Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 30. listopadu 2021 Ondřej

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů nebo si špatně stříhá nehty, stálo mimo jiné ve zdůvodnění. Je to správné posouzení reklamace, nebo jen klička obchodníka? Pikantní případ jsme nechali posoudit právníkem.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Letos v lednu si Jan Fritsch v D-sportu v centru Ostravy koupil boty. Do tohoto obchodu chodí nakupovat už léta a vždy byl spokojen. A spokojen byl i tentokrát. Značkové tenisky za 890 korun, navíc s prodyšným úpletem na vrchní straně. Ideální a pohodlná bota na léto, skvělý kup. 

V květnu začal v teniskách chodit. Jenže v místě, kde je koženka našita na textilní úplet, se brzy objevila dírka. A pak i druhá na druhé botě. A pak třetí, čtvrtá a ještě další. A tak se pan Fritsch rozhodl boty reklamovat.

Možná máte anomálii prstů, tvrdil prodejce

Reklamaci prodávající zamítl, podle něj nejde o vadu výrobku, ale o běžné přirozené opotřebování způsobené mimořádně intenzivním užíváním. Pan Fritsch se podivil, v botách jenom chodil a k tomu snad boty jsou? 

Fotogalerie

Celé odůvodnění prodejce si můžete přečíst ve fotogalerii, ty nejpikantnější argumenty však musíme citovat: „Bez možnosti prohlídky nohou uživatele výrobku nelze v dané chvíli zcela jednoznačně a spolehlivě určit, zda se jedná o důsledek nějaké orthopedické či anatomické anomálie prstů levé nohy nebo nesprávného zastřihování nehtů,“ píše za reklamační oddělení D-sportu Jiří Salapatek.

Podle jeho slov jsou reklamace vyřizovány podle přesných postupů a jasných pravidel a firma tak motivuje zákazníky ke správnému používání výrobku a tím i jeho delší životnosti. „Je to také v zájmu naší planety, která nám za méně vyhozených bot jednou poděkuje,“ uzavírá své odůvodnění Jiří Salapatek.

„Mně asi planeta vděčná nebude, já boty vyhodím, protože co jiného mám asi dělat s děravýma teniskama,“ komentuje zklamaný zákazník a ptá se: „Ta firma se mi vyloženě vysmívá, mám vůbec šanci nějak se bránit?“

Zákazníci D-sportu si stěžují

Podle internetových diskusí není pan Fritsch jediný, kdo má s reklamací v D-sportu špatnou zkušenost. Například uživatel Petr Gaska píše: „Systémově se všechny reklamace zamítají a ani se neodesílají k posouzení, jen se vytiskne univerzální zamítnutí na oblečení, že jsem pral na vysokou teplotu a ani si nevšimli, že mají posuzovat boty.“

V případě jiného zákazníka firma sice věděla, že posuzuje boty, ani jemu však nebyla reklamace uznána. „Vyjádření reklamace na formát A4: asi máte křivý nohy,“ píše v diskusi uživatel Roman Demi Bobíšek.

A do třetice ještě jedna zkušenost: „Po opakované reklamaci s prohlášením, že byla obuv užívána v souladu s návodem a navíc ošetřována impregnačním sprejem mi bylo sděleno, že impregnační sprej není v návodu a jeho používáním došlo k poškození. Úsměvné, ale velice smutné.“

Služba pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů VašeStížnosti.cz eviduje na D-sport, přesněji na společnost Dual Sport Pro s.r.o., od roku 2014 celkem 18 stížností, které se týkají neuznaných reklamací, nejčastěji právě u obuvi.

Jedinou možností je znalecký posudek

Ale pojďme zpátky k našemu čtenáři. Co si o posouzení reklamace  značkových tenisek myslí právník? „V tomto konkrétním případě je otázkou, zda odborně vypadající posouzení reklamace reklamačním oddělením společnosti je skutečně odborné. Místy působí spíše jako snaha vyhnout se odpovědnosti a pseudoodbornými výrazy odradit spotřebitele od dalšího postupu,“ míní vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

„Pokud spotřebitel reklamuje zboží v prvním půlroce po koupi, platí takzvané obrácené důkazní břemeno a je na prodávajícím, aby prokázal, že věc nebyla vadná již při převzetí, pokud chce reklamaci vyhodnotit negativně,“ vysvětluje Zelený. Prokázání této skutečnosti by mělo být provedeno odborně, nejlépe znaleckým posudkem, což se v tomto případně rozhodně nestalo.

„Při přístupu společnosti bohužel nezbývá nic jiného, než v rozporování pokračovat a nechat si od soudního znalce v oblasti obuvi vypracovat posudek,“ doporučuje vedoucí právní poradny. Pokud bude pan Fritsch v právu a soudní znalec zjistí, že na obuvi je vada, za kterou prodávající odpovídá, bude mít nárok na uhrazení všech účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací, tedy například i na uhrazení znaleckého posudku.

„Obchodníci často spoléhají na to, že spotřebitele v případech, kdy se jedná o několik stokorun nebo pár tisícovek, nutnost nechat si vypracovat znalecký posudek odradí. Chování neférových společností se však změní jedině tehdy, když se spotřebitelé začnou bránit a neféroví obchodníci budou muset za svůj přístup platit,“ říká Zelený.

Po dotazu redakce obchodník změnil názor

O vyjádření jsme požádali jednatele společnosti Dual Sport Pro s.r.o. a zaslali mu kopii vyjádření reklamačního oddělení. Kromě jiného nás zajímalo, zda jej vůbec četl a zda s ním souhlasí. Na jeho žádost uveřejňujeme odpověď v celém znění:

„Tento konkrétní případ jsem na základě vašeho podnětu osobně prozkoumal a je mi za celou firmu velice líto, že k němu došlo. Řešení této reklamace je opravdu nešťastné a jedná se o chybu lidského faktoru. Reklamovaná obuv vykazovala známky opotřebení způsobeného běžným nošením (používáním výrobku) a ne výrobní vadu. Číst osobně všechna odůvodnění bohužel není v mých silách, četl jsem jej až na základě vašeho podnětu. Nemyslím si, že by tato formulace byla v pořádku a již jsme podnikli kroky k nápravě. Toto posouzení tedy nepovažuji za správné. Neříkám tím, že reklamace měla, nebo neměla být uznána, ale že formulace a způsob vyjádření k reklamaci se naprosto neshoduje se způsobem, kterým chceme se zákazníky komunikovat. Pana Fritsche jsme již kontaktovali a vše vyřídili k jeho plné spokojenosti,“ píše v e-mailovém vyjádření jednatel společnosti Dual Sport Pro s.r.o. Zbyněk Ollender.

Pana Fritsche už obchod opravdu kontaktoval, peníze vrátil a dokonce mu věnoval věrnostní kartu, která zaručuje slevu na další nákupy. „Ano, obchod nakonec vše vyřídil k mé spokojenosti, ale nebýt vaší redakce, boty by skončily v popelnici a moje peníze vlastně taky,“ uzavírá zákazník.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Co je za extrémně vysokými cenami bydlení

Všude slyšíme, že se Česko ocitlo v bytové krizi. Je tomu ale opravdu tak? Drtivá většina lidí má kde bydlet. Ve...

Jednorázovým vkladem na „penzijko“ lze ušetřit několik tisíc na dani

Spoření na důchod formou doplňkového penzijního spoření nebo penzijního připojištění mají více než čtyři miliony Čechů....

Tři dávky od státu, které pomohou domácnostem s účty za energie

Premium To, že zálohy za elektřinu a plyn od dodavatele poslední instance budou vyšší, tušil asi každý. Ale platit místo dvou...

Souhlas v telefonu je přišel draho. Přistřihnou se křídla telešmejdům?

Asi každý z nás to někdy zažil. Telefonát s nabídkou na úžasné zboží, výhodnou službu nebo dárek, pokud se zúčastníme...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zažil období, kdy šlo do tuhého. S podporou synů se drží na špici

Richard Obyt se pustil do podnikání se třemi kolegy pár let po sametové revoluci. Jako ekonomický ředitel a společník...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Milostivé léto pomůže lidem napravit hříchy z mládí

Dluhová amnestie, takzvané milostivé léto, může pomoci desítkám, ale i stovkám tisíc lidí od dluhů vůči veřejným...

KVÍZ: Úrok p.a. nebo RPSN? Umíte si správně půjčit?

Půjčkám jsme poměrně otevření, v určité situaci by po ní sáhlo 87 % Čechů. Na pořízení bydlení by si úvěr vzalo 64 %...

Šéfka ČTÚ: Skončí nevyžádaná volání, snadněji změníme poskytovatele internetu

Od ledna příštího roku nabývá účinnosti novela Zákona o elektronických komunikacích. Co přinese spotřebitelům? Zbavíme...

Jak čelit podvodníkům a rozpoznat signály, které je prozradí

Podvodníci dneška většinou nevyhlížejí jako v minulosti. Jejich aktivity bývají sofistikovanější a spektrum jejich...

Advantage Consulting, s.r.o.
NADŠENEC PRO VÝROBNÍ STROJE AŽ 36.000 + 13. PLAT

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 29 000 - 36 000 Kč

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...