Obecně platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena. Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz – a ještě k tomu bez udání důvodu, je spíše výjimkou. Této zákonné možnosti můžete využít třeba u zboží zakoupeného přes internet nebo telefon.
Oprávnění zboží vrátit obchodníkovi má však podle zákona jen ten, kdo ho kupoval, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, a to ideálně písemně. Obchodníci většinou neřeší totožnost člověka, který zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete.
1. Odstoupit musíte písemně
V případě nákupů v e-shopu máte právo na odstoupení od smlouvy. Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí i poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka.
Zákonné termíny jsou jednoduché. Obchodníkovi oznamte, že odstupujete od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky. Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení. Rozhodně nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky bez komunikace a součinnosti z vaší strany.
2. Původní obal není nutný
Z důvodu zajištění bezpečné přepravy zboží zpátky k obchodníkovi je vhodné jej zabalit do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě, nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží. V případě speciálního obalu musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodejce něco naúčtovat.
3. Co vrátit nemůžete
Vrátit lze jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, tak patří zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (v podstatě jakékoliv jídlo) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka).
Dále sem patří zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD) nebo počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu. Vracet se nedají ani noviny, periodika nebo časopisy – pro knihy však výjimka neplatí.
4. Kdo uhradí poštovné
Ze zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Je však povinen vrátit vám pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí. Peníze bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili. Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, toto poštovné platíte vy.
V období Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například třiceti dnů, což je dobré si ověřit. Pokud e-shop takovou možnost svým zákazníkům poskytuje, může si po uplynutí zákonné lhůty určit přísnější podmínky, jako například dodání neporušeného původního obalu, visaček a podobně. Důležité je mít na paměti i to, že e-shop není půjčovna. Právo na odstoupení neslouží k tomu, abyste nejnovější lyžařskou výbavu po návratu z lyžovačky vrátili.
5. Kamenné prodejny mají svá pravidla
Na kamenné prodejny se právo bezdůvodně vracet zboží nevztahuje. I přesto řada obchodů umožňuje zboží vrátit či vyměnit zcela dobrovolně, každý podle vlastních pravidel. Konkrétní informace hledejte v prodejních či reklamačních řádech a na účtenkách. Někteří obchodníci již při vánočních nákupech informovali, zda vrátit zboží půjde, za jakých podmínek a do kdy.