Není sleva jako sleva. Položte si osm otázek, abyste nenaletěli

Nakupování ve slevách je pro řadu lidí doslova vášeň a obchodníci s tím počítají. Slevové akce probíhají v Česku už nejen sezonně, ale prakticky nepřetržitě. Jenomže není sleva jako sleva. Kdo nemá dobrý cenový přehled, může na takovém nákupu prodělat. Jak nenaletět, radí Dušan Šídlo, analytik společnosti Broker Trust.
Fotogalerie1

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pro prodejce jsou slevové akce vítaným způsobem, jak dostat do obchodů další nakupující. Pro zákazníka, který se nechá do obchodu vlákat, je ale především důležité vědět, jakou má zboží skutečnou hodnotu a nenechat se výraznou slevou přesvědčit k nevýhodnému nákupu. Než na takovou slevovou akci vyrazíte, je dobré si před nákupem položit několik otázek.

1. Mám jasno, co chci přesně koupit?

Vyrazit na slevy se vyplatí v případě, kdy máte jasnou představu, co chcete nebo potřebujete koupit. Pak můžete objevit opravdu výhodnou nabídku a výrazně ušetřit. Rozhodně se ale při nakupování neřiďte pocitem: „Přece to tu nenechám, když je to tak levné“. Zpravidla pak člověk nakoupí zbytečnosti, které nepotřebuje.

2. Neprodávají zboží jinde výhodněji?

Potřebujete půjčku?

Půjčte si s rozumem. Spočítejte si online, na kolik vás úvěr přijde a využijte porovnávač bankovních nabídek.

Někteří obchodníci zboží před akcemi účelově zdražují, aby pak mohli oslňovat slevami v desítkách procent. Jiní inzerují slevy z cen doporučených výrobcem, za které se výrobek nikdy neprodával. To, že jeden obchodník nabízí zboží se slevou 50 procent, proto ještě neznamená, že jinde nebude levnější i bez slevy, protože ho od začátku neprodávali s takovou přirážkou.

Díky internetovým srovnávačům dnes můžete získat přehled o nejvýhodnějších nabídkách i vývoji cen konkrétního zboží. Vyplatí se také věnovat pozornost zákaznickým recenzím nejen kvůli výrobkům, ale také spolehlivosti obchodů, především pak jejich dodacím lhůtám, komunikaci se zákazníky a ochotě řešit případné reklamace.

3. Odpovídá uváděná cena slevě?

Může se stát, že u zboží bude například sleva 30 procent, ale skutečná cena tomu nebude odpovídat. Někteří obchodníci čarují s čísly úmyslně, jiní se mohou při výpočtu slev jen splést. Raději si proto spočítejte, zda výsledná částka skutečně odpovídá slevě.

Podle zákona musí být u zboží uvedena původní cena, výše slevy a nová cena. Jestliže zjistíte, že jsou údaje nekompletní, je to varovný signál. Kvalita a poctivost prodeje nemusí být v takovém obchodě v pořádku.

4. Nelákají mě na kouzelné slůvko „až“?

Výrazná cedule s nápisem „sleva až 90 %“ působí ve výloze nebo na webové stránce obchodu jako velké lákadlo. Tento marketingový tah má jediný cíl – dostat zákazníky do obchodu. Ve skutečnosti se pak takto výrazná sleva může vztahovat jen na určité produkty nebo okrajový sortiment.

5. Platí sleva pro každého?

Některé slevy nebo speciální ceny zboží mohou platit jen pro držitele členských karet daného obchodu. Na první pohled si toho ale všimne málokdo a při placení tak dojde k nepříjemnému překvapení. V některých obchodech dokážou členskou kartu vystavit na počkání, v jiných to trvá delší dobu a na zvláštní výhody si musejí zákazníci počkat.

6. Netlačí na mě?

Stres je nepřítel každého a platí to i při nakupování. Nenechte se vmanipulovat do situace, že byste se měli o nákupu, nebo dokonce o podpisu smlouvy o nákupu na splátky, rozhodovat ve spěchu či pod nátlakem. V takovou chvíli z obchodu raději odejděte a vše si někde v klidu promyslete nebo propočítejte.

7. Kupuji nové, nebo použité?

Některé výrazné slevy se mohou vztahovat na zboží, které je ve skutečnosti už použité nebo sloužilo jako tzv. předváděcí model. Typicky se to týká elektroniky. Solidní obchodník na takové zboží zákazníka zřetelně upozorní, v některých případech to ale nemusí být na první pohled zřejmé.

8. Nenakoupím jindy a jinde výhodněji?

Nakupovat se slevou nemusíte jen zboží ve výprodeji. Na internetu existují stránky, které nabízejí po celý rok do vybraných obchodů slevové kupony a kódy. Po Vánocích přijde také tradiční vlna výprodejů. Obchodníci budou sezonní zboží nabízet mnohdy s ještě vyššími slevami než nyní, kdy spoléhají, že ho lidé koupí i dráž jako vánoční dárek.

Nejčtenější

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

Jaká je práce v IT: mýty vynášené do nebes versus realita

Práce v oblasti IT je už roky „vynášená do nebes“ jako atraktivní a exkluzivně placená, jako obor, kde se firmy poperou takřka o každého. A také jako čistě mužský svět, navrch vyhrazený jen mladým....

Z IT „zběhl“ do světa plastické chirurgie. Ani po dvaceti letech toho nelituje

Petr Toufar pochází z lékařské rodiny, a tak prostředí zdravotnictví mu bylo vždy blízké. Sám ale našel zalíbení ve světě jedniček a nul, jenže ne na dlouho. Už po pár letech opustil rozjetou...

Měl životní pojistku, rodina to netušila. Dohledat smlouvu je teď pro pozůstalé snazší

Podle dat České asociace pojišťoven mají Češi uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Odborníci ho doporučují uzavřít především živitelům rodiny. Vztahy v rodinách však mohou být různé. Pokud dojde...

Když mít sjednané životko, tak na nemoc, invaliditu, úraz a smrt. Proč?

Životní pojištění má polovina Čechů. Ovšem nikoliv kvůli vlastním rizikům, ale především kvůli svým blízkým, ukázal průzkum České asociace pojišťoven. To není zrovna ideální řešení. Kdo a proč by měl...

16. května 2025

Dovolená je pro Čechy „svatý grál“, mnozí si ji ale neumí užít. Pozor, aby měla efekt

Premium

Statistiky a průzkumy hovoří jasně. Dovolenou si čeští zaměstnanci neodpustí. Jenže většina si na ní pořádně neodpočine, protože si ji hodně „kouskuje“. A co víc, velká část Čechů se ani v době volna...

16. května 2025

Finanční gramotnost je základ. Brání potížím se splácením úvěrů

Březen byl tradičně měsícem finančního zdraví. Alespoň tak to prezentovala Česká bankovní asociace, když ohlásila pokračovaní svých programů zaměřených na finanční gramotnost. Většina z nich míří...

15. května 2025

Majitelem bytu jste až po zápisu do katastru. Jak vypadá bezchybný návrh?

Podmínky prodeje jsou dohodnuté, kupní smlouva podepsaná. Majitelem vysněné nemovitosti však v tomto okamžiku ještě vlastně nejste. Tím se stáváte až po zápisu do katastru nemovitostí. Jak tuto...

15. května 2025

Měl životní pojistku, rodina to netušila. Dohledat smlouvu je teď pro pozůstalé snazší

Podle dat České asociace pojišťoven mají Češi uzavřeno 4,7 milionu životních pojistek. Odborníci ho doporučují uzavřít především živitelům rodiny. Vztahy v rodinách však mohou být různé. Pokud dojde...

14. května 2025

Novinky zákoníku práce: Podívejte se, co vše se od června změní

Pracovní trh se výrazně změní. Od 1. června 2025 začnou platit novinky zákoníku práce, které přinášejí zpružnění trhu práce pro zaměstnance i zaměstnavatele. Například výpovědi budou snadnější,...

14. května 2025

Jak zjistím výši daně z nemovitosti? Poradíme, jak ji spočítat a kde najít koeficienty

Termín pro zaplacení daně z nemovitosti se blíží. Víte, kolik letos zaplatíte? Většina lidí bude muset finančnímu úřadu odeslat větší částku než loni. Poradíme vám, jak se spočítá.

13. května 2025

Při přecházení ho srazilo auto. Na jaká odškodnění má zraněný nárok, radí advokát

Premium

Účastníky dopravních nehod se stávají i chodci, kteří utrpí nejrůznější zranění. Střet s autem si často vyžádá dlouhodobou léčbu a přináší i značnou ztrátu výdělku, což se promítá do rodinných...

13. května 2025

KOMENTÁŘ: Stát chce rozhodovat o ceně úvěrů. Dává to smysl?

V tržní ekonomice stát obvykle neurčuje ceny produktů ani zboží. Jistě, najdou se výjimky. Například stanovení ceny strategicky či celospolečensky významné komodity nebo situace, kdy stát řeší...

13. května 2025

Proč lidé kupují drahé značky a jsou jim věrni? Má to své výhody i nevýhody

Věrnost či loajalita spotřebitelů ke značkám patří přes svou dlouhou historii i nadále k hlavním pilířům marketingu. Do vytvoření a podpory značek investují firmy značné částky, které se jim většinou...

12. května 2025

Čočkýna: před pár lety to byl jen studentský projekt, dnes slušný byznys

S podnikáním začal Jan Pohořelý při studiu na Team Academy Prague na České zemědělské univerzitě v Praze. Už ve třeťáku se pak rozhodl věnovat byznysu naplno. To bylo v roce 2023 a dnes svou Čočkýnou...

11. května 2025

Z IT „zběhl“ do světa plastické chirurgie. Ani po dvaceti letech toho nelituje

Petr Toufar pochází z lékařské rodiny, a tak prostředí zdravotnictví mu bylo vždy blízké. Sám ale našel zalíbení ve světě jedniček a nul, jenže ne na dlouho. Už po pár letech opustil rozjetou...

10. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.