Co je dobré znát při reklamacích na slevových portálech

  16:00aktualizováno  16:00
V reklamování zboží a služeb koupených na slevových portálech řada lidí stále tápe. Potvrzují to dotazy čtenářů, kteří se ptají, zda se dá vrátit nevhodný voucher, jak řešit situaci, když hrozí jeho propadnutí, a co dělat, když dodavatel služby vůbec nekomunikuje.

Reklamace upravují zákony o ochraně spotřebitele a občanský zákoník | foto: Profimedia.cz

„V první řadě je potřeba si uvědomit, že pro slevové portály platí stejná pravidla jako pro jakékoliv jiné e-shopy. To znamená, že slevový kupon lze ve čtrnáctidenní lhůtě od jeho obdržení vrátit bez udání důvodu a odstoupit tak od smlouvy. Obchodník je pak kupujícímu povinen vrátit zaplacené peníze,“ říká David Antić, předseda Asociace portálů hromadného nakupování (APHN).

Lhůta už uplynula? Zkuste se domluvit

Občas se stane, že dárce vybere a zaplatí kupon natolik dopředu, že čtrnáctidenní lhůta k vrácení kuponu uplyne ještě předtím, než se voucher dostane ke svému novému majiteli.

Do podobné situace se dostal Martin Vícha, který pro svoji sestru zakoupil let balonem. Ukázalo se ale, že se sestra bojí letět, příbuzní dárek také nechtěli využít a on sám odjížděl na dlouhou dobu do zahraničí, takže by kupon bez využití propadl a tím by přišel i o své peníze. „Co dělat?“ ptá se.

„K podobným případům přistupují slevové portály vždy velmi individuálně. Pan Vícha se na nás obrátil s žádostí o výměnu kuponu za jiný. Přestože už bylo po čtrnáctidenní lhůtě, vyšli jsme mu na základě jeho žádosti vstříc,“ říká Tomáš Filip z portálu berslevu.cz.

Kde reklamovat?

Stává se rovněž, že obdržíte zboží nebo službu, která neodpovídala popisu u kuponu, nebo omylem dostanete něco jiného, než jste si původně objednali. Jak postupovat v takových případech?

Reklamace upravují zákony:

Zde je potřeba se nejprve domluvit s poskytovatelem zboží nebo služby a uplatnit u něj reklamaci. „Pokud vám přijde například nefunkční žehlička na vlasy, naprosto logicky ji budete reklamovat přímo u dodavatele, od kterého jste balíček s žehličkou obdrželi. Stejně tak budete postupovat i při nekvalitní službě. V zásadě lze říct, že reklamaci uplatňujete u toho, kdo je uveden na voucheru nebo na kupní smlouvě,“ upozorňuje Tomáš Filip.

Obchodník službu nebo zboží nedodá a nekomunikuje

Vznikají i problémy, že obchodník nekomunikuje a k vyřízení reklamace se nemá, či dokonce zkrachuje. Pro tyto a podobné případy nyní nabízí většina osvědčených slevových portálů pojištění kuponů. Jak postupovat v případě, je-li voucher pojištěný?

„V podobných případech je potřeba uplatnit reklamaci nejpozději v poslední den platnosti voucheru. Běžný postup je takový, že se klient obrátí na portál, od kterého kupon zakoupil, vysvětlí situaci, portál převezme reklamaci a nejpozději ve třicetidenní lhůtě ji vyřídí. Shledá-li reklamaci oprávněnou, pak zákazníkovi vrátí zaplacené peníze,“ přibližuje Tomáš Filip. Jak dodává, renomované portály dokonce ani nečekají na plnění od pojišťovny a vyplácí náhradu v průběhu několika dní ze svého vlastního garančního fondu.

A co dělat, když se nedočkáte nápravy ani u obchodníka, ani u slevového portálu? Pak se musíte se domáhat svých práv soudní cestou, nebo s pomocí společností, které jsou zaměřené na poradenství a získávání finančního odškodnění, na něž má občan nárok v případě, že byl poškozen jednáním obchodníků (dTest, Vaše nároky.cz apod.).

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Vyrábějí jedinečné výrobky z kůže. A stačí jim k tomu baťovské stroje

Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův je vystudovaný právník a 15 let řídil softwarovou firmu. Před sedmi lety ovšem svět IT opustil a vrhl se do...

Osm praktických rad, které vám pomohou zhodnotit úspory

Ilustrační snímek

Máte 100 či 500 tisíc a nevíte, jak s nimi naložit? Péče o majetek je dřina a dělat v tom chyby se nevyplácí....

Makléř inzeroval byt bez vědomí majitele, aby shrábl tučnou provizi

Ilustrační snímek

Koupit byt do osobního vlastnictví není levná záležitost a vyžaduje to mít i určitou obezřetnost. Zvlášť v případě,...

Kvíz: Víte, co si letos můžete odečíst z daní?

Ilustrační snímek

Pokud jste ještě nepodali daňové přiznání za loňský rok, vyzkoušejte náš kvíz. Zjistíte, jak znáte novinky, díky kterým...

VIDEO: Byt může zapálit i lampička, modem nebo prodlužovačka

Ilustrační snímek

Požár v bytě může napáchat rozsáhlé škody. A to nejen na majetku, ale i životech. Vzniknout může z nejrůznějších...

Další z rubriky

Ušetřete na pojištění. Co je důležité pojistit a co je zbytečné?

Ilustrační snímek

Někdo považuje pojištění za úplně zbytečné, jiný nemá klid, dokud mu v šuplíku neleží pojistná smlouva na každou...

Kvíz: Víte, co si letos můžete odečíst z daní?

Ilustrační snímek

Pokud jste ještě nepodali daňové přiznání za loňský rok, vyzkoušejte náš kvíz. Zjistíte, jak znáte novinky, díky kterým...

Makléř inzeroval byt bez vědomí majitele, aby shrábl tučnou provizi

Ilustrační snímek

Koupit byt do osobního vlastnictví není levná záležitost a vyžaduje to mít i určitou obezřetnost. Zvlášť v případě,...

BREXIT – Velká Británie na koni ?

BREXIT – Velká Británie na koni ?

Kurzy.cz Podívejme se spolu na Brexit z úhlu, ze kterého je zřejmé, že odchod Velké Británie z EU nemusí pro Spojené království ...

Najdete na iDNES.cz