Paní Danuše si nechala vyčistit a restaurovat starý obraz zděděný po rodičích, krásnou olejomalbu květinového zátiší. S výkonem restaurátorky byla spokojena. Zaplatila a navíc se dozvěděla, že restaurátorka jí na provedené práce nadstandardně poskytne doživotní záruku. Přesně řekla, že dokud bude živa, obraz kdykoli znovu bezplatně opraví. „Kolik let záručního servisu jsem si vlastně zaplatila?“ ptá se zákaznice.
Kvíz: Vyznáte se v reklamacích?
Možná si myslíte, že ze strany redakce jde o aprílový žertík. Není tomu tak. I podobné podněty řeší poradci spotřebitelské poradny dTestu. Jen za loňský rok jich přijali přes čtyřicet pět tisíc, většina se týkala právě reklamací a záruční doby. A jaká je odpověď expertů na tento konkrétní dotaz?
„Obvykle záruka kopíruje životnost výrobku, nikoliv výrobce nebo řemeslníka. Pokud je však jasně stanoveno, v jakém případě nárok na uplatnění reklamace zaniká, nevidíme v podobném ujednání z právního hlediska problém. Smluvní záruka nemá tak striktní pravidla jako záruka zákonná,“ vysvětluje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a dodává: „V tomto případě nezbývá, než řemeslníkovi popřát dlouhá léta.“
Pokud si s reklamací nevíte rady, odborníci spotřebitelské poradny dTestu vám zdarma poradí. Využít můžete také služby pro smírné urovnání sporů VašeStížnosti.cz. I ta je zdarma a jejím cílem je dosáhnout dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, které by jinak hrozily eskalací a v krajním případě i soudní pří. Prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz se podaří vyřešit zhruba 50 procent případů.