Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

aktualizováno 
Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů nebo si špatně stříhá nehty, stálo mimo jiné ve zdůvodnění. Je to správné posouzení reklamace, nebo jen klička obchodníka? Pikantní případ jsme nechali posoudit právníkem.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Letos v lednu si Jan Fritsch v D-sportu v centru Ostravy koupil boty. Do tohoto obchodu chodí nakupovat už léta a vždy byl spokojen. A spokojen byl i tentokrát. Značkové tenisky za 890 korun, navíc s prodyšným úpletem na vrchní straně. Ideální a pohodlná bota na léto, skvělý kup. 

V květnu začal v teniskách chodit. Jenže v místě, kde je koženka našita na textilní úplet, se brzy objevila dírka. A pak i druhá na druhé botě. A pak třetí, čtvrtá a ještě další. A tak se pan Fritsch rozhodl boty reklamovat.

Možná máte anomálii prstů, tvrdil prodejce

Reklamaci prodávající zamítl, podle něj nejde o vadu výrobku, ale o běžné přirozené opotřebování způsobené mimořádně intenzivním užíváním. Pan Fritsch se podivil, v botách jenom chodil a k tomu snad boty jsou? 

Fotogalerie

Celé odůvodnění prodejce si můžete přečíst ve fotogalerii, ty nejpikantnější argumenty však musíme citovat: „Bez možnosti prohlídky nohou uživatele výrobku nelze v dané chvíli zcela jednoznačně a spolehlivě určit, zda se jedná o důsledek nějaké orthopedické či anatomické anomálie prstů levé nohy nebo nesprávného zastřihování nehtů,“ píše za reklamační oddělení D-sportu Jiří Salapatek.

Podle jeho slov jsou reklamace vyřizovány podle přesných postupů a jasných pravidel a firma tak motivuje zákazníky ke správnému používání výrobku a tím i jeho delší životnosti. „Je to také v zájmu naší planety, která nám za méně vyhozených bot jednou poděkuje,“ uzavírá své odůvodnění Jiří Salapatek.

„Mně asi planeta vděčná nebude, já boty vyhodím, protože co jiného mám asi dělat s děravýma teniskama,“ komentuje zklamaný zákazník a ptá se: „Ta firma se mi vyloženě vysmívá, mám vůbec šanci nějak se bránit?“

Zákazníci D-sportu si stěžují

Podle internetových diskusí není pan Fritsch jediný, kdo má s reklamací v D-sportu špatnou zkušenost. Například uživatel Petr Gaska píše: „Systémově se všechny reklamace zamítají a ani se neodesílají k posouzení, jen se vytiskne univerzální zamítnutí na oblečení, že jsem pral na vysokou teplotu a ani si nevšimli, že mají posuzovat boty.“

V případě jiného zákazníka firma sice věděla, že posuzuje boty, ani jemu však nebyla reklamace uznána. „Vyjádření reklamace na formát A4: asi máte křivý nohy,“ píše v diskusi uživatel Roman Demi Bobíšek.

A do třetice ještě jedna zkušenost: „Po opakované reklamaci s prohlášením, že byla obuv užívána v souladu s návodem a navíc ošetřována impregnačním sprejem mi bylo sděleno, že impregnační sprej není v návodu a jeho používáním došlo k poškození. Úsměvné, ale velice smutné.“

Služba pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů VašeStížnosti.cz eviduje na D-sport, přesněji na společnost Dual Sport Pro s.r.o., od roku 2014 celkem 18 stížností, které se týkají neuznaných reklamací, nejčastěji právě u obuvi.

Jedinou možností je znalecký posudek

Ale pojďme zpátky k našemu čtenáři. Co si o posouzení reklamace  značkových tenisek myslí právník? „V tomto konkrétním případě je otázkou, zda odborně vypadající posouzení reklamace reklamačním oddělením společnosti je skutečně odborné. Místy působí spíše jako snaha vyhnout se odpovědnosti a pseudoodbornými výrazy odradit spotřebitele od dalšího postupu,“ míní vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

„Pokud spotřebitel reklamuje zboží v prvním půlroce po koupi, platí takzvané obrácené důkazní břemeno a je na prodávajícím, aby prokázal, že věc nebyla vadná již při převzetí, pokud chce reklamaci vyhodnotit negativně,“ vysvětluje Zelený. Prokázání této skutečnosti by mělo být provedeno odborně, nejlépe znaleckým posudkem, což se v tomto případně rozhodně nestalo.

„Při přístupu společnosti bohužel nezbývá nic jiného, než v rozporování pokračovat a nechat si od soudního znalce v oblasti obuvi vypracovat posudek,“ doporučuje vedoucí právní poradny. Pokud bude pan Fritsch v právu a soudní znalec zjistí, že na obuvi je vada, za kterou prodávající odpovídá, bude mít nárok na uhrazení všech účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací, tedy například i na uhrazení znaleckého posudku.

„Obchodníci často spoléhají na to, že spotřebitele v případech, kdy se jedná o několik stokorun nebo pár tisícovek, nutnost nechat si vypracovat znalecký posudek odradí. Chování neférových společností se však změní jedině tehdy, když se spotřebitelé začnou bránit a neféroví obchodníci budou muset za svůj přístup platit,“ říká Zelený.

Po dotazu redakce obchodník změnil názor

O vyjádření jsme požádali jednatele společnosti Dual Sport Pro s.r.o. a zaslali mu kopii vyjádření reklamačního oddělení. Kromě jiného nás zajímalo, zda jej vůbec četl a zda s ním souhlasí. Na jeho žádost uveřejňujeme odpověď v celém znění:

„Tento konkrétní případ jsem na základě vašeho podnětu osobně prozkoumal a je mi za celou firmu velice líto, že k němu došlo. Řešení této reklamace je opravdu nešťastné a jedná se o chybu lidského faktoru. Reklamovaná obuv vykazovala známky opotřebení způsobeného běžným nošením (používáním výrobku) a ne výrobní vadu. Číst osobně všechna odůvodnění bohužel není v mých silách, četl jsem jej až na základě vašeho podnětu. Nemyslím si, že by tato formulace byla v pořádku a již jsme podnikli kroky k nápravě. Toto posouzení tedy nepovažuji za správné. Neříkám tím, že reklamace měla, nebo neměla být uznána, ale že formulace a způsob vyjádření k reklamaci se naprosto neshoduje se způsobem, kterým chceme se zákazníky komunikovat. Pana Fritsche jsme již kontaktovali a vše vyřídili k jeho plné spokojenosti,“ píše v e-mailovém vyjádření jednatel společnosti Dual Sport Pro s.r.o. Zbyněk Ollender.

Pana Fritsche už obchod opravdu kontaktoval, peníze vrátil a dokonce mu věnoval věrnostní kartu, která zaručuje slevu na další nákupy. „Ano, obchod nakonec vše vyřídil k mé spokojenosti, ale nebýt vaší redakce, boty by skončily v popelnici a moje peníze vlastně taky,“ uzavírá zákazník.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Podnikají teprve pár měsíců, jejich recepty i výroba už přinášejí úspěch

Tomáš Starý a Tomáš Novák jsou švagři. Společně podnikají pod značkou Seneb. Vyrábějí rostlinné pomazánky podle svých...

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

Pronajmout byt v Praze nyní trvá i dva měsíce, v Kroměříži jen týden

Premium Nouzový stav vyhlášený v polovině března ochromil českou ekonomiku. Jeho dopady se očekávaly i na realitním trhu, kdy...

PORADNA: Kdy vznikne a kdy naopak zaniká daňové zvýhodnění na děti

Finanční podpora rodin s dětmi je v Česku díky daňovému zvýhodnění na děti vysoká. Daňové zvýhodnění na děti snižuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Který stůl je dnes můj? Co je sdílené pracovní místo neboli hot desking

Firmy šetří. Někde ruší benefity, jinde berou procenta z platů nebo i pracovní stoly. Na koho židle u stolu nezbyde,...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Pronajmout byt v Praze nyní trvá i dva měsíce, v Kroměříži jen týden

Premium Nouzový stav vyhlášený v polovině března ochromil českou ekonomiku. Jeho dopady se očekávaly i na realitním trhu, kdy...

KOMENTÁŘ: Mít či nemít předkupní právo, to je to, oč tu běží

Už zítra, 1. 7. 2020, nabude účinnosti novela občanského zákoníku, která výrazně mění podmínky předkupního práva...

KVÍZ: Investování není jen pro bohaté. Víte, jak zhodnotit své peníze?

Češi již dávno nejsou v investování amatéry. Celkový objem majetku, vložený přes členy Asociace pro kapitálový trh ČR...

KVÍZ: Víte, jak dnes prodat nebo koupit nemovitost?

Na realitním trhu letos nezůstal kámen na kameni. Nejdřív vstoupil v platnost zákon o realitním zprostředkování, pak...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK NÁSTROJŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 25 000 - 38 000 Kč

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...