Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nabourala auto a dozvěděla se, že má u povinného ručení spoluúčast

  • 105
Že spoluúčast u povinného ručení neexistuje? Omyl. Na trhu můžete uzavřít i pojistky, které počítají s tím, že pokud se vám stane dopravní nehoda v zahraničí, budete na škodu připlácet. Uzavření takové pojistky je dobré si promyslet a zvážit rizika.

Podle jakých parametrů nastavit povinné ručení? Nechte si poradit!

Jana pracuje pro německou firmu a občas jezdí svým autem do Berlína do centrály. V létě kvůli nepozornosti nabourala těsně za hranicemi jiné auto. Nikomu se nic nestalo, nicméně škoda na cizím vozidle se vyšplhala na zhruba sedmdesát tisíc korun. Jana musí zaplatit kromě opravy svého auta ještě deset tisíc korun na opravu druhého vozidla. Má totiž ve smlouvě spoluúčast u povinného ručení.

„Byla jsem překvapená. V minulosti jsem s autem do zahraničí nejezdila a teď, když se situace změnila, jsem si pojistku už nezměnila. Na to, že jsem si v minulosti spoluúčast sjednala, jsem zapomněla,“ říká mladá žena. 

Pojistku uzavřela u pojišťovny Uniqa. Zřejmě proto, že byla levnější než jiné produkty. „Mimo jiné povinné ručení nabízíme i produkt Ekonom, který sjednávají motoristé provozující vozidlo spíše v České republice, a kteří nevyjíždějí za hranice. Cena tohoto druhu povinného ručení je nižší, protože kalkulace je oproštěna od zahraničních škod, které jsou zpravidla podstatně vyšší. Současně je ale u tohoto druhu pojištění zavedena spoluúčast, která právě zohledňuje, dojde-li ke škodě v cizině,“ vysvětluje tisková mluvčí pojišťovny Eva Svobodová. 

Čtěte také

Podle ní se pojišťovna snažila tímto produktem vyjít vstříc zákazníkům, kteří neopouštějí s vozidlem republiku a mohou se tak vyhnout solidární části pojistného nutného na krytí škod způsobených v zahraničí. 

Sleva až deset procent

Spoluúčast u povinného ručení, tedy pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je na českém trhu ojedinělá, ale lze ji ještě najít u České podnikatelské pojišťovny.

„V povinném ručení si klienti mohou volit ze tří kategorií limitů pojistného plnění pro újmy na zdraví a škody na majetku. U pojistky nazvané Sporopov je sjednána spoluúčast pojistníka na způsobené škodě, a to ve výši 12 tisíc korun. Vztahuje se pouze na škody vzniklé mimo území republiky,“ říká tisková mluvčí pojišťovny Renata Čapková. 

Podle ní tento produkt sjednávají lidé většinou pro druhé či třetí vozidlo v domácnosti nebo jej využívají klienti jezdící pouze v nejbližším okolí svého bydliště, často například senioři. „Cenově toto pojištění vychází v průměru o 7 až 10 % levněji,“ dodává Renata Čapková.

Všechny další oslovené pojišťovny, které patří k velkým poskytovatelům povinného ručení u nás, například Allianz, Kooperativa, Generali, Česká pojišťovna, Axa, spoluúčast nenabízejí. Řada z nich reagovala slovy, že jim to nepřijde vhodné. Jde o pojištění odpovědnosti, u kterého člověk z principu nečeká spoluúčast. Ta se přitom nemá logicky z čeho strhnout nebo odečíst jako například u havarijního pojištění. Navíc o úsporu na pojistném při zaplacení škody dotyčný přijde.

„U povinného ručení žádnou spoluúčast klientů nemáme. Jen v rámci připojištění střetu se zvěří, respektive poškození motorového prostoru hlodavci či kunou, je spoluúčast tisíc korun. Ale tam jde spíše o havarijní riziko,“ říká Jan Marek z Generali

Podobně reaguje tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková: „Spoluúčast u povinného ručení nemáme. Existuje ale řada situací, kdy má pojišťovna nárok požadovat po klientovi vrácení části zaplaceného pojistného plnění. Typicky se jedná o situace, kdy dojde k porušení nějaké povinnosti, například alkohol za volantem, řízení bez řidičského oprávnění, použití nevhodných pneumatik. Zde ale nehovoříme o spoluúčasti.“

Zákon spoluúčast nezakazuje

Podle zákona není spoluúčast u povinného ručení regulována. „Jedná se o jeden ze standardních parametrů, který je zpravidla sjednán mezi pojišťovnou a pojistníkem již při uzavírání pojistné smlouvy a promítá se také do výše pojistného,“ říká Denisa Všetíčková z odboru komunikace České národní banky, která má dohled nad pojišťovnami v České republice. 

Lucie Žulavská z České asociace pojišťoven potvrzuje, že je nabídka v oblasti povinného ručení velmi různorodá. „Vyskytují se právě i produkty, kdy je v základním pojištění požadována spoluúčast v případě, že k nehodě dojde v zahraničí. Tato varianta není hojně využívána. Je sice cenově příznivější oproti standardním produktům, ale také omezenější co do rozsahu pojištění,“ dodává Lucie Žulavská.

Povinné ručení musí každý provozovatel motorového vozidla ze zákona uzavřít. Získá tak pojistnou ochranu pro případ škody způsobené provozem vozidla. V České republice působí zhruba deset pojišťoven nabízejících povinné ručení. Průměrná cena povinného ručení v roce 2016 činila zhruba 2 800 korun. Ceny se liší podle typu vozidla, jeho využití, ale také podle toho, zda jezdíte bez nehod.