Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Krize za rohem, nebo je to jinak?

Krize je na dohled. K recesi či krizi se už vyjadřují někteří ekonomové i centrální bankéři. Ale opravdu se blíží doba, kdy se vynoří zástupy nezaměstnaných, finanční trhy se zhroutí, přestanou se splácet hypotéky, platy klesnou a koruna zkrachuje? Nad těmito otázkami se v komentáři zamýšlí Martin Mašát, ekonom Partners.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M89i31r83o80s35l46a52v 54S62u44c33h97y 5690759240790

Krize je jako nemoc. Buď jí vypotíte, a až naberete síly, jste zas jak před tím, anebo jí přechodíte, a pak stačí málo, a může vás to natrvalo poznamenat či zabít. Krizi roku 2008 svět pouze přechodil, nevypotil. Objem dluhů od té doby neskutečně narostl. Ve světě financí je neskutečné množství jalových peněz - dluhů krytých zase jen dluhy. Pokud někdo hovoří o tom, že krize musí přijít, tak pravděpodobně uvažuje, že tento stav je neudržitelný. Pokud někdo tvrdí, že krize nepřijde, tak je to blbec.

0/0
5.2.2019 15:35

P24a25v80e33l 19S37o53b64e34k 4407908889473

Souhlasím. Tento článek partners přímo poradce Mašát vystihl přesně. Sám si také myslím, že ekonomická krize nepřijde.

0/0
5.2.2019 14:55

V63a31c30l31a24v 32M79e43d66e46k 5321522445645

Že je krize za rohem někteří ekonomové předvídají už tak 3 roky. Ohledně krizí platí jediná jistota : zatím je nikdo neumí předpovídat. Samozřejmě ti, kteří začátkem každého roku tvrdí "letos už to přijde" se nakonec jednou trefí, a pak prohlásí "já jsem vám to říkal"

0/0
5.2.2019 9:27

P12a43v52e92l 46S23o81b49o13t65k46a 5220614

R^

Určitě bychom se neměli bát zadlužit - vždyť i prodavačka má nárok na půjčku na dovolenou v zahraničí a na dům na hypotéku!!

+1/0
2.2.2019 12:02

P76a29v56e93l 54V62a16l98e22n13t75a 7551531447463

Upřímně řečeno mi přijde to věštit jestli bude recese nebo ne ze stavu naší ekonomiky naprosto nesmyslné. My jako silně exportní ekonomika jsme jen pírko ve větru celosvětové respektive celoevropské situace. A pokud přijde takový průšvih jako v 2009 tak prostě recese bude i když to tady třeba budeme zvládat lépe než jiní.

+2/0
1.2.2019 14:40

J56a77n 57N79o74v72á50k 9305808474535

NIkdo netvrdí, že by recese měla přijít kvůli situaci v ČR, ta na to má malý vliv.

Krize u nás vznikne nejspíš jako následek krize v USA a západní Evropě - náš průmysl je na exportu silně závislý.

+4/0
1.2.2019 11:00

V75a64c23l28a63v 84M11e69d13e24k 5201522765885

a když se Zeman snaží prosadit, abychom byli méně závislí na EU exportu, dělají z něj čínského trolla

0/0
5.2.2019 9:32

J37a65n 89P40a76v47e92l 8783452918346

Pán potřebuje, aby lidé investovali a nečekali na krizi. Když budou investovat, on má provizi. Když lidé začnou čekat, Partners přijdou o obchody. Nic jiného za jeho výroky netřeba hledat.

Co se samotné krize týče, je to věc pravděpodobnosti. Všichni rozumní lidé vědí, že krize přijde. Nicméně, je jen věc náhody a statistiky, kdy. V současné době se šance slušně zvýšila. Nicméně, jestli přijde letos či za dva roky (či za pět), to je věc tolika proměnných, že nikdo, kdo má v hlavě mozek a není v předpovědích finančně zainteresovaný, nebude s jistotou předvídat.

Jediné, co víme, je, že v současné době jsou investice rizikovější. Když si vezmu třeba jednoduchou investici do bytu za 4 000 000 Kč. Když byt koupím teď (vsadím na to, že je jen stagnace a po určitém čase stagnace ceny nějakou dobu porostou), za stagnujících cen bytů budu vydělávat zhruba 150 000 Kč ročně. Později ještě něco vydělám na vzrůstající ceně bytu. Když zariskuji a nechám peníze na účtě, budu ročně "vydělávat" při dvou procentní inflaci (počítejme 0,5 % úrok na termínovaném účtu) - 60 000 Kč. To už jsme v mínusu ročně 210 000 Kč ročně. Nicméně, pokud přijde krize a poklesne cena bytů o 20 %, koupím ten byt za rok za 3 200 000 Kč. Zisk 800 000 Kč méně alternativní investice (210 000 Kč) = 590 000 Kč. A teď babo raď :-). To samé v bleděmodrém platí pro jakoukoliv investici. Když teď nakoupím akcie za milion, za rok mohou mít hodnotu 600 000 Kč. A naopak, když si ten milion nechám a nakoupím je za rok, ...

+7/−1
1.2.2019 10:05

I17v66a47n 88G35a97l74a56m11b86i50c84a 4931491902530

Krize přijde a zase odejde. Lidé budou žít dál. Hlavně, aby nebyla válka. Jinak je to jedno. Žije se nám dobře, nějaké to procento sem či tam je úplně jedno.

+22/−1
1.2.2019 9:17

J50a63n 98M12a18j74e48r 9353219648251

Přesně tak, správný kapitalismus je nastavený tak, že se cyklicky střídá konjunktura a krize - prostě osciluje. Snaha toto odstranit vedla jenom k socialismu, který nefunguje (jak jsme poznali v naší zemi na vlastní kůži).

+3/0
1.2.2019 9:22

R29o27s45t44i29s97l19a39v 81C77a34h22a 6713357967721

no pokud v krizi prijde o prijem otez i matka, ma to rodina hodne blby....

+1/0
1.2.2019 12:19

J94i15r79k35a 12K29u25z40e25l18k56a 9261465688462

predpovidani ekonomickeho cyklu je cim dal tim vetsi loterie vzhledem k tezko kontrolovanemu jednani vyvolene mensiny mudrcu v centralnich bankach a politickych funkcich. tito panove a damy trpi casto syndromem vyvoleneho a tedy jaksi moudrejsiho a maji tak tendenci verit tomu, ze jsou schopni ekonomiku ridit smerem, kterym se rozhodnou. bohuzel z teto viry skoro vzdy zbyva pouze schopnost ekonomiku ovlivnit, smer uz je bohuzel nahodny a malokdy spravny. nasleduji korekce korekci.

+6/−2
1.2.2019 9:00

J10a96n 28M45a63j20e61r 9803679718911

Svým mdlým selským rozumem to vidím takto:

1) Ekonomika řídit nejde, musí se jenom nastavit správně parametry

2) Při hloupě nastavených parametrech zkrachuje. Jenom to často dost dlouho trvá, příkladem je socialismus.

3) Udržitelný růst je právě ten hloupě nastavený parametr. Příroda preferuje dynamickou rovnováhu.

+3/0
1.2.2019 9:06

T63o81m52á34š 43S85l51u66n38s17k91ý 6984938521603

Tak ekonomie neni exaktni veda. Je mozne aplikovat neco co se stalo v historii na aktualni, nebo budouci stav. Vzdy ale muze prijit neco co nikdo neceka, nebo se historicke udalosti prisoudi pricina, ktera tu udalost ve skutecnosti nevyvolala. Neznam ekonoma, ani centralniho bankere, ktery by veril, ze jde ekonomika ridit ve smylu ted budeme rust, ted budeme stagnovat. Ukolem centralni banky je otupit ostre hrany a extremni vykyvy ktere diky podstate kapitalismu vznikaji a ktere maji za nasledek hluboke krize. Jsem ale rad, ze v tom mate tak jasno, 100% pravdu, kdyz jsou okolo vas jen sami blbci

0/0
1.2.2019 9:26

J64a59n 74M21a40j88e22r 9253759758551

Parafráze seriálu "Jistě, pane ministře".;-)

- Bude ekonomická krize?

- Kategoricky jsme to popřeli!

- Tak je to pravda, Humphrey...

+2/0
1.2.2019 8:46

S17t75a11n42i34s21l63a20v 64B42u86r89i73a70n 5743784394397

Konečně dobrý ekonomický rozbor, ze kterého vyplývá, že naše ekonomika se bude dostávat do normálního stavu, což nebude žádná ekonomická krize.

0/0
1.2.2019 8:44

J17a96n 33M91a12j54e12r 9153569418121

Což takhle dát si...

11. 1. 2019 Chatrné zdraví Itálie dál otřásá Evropou. Euro stojí na muších nožkách italských bank a chřadnoucí německé ekonomiky.

A německé kýchnutí se u nás rovná zápalu plic. Takže bych té naší ekonomice nějak moc nefandil.

+1/0
1.2.2019 8:49

T51o66m76á57š 86S77l74u65n94s81k80ý 6454838871283

Ironie?

0/0
1.2.2019 9:28

V77a68c11l49a64v 19M81e85d67e77k 5311252735555

něco podobného tvrdil Kalousek v roce 2008

0/0
5.2.2019 9:30

V40l29a63d32i17m23i75r 20S41e85f91l 6107232445561

A ti, co čekají už čekají s koupi nemovitosti už několik let na pokles cen, budou dál platit nájem a prodelavat...

+5/0
1.2.2019 6:56

J36a61n 49N13á83d75v43o14r16n75í91k 7683808185787

Ano. Budou.

+1/−1
1.2.2019 7:08

J65a62n 10M19a64j62e26r 9223759748511

Nebudou. Každá bublina splaskne. I ta realitní. ;-)

0/0
1.2.2019 8:50

J67a36n 24N57á63d95v47o38r41n26í81k 7213888795957

Jste si jistý? Minule to u nás nic zásadního neudělalo.

+3/0
1.2.2019 9:07

J24a56n 55M25a53j94e11r 9623309388981

Nejsem zrovna odborník na ekonomiku, ale pokud je cena nadhodnocená... A co vím, tak v Praze jsou ceny bytů nadhodnocené nejvíc.

14.8.2018 - Postřeh z ciziny

Na základě dlouhodobých dat o vývoji příjmů a cen bytů bylo zjištěno, že na celostátní úrovni jsou nemovitosti v Austrálii, Kanadě a na Novém Zélandu v současné době nadhodnoceny téměř o čtyřicet procent. Podíváme-li se přímo na vybraná města, výsledky jsou ještě o něco „hrozivější“. Podle Economistu dosahuje nadhodnocení bytů ve Vancouveru nad jakousi férovou cenu pětašedesáti procent.

http://ekonomicky-denik.cz/ceny-bytu-jsou-za-zenitem-tvrdi-the-economist/

0/0
1.2.2019 9:15

J14a78n 92N19á48d72v38o41r18n16í89k 7583218955317

"jakousi"

+3/0
1.2.2019 9:29

J51a76n 62M82a51j20e39r 9673479698661

Máte také "jakýsi" férový úrok. Vyšší úrok než férový = lichva. Jak se pojmenuje nepřiměřený zisk v nemovitostech. Odrb? :-)

Lichva neboli úžera (z lat. usuria; z germ.: got. leihwan = leihen) je obecně závazek nepřiměřený k zisku závazkem získanému. Nejčastějším příkladem jsou půjčky s obrovskými úroky, například 100 % za každý den.

0/0
1.2.2019 9:34

J60a30n 56N66á73d92v29o64r91n67í45k 7313768185817

To jsou bláboly

0/−1
1.2.2019 9:36

J57a70n 89M34a97j44e28r 9323529338981

Tak argumentujte... Pokud například Apple prodá svůj mobil s nejvyšší marží ze všech, tak jsou to kluci šikovní, nic proti, máme kapitalismus...Prostě jenom klasický odrb zákazníka. Problém je, že takový zisk je na vodě. Přijde krize, mobily od Apple přestanou být módní a jaký byl Apple. A teď si představte, že máte 200 takových předražených mobilů splatit, protože jste si na ně chytře vzal hypotéku!;-D

Výroba iPhonu X stojí 8 tisíc korun. Marže je nejvyšší ze všech telefonů Applu Více na: https://www.zive.cz/clanky/vyroba-iphonu-x-stoji-8-tisic-korun-marze-je-nejvyssi-ze-vsech-telefonu-applu/sc-3-a-190430/default.aspx

https://www.zive.cz/clanky/vyroba-iphonu-x-stoji-8-tisic-korun-marze-je-nejvyssi-ze-vsech-telefonu-applu/sc-3-a-190430/default.aspx Více na: https://www.zive.cz/clanky/vyroba-iphonu-x-stoji-8-tisic-korun-marze-je-nejvyssi-ze-vsech-telefonu-applu/sc-3-a-190430/default.a

0/0
1.2.2019 9:45

J46a85n 87N73á21d54v48o81r22n17í84k 7513428955387

Prosím neblábolte. Výrobní cena Ipohnu X není 8 tisíc Kč. To je jen prostá cena součástek. Bez desítek dalších nákladů. Jste mimo realitu.

+1/−1
1.2.2019 9:52

J56a14n 62M16a55j85e74r 9683629678771

Neurážejte druhé, v klidu. Argumentovat neumíte, pokud vám někdo bourá váš světonázor, tak umíte leda používat expresivní výrazy a argumentační fauly.

Takže trocha matematické logiky. Máte odkazy. Máte. Má Apple nejvyšší marži ze všech výrobců elektroniky? Má. O kolik je marže vyšší oproti ostatním je naprostá irelevantní "technikálie". Je jejich nejvyšší marže věc módy, reklamy atp. (tj. psychologie) absolutně nepodložené ekonomickou realitou? Je. Podobný případ jako u nemovitostí? Ano. :-P

0/0
1.2.2019 10:01

J23a71n 32N42á97d13v42o73r55n42í75k 7273568895817

Neplivejte jed a mluvte k věci. Děkuju.

0/0
1.2.2019 10:13

V93a95c74l71a29v 56M38e68d86e24k 5681462775235

jenže počítat marži oproti ceně součástek je prostě nesmysl. Cena za vývoj je často mnohem vyšší, než cena součástek. A Apple navrhuje nejen vlastní konstrukci telefonu, ale jako jediný výrobce i architekturu procesoru a operační systém.

0/0
5.2.2019 9:43

R71o26m34a15n 42J41e76s59c79h18k81e 9188675497955

Kolik jich prodá denně ? Vysoká marže neznamená vysoký zisk. Malá marže a velké množství prodaného zboží je někdy více.

0/0
2.2.2019 16:09

V16o25j72t90ě78c93h 90R48e30m83e12š 1445273386658

Problém je, že žádná významná bublina není. Před 4 roky byly ceny extrémně dole, ne že tehdy byl průměr a nyní jsou extrémně nahoře. Tak například v poměru k platům jsou novostavby cca 2,5x dražší než v roce 2003, jenže tehdy úroky hypoték atakovaly 6 %. Tj. splátka průměrné hypotéky je pouze dvojnásobná a také jsou v průměru dvojnásobné platy.

Pak klesaly úroky, byty zdražovaly. V nějakých letech 2004-2006 bylo proto asi levněji, pak extrémně zdražily a navíc se zvedly úroky, tj. v letech 2007-2009 bylo velmi draho. Pak se to s klesajícími sazbami vracelo do normálu a druhý extrém byl 2014-2016, kdy bylo extrémně levno, jak úroky, tak i byty. Růst cen se ale už kvůli rostoucím úrokovým sazbám víceméně zastavil. Zase to kopíruje ten stejný poměr splátky k průměrné mzdě. Pokud přijde recese, ČNB sníží úroky na podporu ekonomiky, zlevní se hypotéky, takže byty nebudou mít důvod zlevňovat. A na podobnou situaci, jaká byla v roce 2015, si počkáte zase klidně 20 let.

+5/0
1.2.2019 9:23

J64a59n 83M25a50j21e23r 9583149438261

Stačí jenom jedna pořádná krize (podobná jako v roce 2008 a 2009) a bezprostředně poté se ceny nemovitostí ve sledovaných městech propadly o více než pětinu. Nejvíce pak v Dublinu (o 62 procent) a San Francisku (42 procent). A realitní hypotéky jsou dnes opět "toxické".

http://ekonomicky-denik.cz/ceny-bytu-jsou-za-zenitem-tvrdi-the-economist/

+1/0
1.2.2019 9:26

P65a89v20e87l 87Ř72e16h37á62k 6308143329921

Jenze takova krize jako v roce 2008 prijde zhruba jednou za sto let.

0/−3
1.2.2019 9:51

J32a43n 65M21a56j73e25r 9613789258521

Ukončím odstavcem z článku... Samozřejmě odhadnout se nedá vůbec nic, ale osobně zrovna optimista nejsem a nějaké zlepšení "nastavení světa" oproti roku 2008 nevidím.

Kulminace cen bydlení sice může na jedné straně znít jako dobrá zpráva pro ty, kdo ještě plánují byt pořídit, na straně druhé se objevují reminiscence právě roku 2008, kdy ve Spojených státech splaskla hypoteční bublina. Zda se historie zopakuje a v jak velké míře ovšem ukáže až čas.

0/0
1.2.2019 9:55

V17l65a79d39i73m92i66r 67S56e62f38l 6107382425951

Za té poslední krize se ceny nemovitostí v Praze a i velkých městech nijak výrazně dolů nepohnuly, takže žádný velký skok nečekejme ani nyní....

+3/−1
1.2.2019 10:01

T39o38m89á75š 44S60l37u89n92s16k55ý 6114118401283

Ja ani tvrda data z realitniho trhu nesouhlasi https://www.realitymorava.cz/mobile/ekonomicke-noviny/715-exkluzivni-data-vyvoj-cen-bytu-v-letech-2008-2012

+1/0
1.2.2019 10:43

V63l85a73d66i79m32i91r 76S62e68f62l 6457742405921

Píšu o Praze a velkých městech...

0/0
1.2.2019 12:48

R42o37s78t60i43s85l70a13v 79C91a78h74a 6853327287901

CSU ma data za Prahu a pokles tam byl, ne ze ne. V roce 2011 o 14% nizsi nabidkove ceny proti roku 2008.

https://www.czso.cz/csu/czso/ceny_bytu

+1/0
1.2.2019 12:55

V65l37a37d97i52m35i70r 61S72e46f61l 6367162805241

No takže nic tak zásadního oproti předchozímu růstu, spíš jen jeho korekce.... A kdo tak v Praze vyčkává už 2-3 roky, tak cca o toto % stouply ceny jen za poslední rok...

0/−1
1.2.2019 13:38

R62o59s98t73i27s31l50a95v 41C91a82h93a 6733107577161

Nic zasadniho, nebo se v roce 2011 vratily ceny o 4 roky zpet?

0/0
1.2.2019 13:47

T53o44m77á96š 17S47l41u50n17s65k27ý 6864958341443

To je vas pocit, nebo vychazite z nejakych faktu?

+1/0
1.2.2019 10:05

J95i97n76d26ř24i85c58h 10K69a24l41i94n15a 6686412950602

Po krizi volají trdla, co koukají na grafy a ne na život kolem sebe...přitom kdyby z těch grafů uměli skutečně číst, tak sedí u koktejlu v Karibiku a ne v práci za PC...:-)

0/0
1.2.2019 5:58

R25o40s17t91i38s82l17a25v 27C58a66h60a 6133637987171

Clovece, Buffet nesedi v Karibiku, ale za PC v praci. Ze by to bylo jinak, nez rikate?

0/0
1.2.2019 12:21

P57a85v94e96l 83N42o29v94á43k 7171826759513

Jsem podobneho názoru. Krize, respektive propad ekonomiky projde, ale ne z důvodu nějakých problémů, ale protože už nemá kdo pracovat a růst to prostě donekonečna nemůže. Ekonomika půjde o nějakou desetinu dolů, ale bude pořád dobře

+3/0
1.2.2019 5:53

J36a80n 74N68á66d70v65o27r52n66í25k 7693118955377

A proč by tedy měl přijít propad? Spíš se zmenší růst, případně to bude stagnovat, ale proč propad?

+1/−1
1.2.2019 5:57

T91o49m65á60š 41S87l56u82n46s98k75ý 6814218221573

Protoze neni mozne donekonecna rust, nebo stagnovat. Kdyz se podivame do historie, tak vzdy po rustu prisla korekce. Nebylo moc lidi co by cekalo, ze se cena zlata muze propadnout z 1900 na 1200 usd/unci behem tak kratke chvile. Spis mi reknete co se tak radikalne zmenilo, ze by tentokrat nemela prijit recese? Vlady a lide se chovaji zodpovedneji a behem rustu tvori rezervy na horsi casi, nebo penize utraceji za nepotrebny luxus a ziji na dluh? Nic takoveho jsem nezaznamenal. Ani dnes neni planovany vyrovnany statni rozpocet.

+1/0
1.2.2019 9:18

J30a10n 40N72á90d76v90o91r45n91í43k 7883158295797

Proč není možné stagnovat?

0/−1
1.2.2019 9:30

Finance.iDNES.cz radí

Víte, že stát stále přispívá až 2000 Kč/rok na stavební spoření?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz