„Rozbolel mě zub a chtěl jsem se objednat u svého stomatologa. Už nejste naším pacientem, nebyl jste na preventivní prohlídce, dočkal jsem se strohé odpovědi. Má na to lékař právo? Copak jsou preventivní prohlídky povinné?“ podivuje se čtenář iDNES.cz.
„Ačkoliv jsou preventivní prohlídky zásadní součástí péče o vlastní zdraví, nejsou povinné a jednotlivé promeškání preventivní prohlídky nelze považovat za důvod pro ukončení registrace,“ říká mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.
„Akutní bolest musí ošetřit kterýkoli zubní lékař i bez smlouvy se zdravotní pojišťovnou. Tedy registrace ani to, zda někdo byl či nebyl na preventivní prohlídce, nehraje roli,“ potvrzuje prezident České stomatologické komory Roman Šmucler.
Důvody pro ukončení péče o pacienta, tedy zde zrušení jeho registrace, jsou stanoveny v § 48 zákona o zdravotních službách. „Ukončit péči o pacienta lze teprve v případě, kdy pacient úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, případně pokud přestal poskytovat nezbytnou součinnost pro další poskytování zdravotních služeb,“ upřesňuje Jakob.
V případě ukončení péče je poskytovatel povinen vám vystavit písemnou zprávu o důvodech ukončení a následně tuto skutečnost ohlásit zdravotní pojišťovně.
Poplatek za registraci je neoprávněný
„Přestěhovala jsem se do jiného města a hledala jsem nového gynekologa. Ve třetí oslovené ordinaci přijímali nové pacientky, ale když jsem přišla na prohlídku, chtěl po mě lékař tisíc korun jako registrační poplatek. Musím zaplatit?“ ptá se čtenářka iDNES.cz
Poplatky za registraci jsou v rozporu se smlouvou zdravotnického zařízení s příslušnou zdravotní pojišťovnou. „Samotný úkon registrace je administrativní výkon, kdy pacient svým podpisem stvrzuje souhlas s poskytováním zdravotních služeb u daného poskytovatele, který se zavazuje, že u daného pacienta bude poskytovat komplexní primární péči. Za tento úkon nelze požadovat přímou platbu,“ upřesňuje František Tlapák, mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny.
U smluvního poskytovatele své zdravotní pojišťovny máte nárok na poskytnutí hrazených zdravotních služeb v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem. Seznam všech hrazených výkonů je uveden v platné vyhlášce ministerstva zdravotnictví. Lékař má ze zákona povinnost vás informovat o tom, zda jde o péči hrazenou plně, nehrazenou nebo hrazenou jen částečně, a to ještě před jejím poskytnutím.
Pokud po vás lékař vyžaduje jakoukoli platbu, musíte být informováni o jejím důvodu. Jestliže se domníváte, že jde o úhradu péče hrazené z veřejných prostředků, obraťte se s dotazem na svoji zdravotní pojišťovnu. Také si na postup můžete stěžovat přímo u poskytovatele zdravotních služeb, v případě, že nebudete s vyřízením stížnosti spokojeni, je možné podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb. Zpravidla jím bývá příslušný krajský úřad.
Co se (ne)hradí ze zdravotního pojištění
A do třetice ještě jeden dotaz čtenáře: „Praktická lékařka mi vyúčtovala tři stovky za vypsání návrhu na lázně. Určuje nějaký právní předpis, kolik a za co si praktický lékař může účtovat?“
Ze zdravotního pojištění se nehradí vyšetření, prohlídky, léčivé přípravky, potraviny pro zvláštní lékařské účely a zdravotnické prostředky a jiné výkony provedené v osobním zájmu a na žádost fyzických osob nebo v zájmu a na žádost právnických osob, jejichž cílem není zachovat nebo zlepšit zdravotní stav pojištěnce. Typicky tak půjde například o potvrzení zdravotní způsobilosti pro nejrůznější účely, například pro studium, řidičský či zdravotní průkaz apod
„To ale není případ vypsání návrhu na lázně, protože náklady na administrativní činnost související s poskytováním hrazených služeb, jako je vystavení zprávy pro ošetřujícího lékaře, potřebných receptů, poukazů, žádanek, vystavení formulářů na pracovní neschopnost atd jsou součástí kalkulace u jednotlivých výkonů,“ vysvětluje mluvčí ministerstva zdravotnictví.
Pokud jde o úkony, které nejsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění, je požadování platby je v souladu s platnou legislativou.
„Výši poplatku určuje poskytovatel, tato výše by ale měla být zkalkulovaná na základě doložitelných parametrů a rovněž by měl poskytovatel mít tento ceník nehrazených služeb uveřejněn, aby bylo vše transparentní,“ dodává Tlapák.
Pamatujte si
Zdroj: Ondřej Preuss, zakladatel webu Dostupný advokát |