V podstatě v jakoukoli denní dobu se setkáváme s nejrůznějšími formami nabídek zboží, které zákazník v případě objednání nemá možnost fyzicky prozkoumat. Jinými slovy se smlouva mezi prodávajícím a kupujícím uzavírá na dálku a objednané zboží je kupujícímu doručeno nejčastěji jako zásilka. Komunikačními médii při střetávání nabídky a poptávky bývá velmi často internet, katalog, rozhlas, televize, novinová inzerce apod.
Trochu kupujete zajíce v pytli, tak ho můžete vrátit bez udání důvodu
Na rozdíl od nákupu zboží v kamenných obchodech nedochází v případě smluv uzavíraných na dálku k fyzickému vyzkoušení zboží, jeho důkladné prověrce apod. Z toho důvodu zákonodárce zesiluje ochranu spotřebitele a dává mu nadstandardní možnost v podobě šance na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží spotřebitelem.
Příklad na odstoupení od smlouvy: V první řadě paní Vlasta musí dodržet lhůtu 14 dnů a vrátit zboží prodávajícímu. Lhůta 14 dnů se počítá od převzetí zboží kupujícím (nikoli od objednání – pozor na tento trik prodávajících, kteří se tím chtějí zbavit odpovědnosti). V našem případě musí paní Vlasta vrátit svetr nejpozději do 24. 5. 2008. Prodávající musí na základě vráceného zboží ve lhůtě 30 dní od odstoupení od smlouvy vrátit paní Vlastě peníze v plné výši prodejní ceny. Co se týče poštovného, tak to bohužel připadne k tíži kupujícímu. |
Zkontrolujte jak samotné zboží, tak dostatek informací
Kromě okamžité důkladné prohlídky zboží a jeho využitelnosti ve vazbě na odstoupení od smlouvy by při převzetí zboží měl kupující zkontrolovat některé formální informace o prodávajícím. Občanský zákoník totiž ukládá prodávajícímu u smluv na dálku mnohé povinnosti, které dost často v praxi záměrně chybí. Často ve snaze znemožnit kupujícímu možnost snadno a rychle odstoupit od smlouvy.
Ještě před uzavřením smlouvy na dálku musí být spotřebiteli s dostatečným předstihem poskytnuty zejména tyto informace:
- identifikace prodávajícího, zejména poštovní adresa pro doručování, telefonní číslo, případně adresa pro doručování elektronické pošty;
- údaje o příslušném kontrolním orgánu, podléhá-li činnost dodavatele režimu povolování;
- název a hlavní charakteristika zboží nebo služeb;
- cena zboží nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány;
- náklady na dodání, způsob platby, dodání nebo plnění;
- poučení o právu na odstoupení;
- náklady na použití komunikačních prostředků na dálku;
- doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.
Jestliže dojde k objednání vybraného zboží ze strany spotřebitele, tak je prodávající povinen před vlastním dodáním tuto objednávku spotřebiteli potvrdit. Kromě toho musí písemně před dodáním ještě spotřebitele poučit o jeho právech a možnostech odstoupení od smlouvy, informovat ho o zárukách a podmínkách o zrušení smlouvy.
. TIPJak reklamovat zboží ze smluv uzavřených na dálku? |
Nesplní-li informační povinnosti - lhůta pro odstoupení 3 měsíce
Znalost všech informačních povinností prodávajícího se může vyplatit těm, kteří z nějakého důvodu nestihli vrátit zboží v zákonné čtrnáctidenní lhůtě a neuběhly ještě tři měsíce od převzetí. Vyplatí se tedy zkoumat detailně všechny povinnosti prodávajícího a případně jej na nedostatky v informačních povinnostech upozornit při odstoupení od smlouvy ve lhůtě následné po dvou týdnech od převzetí.
Co dělat s neobjednaným zbožím?
Triky některých prodejců jsou dost často nepříliš korektní a některý prodávající využívá malé asertivity kupujících a jednoduše jim zašle nějaký výrobek bez objednávky a tváří se, jako že k objednávce došlo (samozřejmě s výzvou o úhradu kupní ceny). V takovém případě na výzvu nereagujte, nic neplaťte. Tvařte se, že nemáte zájem si zboží ponechat. Rozhodně jim výrobek nevracejte, neboť to není vaše povinnost. V případě nějakých urgencí prodávajícímu sdělte, že jste si zboží neobjednali a ani ho nevyužíváte.