Pan Milan si chtěl koupit chytré hodinky. Věděl, co by měly umět a ty pravé našel v krámku na náměstí. Kamarádi ho ale přesvědčovali, že v e-shopu je určitě koupí levněji. Navíc když nebude spokojen, může zboží vrátit. No a proč ne, řekl si pan Milan a začal hledat tu nejvýhodnější cenu. A našel. Stránky v češtině, zboží ve slevě a všechno levnější než kdekoli jinde. Rychle objednal, pro jistotu na dobírku. Čekal poněkud déle, než předpokládal a nakonec místo kurýra se zbožím přišla výzva České pošty k celnímu řízení. Jak se ukázalo, obchodník byl z Asie. Když pan Milan zaplatil DPH a clo, vyšel mu nákup dráž než u místního kamenného prodejce.
Kdy zaplatíte DPH, kdy clo a kdy oboje
Každá zásilka ze zemí mimo Evropskou unii je pod celním dohledem a musí projít celním řízením. Od cla jsou osvobozeny dárky, tedy zásilky od soukromé osoby soukromé osobě, ovšem jen do hodnoty 45 EUR.
Při nákupu v e-shopu je od cla osvobozeno zboží do hodnoty 22 EUR. Zásilky nad tuto hodnotu podléhají povinnosti zaplatit DPH ve výši 21%, přičemž tuto daň platí kupující, nikoli obchodník. Jestliže je hodnota zboží vyšší než 150 EUR, musíte kromě DPH uhradit ještě clo. Jeho výše se liší podle typu výrobku. A pozor, DPH se vypočte z hodnoty zboží včetně vyměřeného cla.
Clo i daň se vypočítává ze skutečné, reálné ceny a prokazuje ji příjemce zásilky. Jde o tzv. celní hodnotu zboží, kterou tvoří hodnota zaplacená za zboží včetně poplatku za dopravu. Nelze-li tuto hodnotu zjistit, nebo je uvedená cena na zásilce evidentně nízká, určí skutečnou hodnotu celní orgány v rámci řízení.
„Často se setkáváme s tím, že na balíčku je uvedena nižší než reálná hodnota či informace, že se jedná o dárek. Snahu o to, aby se zákazník vyhnul platbě DPH a cla, evidujeme – v takovém případě ale může celní úřad vyzvat k odstranění pochybností o hodnotě doručovaného zboží,“ upozorňuje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Dobrou zprávou je, že k celnímu řízení nemusíte osobně, Česká pošta vás na základě plné moci může u řízení zastoupit, za tuto službu zaplatíte 103 Kč. A samozřejmě můžete přijetí zásilky odmítnout.
Před nákupy mimo země EU ale odborníci varují. „Cenově atraktivní nákupy v Asii se mohou prodražit nejen clem, ale i možnou nekvalitou výrobku či dokonce praktickou nemožností reklamovat jejich případné vady,“ shrnuje Jan Vetyška.
Při všech online nákupech buďte obezřetní
V České republice i v Evropské unii mají spotřebitelé při nákupech na dálku jasně stanovenou ochranu.
„Pokud se evropský e-shop zaměřuje na české zákazníky, je v češtině nebo má doménu .cz, pak se spotřebitel zpravidla může spolehnout dokonce na obdobné podmínky, na jaké je zvyklý při nákupu u českých online prodejců, tedy například na možnost odstoupení od smlouvy či 30denní lhůtu na vyřízení reklamace,“ upřesňuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra (ESC). Každopádně výhodou jednotného trhu je jistě fakt, že za nákupy v EU se neplatí clo a DPH je již obsažena v ceně zboží.
„V on-line světě stejně jako v kamenných obchodech nemusí vždy nízká cena znamenat v konečném důsledku výhodný nákup. Kupující by si měli uvědomit rizika, který takový nákup přináší a vyhodnotit si je,“ doporučuje Jan Vetyška. Při nákupu na neznámém portálu věnujte pozornost dostupným informacím. A to jak obchodním podmínkám, kontaktům nebo nabízeným platebním metodám. Dobrou službu mohou udělat také recenze dalších uživatelů internetu.
„Vodítkem může být někdy i horší čeština použitá například v menu, což je jev, který někdy spotřebitelé při hledání příznivých cen zboží bagatelizují jako něco, co u zahraničního obchodu nemusí být perfektní. Ale je to varování – profesionální e-shop si češtinu ohlídá,“ potvrzuje Ondřej Tichota.
A ještě jedna rada na závěr. U neověřených prodejců neplaťte bankovním převodem. Ani platba na dobírku nemusí být tím nejlepším řešením, pokud si zásilku ihned důkladně nezkontrolujete. Jestliže podepíšete takzvané bezvadné převzetí a později u zboží zjistíte problém, podle zkušeností ESC bývá v takových případech poměrně těžké dostat peníze od prodejce zpět.
„S tím může naopak pomoci banka, pokud platíte kartou, nebo provozovatelé systémů elektronických peněženek, které mají oddělení řešení sporů. V případě nedoručení zboží či doručení jiného než objednaného výrobku tyto organizace dovedou platbu vrátit zpět spotřebiteli, pokud podnikatel neprokáže, že zboží dodal v objednané kvalitě,“ doporučuje Ondřej Tichota.