Česká pošta totiž zdražila. A to nejen posílání dopisů a balíků, ale i peněz prostřednictvím poštovních poukázek. „Esemesky by nás vyšly mnohem levněji, téměř šestkrát. Ale zůstáváme věrni tradičním přáním. K Vánocům patří,“ říká Soňa Dostálová.
Kurýr, nebo pošta?
Česká pošta může jen doufat, že podobně bude uvažovat více klientů. I když zatím neexistuje cenově srovnatelná konkurence při posílání například papírových pohledů nebo dopisů, při převodu peněz nebo posílání balíčků už má zákazník na výběr možností více. V prvním případě může využít svůj bankovní účet, což bývá nejlevnější způsob doručení peněz na jiné konto. Pokud chce rychle poslat balík, případně nějaké dokumenty, může zase sáhnout po kurýrní službě. Ta se sice ještě v případě obyčejných balíků, které nikterak nespěchají, v porovnání s Českou poštou prodraží, ale v případě expresních zásilek už poště konkuruje.
Například společnost DPD slibuje doručit pětikilový balík do 24 hodin za 125 korun s tím, že si ho vyzvedne přímo u odesílatele a doručí na místo. Česká pošta v rámci své expresní přepravní služby vykoná stejnou službu za 133 korun plus příplatek 60 korun za vyzvednutí zásilky u odesílatele. Za obyčejný balík odnesený na poštu se platí 35 korun.
Na dopisování, ale i posílání obrázkových pohlednic lze zase využít internet, přesněji e-mail a službu posílání internetových pohlednic, kterou nabízí řada vyhledávačů. E-mail je zdarma, uživatel platí jen telekomunikační poplatky za dobu strávenou na síti.
Proč pošta zdražila
Česká pošta vysvětluje úpravu cen především nárůstem cen základních vstupů. Hájí se také tím, že v zemích Evropské unie jsou služby pošt mnohem dražší. Cena za standardní psaní se v zemích původní evropské patnáctky pohybuje okolo 0,5 eura, podobné je to i v Polsku, na Slovensku platí 0,36 eura.
„Jakkoliv je zvýšení cen nepopulární, je v současné situaci nevyhnutelné. Česká pošta snížila v uplynulých letech své personální stavy o osm tisíc lidí při současném nárůstu objemů zásilek. V roce 2005 připravuje další snížení stavu o více než 500 zaměstnanců. Pošta funguje zcela na principu samofinancování a celou dobu své existence jako samostatná firma,“ vysvětluje nové ceny její mluvčí Ladislav Vančura.
Doplňuje, že Česká pošta zároveň zkvalitnila své služby v souladu s požadavky Evropské unie. Jak říká, zlepšil se mimo jiné přístup k uloženým poštovním zásilkám, jejichž adresát nebyl v době pokusu o dodání zastižen. Byla zavedena elektronická podatelna pro podávání žádostí a rozšířeno pracoviště bezplatné informační linky. „Česká pošta již nevybírá například poplatek za žádost o změnu ukládací pošty, zálohu na reklamaci nebo za žádost o vyloučení jiných příjemců z dodávání. Zvýšena byla odpovědnost u doporučených zásilek - pošta nyní odpovídá i za jejich poškození, paušální náhrada za ztrátu se zvýšila z 200 na 500 korun,“ dodává Vančura. Podle jeho informací se připravují nové činnosti umožňující využití sítě pošt pro kontakt občana se státní správou - například výpisy z katastru nemovitostí, žádosti o pas či o občanský průkaz.
Česká pošta:
-
obyčejné standardní psaní ze 6,50 na 7,50 koruny
-
obyčejný balík do 2 kg z 26 na 30 korun
-
poukázka typu C do 200 korun z 16 na 30 korun
Pramen: ministerstvo financí, Česká pošta
Na co byste si měli dát pozor při výběru banky? Co všechno vás čeká při rušení běžného účtu? Přečtěte si naše aktuální téma. |