Asociace pro elektronickou komerci (APEK) upozorňuje na stále častější zneužívání tohoto loga důvěry podvodnými a podezřelými e-shopy. Ty, ač nejsou certifikovány a prověřeny, se snaží zákazníky uvést v omyl a vyvolat dojem, že jsou důvěryhodné.
"Každý měsíc prověřujeme několik e-shopů, které na svých stránkách neoprávněné uvádějí, že získaly certifikaci," uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci a vysvětluje, že získání loga "Certifikovaný obchod" předchází důkladné ověření nákupního procesu, včetně mystery shoppingu i ověření obchodu a obchodních podmínek.
Kde hledat
|
"Každý kdo certifikací získá, prochází náročným testováním, a za to mimo jiné získává i oprávnění užívat značku Česká kvalita," dodává.
Raději si ověřte již "ověřené"
Pokud se tedy rozhodnete nakupovat na neznámém e-shopu, který uvádí certifikaci APEK, raději si to sami ověřte. Jak? Stačí na www.apek.cz zadat do pole pro ověření certifikace internetovou adresu obchodu. Když i přesto nebude něco jasné, nebo si nebudete jistí, můžete se e-mailem obrátit na adresu ombudsman@apek.cz. Nebo zavolat v pracovní dny od 8 do 16 hodin na telefon +420 267 312 899.
"Před několika dny jsme upozorňovali na podezřelé působení obchodu www.smartexpert.cz," říká Jan Vetyška a dodává, že přestože se krátce po upozornění tento e-shop ze sítě ztratil, existuje již bohužel řada poškozených zákazníků. "Aktuálně řešíme další případ zneužívání loga APEK na adrese www.e-nakupnicentrum.cz. Ani s tímto e-shopem se nám nedaří spojit."
Příznaky Jak poznat podezřelý obchod
Existuje řada podezřelých příznaků, na které je vhodné si dát pozor. Přinášíme ty nejdůležitější:
- Příliš nízké ceny, nabídka zboží, které už není v prodeji.
- Zmatená skladba sortimentu, zboží není rozdělené, často jde o aktuálně módní zboží.
- Na stránkách obchodu chybí kontakty, není uveden e-mail, je tam pouze kontaktní formulář.
- Telefon, na který se nedá dovolat.
- E-mail na který nikdo neodpovídá.
- Internetová doména registrovaná krátce a skrývající údaje o vlastníkovi.
- Požadavek na platbu předem, nemožnost poslání na dobírku.
- Podvodné uvádění certifikace APEK, Heuréka.cz či dalších organizací a firem.
- Zmatené obchodní podmínky, často okopírované odjinud.
- Vznik obchodu před několika dny, či pár týdny.
- Žádné hodnocení ani recenze od kupujících.
Pokud na některý z příznaků ve vybraném obchodě narazíte a nebudete chtít být podvedeni, nezbude vám než obchod pečlivěji prověřit, nebo jít nakupovat jinam. Pomoci může i to, když do vyhledávače zadáte doménu, název obchodu, provozovatele či kontakt a pokusíte se najít na internetu zkušenosti, hodnocení i reference ostatních.