Diskuse k článku

Vzal si úvěr bez souhlasu manželky, je povinna jeho dluhy platit?

Podle zákona do společného jmění manželů patří nejen majetek získaný během manželství, ale i dluhy. Jenže co dělat v případě, že si vzal manžel úvěr bez souhlasu manželky? Jak problém řešit, přiblížíme na konkrétním případu naší čtenářky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49a84x56m56i76l39i79á65n 81S82u39p 2670466812

Pokud vám někdo dluží, neváhejte se na mne obrátit, pomůžu vám získat peníze nazpět! :-) sup@transfin.cz , mám s dlužníky bohaté zkušenosti!

0/0
31.3.2018 14:19

M97i43c84h37a38l 11Š13e12v73č40í36k 8433806414

Tomuto se dá snadno předejít předmanželskou smlouvou nebo později ještě zůžením společného jmění manželů u notáře nebo soudu.

+1/−3
15.3.2018 20:41

L93e48n87k54a 75S39e96h69n38a12l15o28v45á 68K85o85z78á65k57o59v29á 2646758135854

s tím zúžením to není v praxi tak jednoduché, dle zákona totiž dlužník musí potenciálního věřitele informovat o existenci zúžení SJM, což většina lidí neudělá a při exekuci se k tomuto zúžení vůbec SJM nepřihlíží

0/0
20.4.2018 10:21

J89a12n 46P21a25v30e43l57k48a 1711433944842

Z tohoto důvodu je svatba finanční sebevraždou!!, bohužel české zákony, no:-/

+1/0
14.3.2018 14:16

V91l16a84d38i15s81l32a19v 65B44a26r86w60i70o84l31e21k 5394728848687

Toto: "Společné jmění manželů zanikne dnem, kdy nabude právní moci rozsudek, kterým je manželství rozvedeno. Pak může věřitel vymáhat svou pohledávku pouze u dlužníka a exekucí může být postižen pouze majetek tohoto dlužníka a nikoli jeho (v té době již bývalého) manžela"

platí i v případě, že dluh vznikl v manželství a exekuce byla vyhlášena ještě za manželství? Nebo se po rozvodu následně exekuce přestane vztahovat i na majetek již bývalého manžela(manželky) ?

0/0
13.3.2018 12:02

L84e36n59k57a 22S81e70h70n96a95l51o90v93á 73K50o73z90á58k92o80v75á 2346678305344

pokud exekutor zjistí, že jste rozvedený ale vlastníte ještě nějaký majetek pocházející ze SJM, může vám ho zabavit

0/0
20.4.2018 10:22

L64e59n57a 35P36á42t70k19o26v16á 8791343794919

Svatba jaká romantika... no vdávat se dneska je holý nesmysl.

+7/−1
13.3.2018 10:33

R10a60d48i67m 47H73o94l66í95k 8448568308795

Máme s manželkou zúžené SJM. Nic takového co je v článku vás potom nemusí trápit. Popř. lze uzavřít předmanželskou smlouvu.

+2/−1
13.3.2018 17:04

L78e13n91k60a 68S39e33h57n32a22l44o69v63á 80K80o77z66á69k49o21v66á 2916298375654

již jsem to psala - s tím zúžením to není v praxi tak jednoduché, dle zákona totiž dlužník musí potenciálního věřitele informovat o existenci zúžení SJM, což většina lidí neudělá a při exekuci se k tomuto zúžení vůbec SJM nepřihlíží

0/0
20.4.2018 10:23

J55o38z96e62f23a 78N16o62v90a16k33o54v21a 7946555430774

Zakon jde na ruku exekutorum. Jednoznacne ma byt uvedeno, ze dluznik je pouze ten, jehoz podpis se nachazi na smlouve... Pak by si banky daly setsakra pozor, aby na smlouve byl i podpis manzela/manzelky...

+18/−2
13.3.2018 9:49

M48a13r96t82i92n 24V88i38n73t17r 8180227863837

Je zajímavé, že tento koncept manželství jako ekonomické jednotky a jednání jednoho manžela i za druhého (dnes oboustranné zastoupení, dřív pouze jednání manžela za celou rodinu) je o několik set let starší než exekuční řád.

+7/0
13.3.2018 10:11

T63o93m48á83š 94K60u68c98h65a63ř 3117891748531

Srovnáváte nesrovnatelné. To se jednalo o opravdová manželství, tedy "dokud nás smrt nerozdělí". Tam v tom logicky nebyl problém, protože na opětovné délení majetku nedošlo. Dnešní manželství "dokud mě to s tebou bude bavit" je dost jiný případ..

+7/−2
13.3.2018 10:23

M22a58r53t64i33n 23V80i34n68t45r 8620237183337

Ale houby nesrovnatelné. Je to v principu totéž. Rozvody nebo rozluky existovaly i dřív.

+3/−2
13.3.2018 10:55

M48a70r96t49i13n31a 69S59e71d21l59i82c18k48á 5472435811122

Jenže v těch dobách smrt dělila celkem běžně a i celkem brzo, tedy ta formulace zdůrazňovala, že vdovec/vdova se může znovu oženit/vdát.

+2/0
13.3.2018 15:13

L44e26n25k63a 52S87e72h12n39a35l13o30v80á 51K45o59z94á65k60o85v52á 2836618855424

no a ty nešťastné konce pak vidíme v praxi, jak je uvedeno v článku, asi to je špatný koncept

0/0
20.4.2018 10:28

T50o15m41á85š 34K63u59c74h73a16ř 3327171538611

A jde to i obráceně, tedy pokud by manžel před rozvodem podnikáním vydělal vysokou částku, nebo dostal vysoké odměny, tak kde má nahlásit, že tyto peníze už nemají vstupovat do SJM?

+6/0
13.3.2018 9:31

L40e29n39a 34P68á89t78k40o72v88á 8521763304259

jedině předmanželská smlouva, tam by šlo oddělit podnikatelské peníze od jiných, ale z běžné závislé činnosti těžko

+8/0
13.3.2018 10:26

J95a60r64o39s30l48a47v 67Š70t52e11m49b70e16r77a 6384372874219

Ježiši, chudinka. Jen kdyby to bylo obráceně a manžel, který s ní už rok nežije by někde přišel k penězům, to by se jistě hlásila o půlku! SJM je blbost! Bez předmanželské smlouvy dnes ani omylem!

+3/−15
13.3.2018 9:05

P98e55t33r 53F37i27a52l35a 9193416523433

Jak to víte, pane Štembero a hned pomlouváte neznámou paní, to soudíte podle sebe?

+1/0
13.3.2018 15:41

J56a42n 43S77m22e51t92a85n15a 2235712575854

Takze pri rozvodu jdou zisky na pul ale dluhy ne? Bud jsou svoji v dobrem i zlem, nebo vubec. Je mi jedno jak, ale vyberte si. Zadny dvoji metr.

+7/−7
13.3.2018 9:00

P32e28t29r 71Č62e43r60m64á65k 9308695719160

Dluhy taky, záleží jak které, jak je uvedeno v článku - v timto případě by za ní nešlo nic.

+7/0
13.3.2018 9:04

J37i21ř77í 22V37a35c28e19k 9538168366375

A není to trochu nefér?

0/−2
13.3.2018 9:42

P64e86t43r 11Č15e84r82m75á67k 9148975329620

Proč nefér?

+1/0
13.3.2018 13:55

P56a97v90e78l 90O21b73d16r16ž24á81l18e92k 6856464398762

Nešlo by nic za její částí původního SJM. Ovšem to se při rozvodu musí nejdřív vypořádat.

0/0
13.3.2018 10:16

P78e22t91r 44Č96e55r27m62á59k 9458855959480

No dyť to nikdo nezpochybňuje, ale to na to nemá vliv.

0/0
13.3.2018 13:58

M89a34r85t40i28n58a 52S73e25d41l75i87c19k66á 5902685631422

Jestli není lepší se nebrat a na všem se dohodnout po vlastní ose, aniž by to člověk měl jako povinnost. ;-)

+1/0
13.3.2018 15:15

M15a19r12t47i27n27a 39S22e48d82l64i70c46k46á 5482605571972

Exekutorům je všechno jedno a já nechci za chlapa splácet ani úvěr pod 300 tisíc. Všichni se dneska vdávejte a žeňte, je to moc výhodné. Bohužel v dnešní době je to výhodné leda až na smrtelné posteli.

+11/0
13.3.2018 8:45

T35a23d41e31a83s 62P23i30s28t73a 6229902811927

Máte pravdu. Manželství vlastně nikoho nechrání. Naopak se s ním partneři navzájem vlastně ekonomicky ohrožují. Naštěsí, pokud jsou oba rozumní, tak nic nehrozí....horší je pokud jeden/jedna šlápne vedle a vezme si hovádko....to je potom skutečný s drahý problém.

+9/0
13.3.2018 9:16

D38i79t92a 37S43m52í17t68a10l15o20v69á 7181549945399

To je ten menší z problémů. větší je ten, že si vezme toho v pohodě a hovádko se z něj stane až časem. V době, kdy už si mají jeden druhému věřit a věří, že se znají. Tedy přinejmenším aspoň jeden tomu většinou věří.

+8/0
13.3.2018 10:01

P48a58v18e92l 42O49b11d83r35ž49á33l95e97k 6646104578112

No asi je potřeba připomenout, že uzavření manželství je velmi důležitý právní akt, který mění oběma účastníkům život.

Není to jen o hezkých fotkách a pochlubení se kamarádkám...

+2/0
13.3.2018 10:18

L71e42n66k53a 21S26e15h89n66a23l35o20v24á 53K68o35z88á35k62o81v87á 2596878775184

manželství z pohledu exekučního zákona přináší obrovské riziko

0/0
20.4.2018 10:31

P12e92t28r20a 69Z45r14u61b67e46c22k37á 3840371410130

Hmm, takže z článku vyplývá, že paní Kateřina už muže byt zcela v klidu, její nový pritel také, ALE kdyby si exekutor přeci jen na ne vzpomněl, v klidu byt nemohou a budou se muset bránit... To je tedy uklidňující...

+17/0
13.3.2018 8:38
Foto

L12e75o 36V74l72a20c94h64y70n19s39k46ý 4751224217530

1. Banky si nedostatečně ošetří smlouvu o půjčce. Povinnost splatit má jen ten, kdo smlouvu podepsal. Banka má zodpovědnost za sjednané podmínky.

2. Až to dostane exekutor, měl by ctít původní smlouvu. Pravidla v Občanském zákoníku jsou pouze obecná, nižší účinnosti než původní vymáhaná smlouva. Pokud exekutor postihne nějaký majetek neoprávněně, měl by mít v exekutorském řádu povinnost věc vrátit a uvést vše do původního stavu na náklady exekutora. Zatím nemá žádné sankce za neoprávněné kroky a toho všichni exekutoři zneužívají.

3. Veškeré náklady na vylučovací žalobu by měl platit ten, kdo tuto žalobu prohraje u soudu, tedy mnohdy exekuční úřad.

+12/0
13.3.2018 8:30

J88a44n 19P32a85v79e95l 8773312588556

Zákon je nadřazen smlouvě.

+1/0
13.3.2018 8:39

M16a55r96t13i97n 31V77i85n82t61r 8120447903977

1. Ano, povinnost platit má jen ten, kdo podepsal smlouvu. ALE manželství je ekonomická jednotka a majetek v SJM "patří" nerozdílně oběma.

2. "Zatím nemá žádné sankce za neoprávněné kroky" - ale má, zákon č. 82/1998 Sb. (odpovědnost vůči poškozeným) a kárná odpovědnost v exekučním řádu(vůči státu).

3. Exekutor není stranou ve vylučovací žalobě. Žaluje vlastník věci oprávněného (věřitele, který vymáhá svoji pohledávku). S náklady je to složitější, obsáhle to řešil i Ústavní soud (sp.zn. III. ÚS 292/07, ze dne 9.6.2009) a Nejvyšší soud (sp.zn. 30 Cdo 5170/2014, ze dne 11.11.2015).

0/0
13.3.2018 10:23

J63a48r60m15i66l85a 55P34í67c48h50o28v18á 5262317794583

Zajímavá praxe. Už před nějakými 10 roky, kdy jsem pracovala ve financích, MUSEL manžel/ka podepsat u úvěru i třeba za 20.000,- Kč, že o dluhu ví, jinak byla smlouva neplatná. Dneska si může BEZ vědomí druhého vzít úvěr i na 400.000?

+14/−1
13.3.2018 8:24

P53e24t64r 88Č18e73r16m41á25k 9968355389910

Může, záleží na podmínkách banky jak k tomu přistupuje.

+1/0
13.3.2018 8:45

M85a10r27t34i32n 40V44i71n64t72r 8980807873577

Nebyla neplatná ze zákona.

Je to věc praxe každé banky apod.

+2/0
13.3.2018 9:24

M62i78l23e61n64a 12K13l58o30u36č18k54o74v54á 2736510876302

Určitě tedy víte, jak to banky praktikovaly. Daly smlouvu žadateli "domů k podpisu manželky", /protože ona nemá moc času, je s dětmi doma, v práci.../ten to bez jejího vědomí podepsal a vrátil bance. Protože - co si budeme nalhavat - za každý úvěr je pracovník chvaleny, dostává bonus.....asi tak.

+1/0
13.3.2018 9:29

R95a75d62k49o 10M82a93j89e44r85č87í51k 4644178306257

Když vidím, jaké je v obyvatelstvu právní povědomí (postačí vzorek z této diskuze), k tomu přičtu, jaká je finanční gramotnost, není se čemu divit, že mají exekutoři žně.

+8/0
13.3.2018 8:02

H52a61n12a 45H70o35r88y37n78o89v26á 7767656898969

Zeť si po odstěhování od dcery vzal hypotéku na nový byt. Když se to náhodně dozvěděla, tak jí Modrá pyramida sdělila, ze to budou řešit až přestane platit.

+5/0
13.3.2018 8:00

M23a83r78t83i21n94a 22S78e39d67l73i67c26k69á 5782715111332

:-D

+3/0
13.3.2018 8:48

M58a11r22t48i52n 59B70u86r34e70š 3196665268341

Pokaždé když je šance, že poslanecká sněmovna bude projednávat Pelikánův návrh oddlužení tak idnes hodí článek o exekucích. Dobré PR.

+5/0
13.3.2018 7:45

K29r23i34s69t51ý68n71a 50V49á23c37h93o21v85á 7772257398707

Kamarádka z Moravy měla manžela, který si bral půjčky menší od bank, provident, cetelem atd. a neplatil je. Nikdy nechtěli její souhlas, ale půlka dluhu šla za ní - dozvěděla se to až když jí přišla exekuce na barák. Poté se s ním rozvedla, ale s dluhy bojuje dále. A to vždycky vše platila včas a neměla jakékoliv problémy. Brát odpovědnost za půjčky, u kterých osoba není přítomna a obeznámena je chyba systému, zvlášť když nemají povinnost obeznámit případného spoludlužníka upomínkou.

+35/0
13.3.2018 7:44

Š39t76ě74p62á13n 24V67a69n89ě51k 3723279657137

Těch chyb systému ohledně manželství je tam bezpočet.

+7/0
13.3.2018 7:46

P11e35t65r 19Č83e59r88m23á98k 9368565539430

Ono to je složitější. Pokud jsou to úvěry uzavřené bez jejího souhlasu tak není spoludlužníkem, nemůže za ní tedy ani jít půlka dluhu. Co se může stát je že na dům v sjm přijde exekuce, která ovšem může postihnout max podíl dlužníka - manžela, tedy pravděpodobně polovinu.

+2/0
13.3.2018 8:50

J72i87ř42í 46V37a76c27e54k 9968658656205

A když před rozvodem vydělám větší obnos peněz, tak také nebudou spadat do SJM?

0/0
13.3.2018 9:39
Foto

V19i12k80t77o30r 77Š31k57o33d92a 1855303670403

Jak může někdo ručit za něco, k čemu nedal souhlas a ani o tom nevěděl? Veškeré další diskuze jsou jen právnické pindy.

+27/−2
13.3.2018 7:28

J79i81ř26í 76P47a15u58l 3796935807572

Jenže u soudu většinou rozhodují "právnické pindy" a ne "selský rozum"

+7/0
13.3.2018 8:10

Finance.iDNES.cz radí

Víte, že investiční doporučení na růst kurzu dolaru tu byla už před rokem?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz