Supernabídka pouze pro vás a jen dnes? Dejte pozor, abyste nenaletěli

  • 5
Co je psáno, to je dáno. Toto úsloví má starší generace zažité. Stejně tak věří tomu, že když jim někdo něco slíbí, lze se na to spolehnout. Jenže někdy je třeba obchodní nabídka napsaná tak, aby se dala vyložit dvěma způsoby. Nebo přímo lže. Jak to poznat?
ilustrační snímek

Lidé, kteří jsou dnes v penzi, už nemívají nepřekonatelný problém s ovládáním techniky: zkušeně používají počítač i chytrý telefon, pohybují se na sociálních sítích a s vnoučaty studujícími na druhém konci světa klábosí přes Messenger.

Seriál 60 plus

Čtěte další díly:

Jenže bývají důvěřiví. Nepočítají s tím, že by někdo zveřejnil vyloženě lživou nabídku. A už vůbec ne s tím, že by „ty internety“ ukazovaly takové nabídky speciálně jim. To jsou právě ta často zmiňovaná „velká data“. Ačkoli nikdo necílí reklamou konkrétně na pana Nováka z Horní Dolní, míří na určitou sociální skupinu a pana Nováka do ní podle chování na internetu umí zařadit. Ten pak dostává nabídky víceméně šité na míru. U starších lidí jsou nejčastěji na:

  • zázračné prostředky, po kterých přestanou bolet artrotická kolena
  • naslouchátka, umožňující slyšet zase jako v mládí
  • kapky do očí, díky kterým zvládnou číst příbalové letáky u léků bez brýlí
  • sbírkové mince a plakety, které jsou údajně jedinečnou investiční příležitostí
  • zlaté šperky pro vnoučata za supervýhodnou cenu
  • pojištění, aby budoucí pozůstalí neměli výdaje s pohřbem.

Jak poznáte podvodnou nabídku?

Snahou podvodníků je získat hodně peněz za málo práce, takže často volí jednoduché cesty. A mnohdy (ale ne vždy) dělají chyby. Když si na ně dáte pozor, máte šanci nenaletět.

1. Exkluzivně pro vás a jen nyní

Tomu, že by nabídka patřila opravdu jen vám jmenovitě, už asi dnes nikdo nevěří. Co když je to však opravdu posledních 10 kusů zázračného krému? Na straně monitoru je počítadlo a číslice právě přeskočila na devítku! A akce platí jen dnes, 7.října 2019! Vždyť je to tam tak napsané – červené na zeleném velkým písmem uprostřed obrazovky.

Je to jen technický trik, když se přihlásíte zítra, bude tam zítřejší datum. A počítadlo zase přeskočí z desítky na devítku.

2. Krkolomný překlad

Zdá se vám ta čeština nějaká divná? Slibuje vám pán v obleku „11 400 korun každý měsíčně, nemusíte znát investovat“? To, že je na dalším snímku v super bouráku, na který si vydělal snadným investováním za tři měsíce, to nic neznamená. Obchodník, který se rozhodne prodávat cokoli v Česku a přitom se spolehne jen na strojový překlad z Googlu, si nezaslouží vaše peníze.

A divné by se vám měly zdát i ty sliby – nebo vy byste někomu vypláceli peníze jen za to, že bude klikat na plus nebo na minus v jakési tabulce na internetu? Takhle investování nefunguje.

3. Chvála bez informace o ceně

Přesvědčuje vás pan doktor, jehož jméno je ověnčeno tituly ze všech stran, že tento lék je jedinečný? Velké farmaceutické firmy ho ale nechtějí prodávat, aby nepřišly o své dosavadní zisky? Čtete už třetí stránku toho, jak je věc úžasná, jak vám pomůže během tří týdnů? A stále nevíte, co za to? Jestli se k ceně dostanete až po prokliknutí tlačítka Objednat, rozhodně dál nepokračujte. Koupili byste si další z nefunkčních preparátů. A když budete mít štěstí, mohl by být i neškodný.

4. Recenze a doporučení jiných

Pod nabídkou se na vás valí pochvalná doporučení předchozích zákazníků a vy si říkáte, že to nemůže být špatné, když to tolika lidem pomohlo.

Klidně se ovšem může stát, že Petra Nováková je černoška. Ale není divné, že Anna Dvořáková o pár řádků níže je evidentně Asijka? A Karel Doležal nejspíš Mexičan? Fotografie doporučujících se běžně kradou na internetu a přidávají se k nim jména obvyklá v dané zemi. Jen mnohé filuty ze zahraničí prostě nenapadlo, že u nás není soužití s jinými národnostmi tak tradiční, aby většina jejich příslušníků měla typicky česká jména.

Zkuste si kouzlo: uložte si jednu z fotek Anny Dvořákové do počítače jako obrázek. Otevřete Google, klikněte na vyhledávač obrázků a zkopírovaný obrázek tam vložte. Kolikrát asi vyhledávač stejnou fotku najde? A ta rozesmátá slečna se pokaždé jmenuje jinak!

Trik s obrázkem můžete zkusit i na doporučujícího pana doktora. Nebo se podívat, jestli klinika, ve které údajně pracuje, opravdu existuje, případně jestli v ní působí lékař toho jména.

5. Sleva, když chcete odejít

Zdá se vám to všechno divné, rozhodli jste se webovou stránku opustit a vtom na vás vyskočí nové okno a slibuje slevu? Aha, takže věc, která až dosud stála 2 880 korun, je nyní za dvě stovky? A stále se někomu vyplatí vám ji prodat? Pamatujte, že vždy, když nějaká cena vypadá neskutečně, dá se předpokládat, že opravdu neskutečná je.

Obchodníka si ještě prověřte

Nic z výše uvedeného vám na stránkách obchodníka není podezřelé, jste rozhodnuti obchod uzavřít? Ještě poslední ověření:

  • Existuje daná firma? Název zkuste zadat do formuláře obchodního rejstříku. Pokud na stránkách název firmy, adresu a IČ vůbec nenaleznete, nic nekupujte.
  • Není firma vedena jako podvodná? Na stránkách České obchodní inspekce je seznam e-shopů, se kterými už byl problém. Prohlédněte si ho. www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/.
  • Jakým způsobem se dá zaplatit? Jediná možnost je kartou předem? To je dost rizikové. Nebo lze uhradit zboží jen prostřednictvím společnosti Western Union? Platba se stane zcela nedohledatelnou, neriskujte to.
  • Nejsou na společnost špatné recenze? Dejte název firmy do vyhledavače na internetu a podívejte se, jestli na diskusních fórech lidé nepopisují nějaké negativní zkušenosti. Našli jste dokonce odkaz na spolek, který sdružuje poškozené zákazníky? Buďte rádi, že jste obchod neuskutečnili a nepatříte mezi ně.

Další riziko: nepodepisujte se pod poplašné zprávy

Kromě podvodníků mohou na internetu číhat i jiná nebezpečí. Třeba se můžete nevědomky stát součástí týmu šiřitelů nesmyslů. Jsou to vymyšlené či jednostranně vykládané informace, které kolují po sociálních sítích i prostřednictvím e-mailů. U nich platí obdobná pravidla ověřování jako u podvodných nabídek. Berte to tak, že přeposláním čehokoli se pod to vlastně podepisujete. A než něco podepíšete, měli byste si to prověřit.

Nejděsivější zprávy, které mnohdy i léta kolují internetem, se jmenují hoaxy. Jejich odhalování se věnuje server www.hoax.cz.

Příklad: Přidejte se, stoprocentně vyděláte

Přinášíme příklad jednoho obzvlášť úporného řetězového e-mailu. Základ má v době, kdy jsme jako děti rozesílali žvýkačky na pět adres a těšili se, že nám po pár týdnech přijde přes 3 000 žvýkaček. Nikdy nedorazila ani jedna. A jestli se lidé poučili? Možná, přesto to mnozí stále zkoušejí. I v roce 2019 koluje jedna z variant následujícího znění. Uvádíme ji zkrácenou, originál je dlouhý, mnohokrát opakuje, jak bez námahy vyděláte, a uvádí „zkušenosti“ šťastlivců, kterým se to povedlo. Ponecháváme i s pravopisnými chybami:

„Tato metoda vydělávání peněz skutečně FUNGUJE NA 100% KDYKOLIV. Jsem si jistý, že můžete vydělat pres 50.000 Dolarů v budoucích 90-ti dnech. Než povíte ‚blbost...‘ prosím přečtěte si pozorně program. Tohle není řetězový dopis, ale perfektní, legální příležitost na vydělání peněz. OBJEDNÁVKY PŘICHÁZEJÍ POŠTOU A JSOU VYBAVOVÁNY E-MAILEM, takže nepřicházíte do styku osobně. Děláte vše doma v soukromí nebo v úřadu. A TOHLE MUSÍTE UDĚLAT VY !

* Objednejte si všechny čtyři REPORTY (Návody a instrukce) z následujícího seznamu (nemůžete je prodávat, dokud je nemáte).

*Za každý report pošlete 5 dolarů v hotovosti, připište ČÍSLO A NÁZEV REPORTU, VAŠI E-MAILOVOU ADRESU a pošlete osobě, jejíž jméno se objeví v seznamu u REPORTU. *Když zadáte svoji objednávku, ujistěte se, že objednáváte všechny reporty, budete je potřebovat, aby jste si je mohli uložit do Vašeho počítače a potom mohli prodávat jejich kopie. Skutečně ty reporty potřebujete, jinak si lidé nebudou mít od Vás co objednat a navíc tyto reporty obsahují důležité informace o tom, aby jste mohli dosáhnout úspěchu!

*Za pár dní dostanete e-mailem každý ze čtyřech e-mailu. Uložte si je do počítače, aby jste je měli připraveny na odeslání tisícům lidí, které si je objednají.

*DULEŽITÉ – nijak neměňte jména lidí, kteří jsou v seznamu u reportu žádným způsobem, protože jinak ztratíte většinu svých příjmu. Když pochopíte, jak to funguje, bude Vám také jasné, jak to nefunguje, když to změníte. Metoda byla testována, když to změníte, tak už to fungovat nebude!“

Komentář Hoax.cz: Je to maskovaná pyramida

Tento nesmysl bývá doručován jako poměrně veliká příloha e-mailu. Protože jsou u nás pyramidové hry zakázány, snaží se někteří organizátoři maskovat takové akce za prodej jakéhosi produktu a přesvědčit ostatní, že jde o MultiLevelMarketing (MLM).

Podobné nabídky na zbohatnutí mají stejný základ: koupím opsaný dopis (= produkt) od zapojeného účastníka. Tím již zúčastněné členy posunu o pozici výš a snažím se přesvědčit jiné, aby moje kopie dopisu koupili, a tím moje postavení také vylepšili.

Pokud je trh nasycen – a to je díky pyramidovému způsobu poměrně rychle – ti poslední mají minimální šanci, že někdo další naletí, a jsou to pouze jejich peníze, které pomohly alespoň částečně vrátit náklady předchůdcům.

Na bázi MLM fungují mnohé úspěšné firmy, ovšem hlavní rozdíl je v tom, že prodávají svoje výrobky, které lidi opravdu potřebují nebo chtějí.

Tipy na aplikace Nakupujte v akcích

Rádi si prohlížíte akční letáky obchodů v okolí? Některé vám možná chodí do schránky. Ale vy si na ni klidně můžete nalepit samolepku Šetřím lesy, nechci letáky! a slevy si prohlížet v mobilu. Je na to hned několik aplikací, můžete si vybrat tu, která vám bude graficky nejpříjemnější. Budete mít jistotu, že čtete vždy aktuální leták ze všech obchodů.

Aplikace jsou samozřejmě ke stažení zdarma, musíte však počítat s tím, že obsahují reklamy. Slevy v nich můžete třídit podle obchodů, které rádi navštěvujete, nebo třeba vyhledat nejlevnější pivo či cukr v okolí prostřednictvím kategorií zboží. V aplikacích také naleznete náhledy klasických papírových letáků.

Kupi
Nabízí zboží 78 obchodních řetězců či center. Do aplikace si můžete nahrát věrnostní kartičky obchodů – nebudete je pak muset nosit v peněžence, bude stačit spustit aplikaci a kód kartičky ukázat na displeji. Obsahuje náhled letáků i upozornění na akční zboží. Nabízí možnost udělat si nákupní seznam, není však příliš intuitivní – když jsme to zkoušeli, zboží se sice do přehledu nahrávalo, ale nápis stále hlásal, že košík je prázdný.

Moje letáky
V aplikaci najdete zboží 64 obchodních řetězců. Můžete si udělat nákupní seznam, abyste v obchodě šli na jistotu. Zboží, které dáte do košíku, jednoduše kliknutím odškrtnete, a tak budete mít přehled, po čem ještě v prodejně koukat.

Promotheus
Má nejvíce obchodních partnerů (201), jejichž letáky ukazuje, ale neumožňuje dělat si pohodlný nákupní seznam.

Akční ceny
Zobrazí nejbližší prodejny vybraného řetězce seřazené podle vzdálenosti, u nich aktuální slevový leták. V nákupním seznamu snadno vybíráte podle akčního zboží v dané prodejně, či přidáváte jakékoli jiné produkty 79 obchodních řetězců.