeba 30 jednotek, tak už od družstevníků nějaký tento počáteční vklad vyberete. Samozřejmě, že od banky nedostanete finance jen tak protože máte nápad, kde postavit bytovku :-)

+1/0
7.6.2019 11:44

R18o61s60t29i74s86l45a62v 17C17a71h26a 6353687787651

Tak otazka, kolik slozi... protoze pak by to uz mohlo stacit i na tu hypo.

0/0
7.6.2019 12:08

J38o63s87e37f 94Š84o72l12t63e34s 8844748460333

Je to v článku. Složí 25 % ceny podílu. A to lze financovat úvěrem ze stavebního spoření.

0/0
7.6.2019 20:21

P40e88t31r 75Č74e82r18v21e39n42ý 3676651832365

Ano, drahým mezičlánkem.

Je rozdíl platit cenu ve výši hodnoty stavebních prací nebo tržní cenu při koupi celého domu od developera.

+1/0
7.6.2019 14:26

R33o77s20t95i15s95l30a98v 31C35a76h16a 6973367447101

pokud mate financovani, lidi na projekt, dozor, atd. pak ano. Pokud ne, protoze clenove druzstva vytvorili druzstvo proto, ze nemaji penize, pak je to problem.

+1/0
7.6.2019 14:36

P50a21v31e27l 84S94o51b51o59t67k35a 5950944

Kdo nebydlí ve vlastním, je socka a looser.

Tedy, aspoň to tak lidem do hlav cpali posledních 30 let.

+2/−3
7.6.2019 9:16

R31o53s68t61i94s90l66a28v 88C53a46h11a 6153227257771

Kdo to cpal lidem do hlavy? Normalni informace pro lidi byla, ze je ekonomicky vyhodnejsi bydlet ve vlastnim, ale je to mene flexibilni.

Spise je to pozustatek komancismu. Vsimnete si, ze cim mene stabilni zeme, tim vetsi touha vlastnit nemovitost jako nejvhodnejsi zpusob ulozeni penez.

+3/−2
7.6.2019 10:39

P47a48v18e69l 27S20o50b80o88t84k80a 5270514

Za bolševika bydlelo v nájmu více rodin než dnes.

Na druhou stranu, v Německu, Francii, Rakousku bydlí dnes daleko více lidí v nájmu než v Česku a v Rumunsku napak bydlí téměř všichni ve vlastním.

0/0
7.6.2019 20:21

R69o19s10t98i55s62l72a80v 24C40a17h54a 6553147197261

Pozustatkem komancismu jsem myslel to, ze prinesl lidem do zivota nejistotu, co se tyka penez, majetku. Vzpomente si na menu od Tonika. Kdo mel barak, byl v klidu (dokud mu ho nesebrali), ale kdo mel penize, nebo penzijko, o penize prisel.

BTW, za bolsevika bylo v podstate nemozne byt v OV koupit. Maximalne si neco postavit.

0/0
8.6.2019 9:24

P14e69t26r 13D12y50n97t18a84r 8544509641835

to vás tady čtu,tak mě spíš štvete,ale tohle je pěkný názor,moje +. já se stěhoval po nájmech asi 5x, pak jsme si koupili na hypotéku byt,za 8let cca jsme ho prodali a koupili si na hypotéku dúm,už je to pár let a ta hypotéka tvoří znatelnou, ale nijak značnou část našich příjmů. Ekonomické rozhodnutí to určitě nebylo. Emocinálně "mít svoje" Stojí to o moc víc, ale ta stabilita. Ne státu, ale na lokální úrovni, nedaleko okresního města,ale ta stabilita,to je ta věc,kterou nazíváme domovem. Já vim,že to myslíte trochu jinak,ale u lidí nepotlačíte potřebu neco vlastnit

0/0
7.6.2019 20:46

R79o76s49t95i19s87l54a90v 48C41a40h11a 6463407927621

Souhlasim, ze ten pocit v lidech je. A cim nejistejsi byla historie danych zemi, tim je to silnejsi. Tj. vlastnicke bydleni v byvale vychodni Evrope je zadanejsi nez v zapadni Evrope.

Jinak co se tyka stehovani - to se tyka hlavne bytu, ktere vlastni jednotlivci-investori, kteri to planuji napriklad jako byt pro deti. Ale jiz mene bytu, ktere vlastni skutecni pronajimatele, tj. lide/firmy, ktere nemaji v planu pouzit byt pro sebe. Dlouhodobe najemni bydleni skutecne existuje.

0/0
8.6.2019 9:17

M65a17r93t45i20n 71Š80i78m76e53k 4610334558585

Je to zvyk z doby minulé, kdy hodně lidí mělo kus půdy, nějaký pozemek, starý dům apod.

0/−1
7.6.2019 10:59

P89e78t91r 14M74a43l97i65š10k22a 6701835731673

V důchodu se to hodí.

+1/0
7.6.2019 12:16

J79i72r18i 86V41a11l90e18k 4393917124113

pokud dnes vyděláte dosta na náje a život, je to sranda. já to vnímám jako veliký problém, kdy berete důchod a ten vám padne na nájem, dva chleby a jedno pivo.

A žádný majitel nechce pronajímat byt co nejlevněji. Takže ano, vnímám vlastní byt jako jistotu na stáří.

+4/0
7.6.2019 15:24

P10a94v44e84l 42S95o10b69o48t36k36a 5120414

Pokud se ovšem nebude jednat o typicky 30 let starou nemovitost - s právě splacenou hypotékou, která potřebuje další investice na rekonstruikci.

0/0
7.6.2019 20:22

Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete nechat peníze úročit a zároveň je kdykoliv vybrat?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz