Pokud jste nakupovali dárky na internetu, jste v tomto směru ve výhodě. Zákon vám totiž v takovém případě garantuje právo zboží vrátit do čtrnácti dnů bez udání důvodu. Ale pozor, lhůta se počítá ode dne převzetí zboží, nikoli od jeho rozbalení pod stromečkem. Takže pokud jste dárky nakupovali s předstihem, můžete mít smůlu. Ovšem podle zkušeností expertů spotřebitelské poradny dTest o Vánocích spousta prodejců dobrovolně prodlužuje lhůtu pro odstoupení od smlouvy tak, aby bez ohledu na termín nákupu měli všichni spotřebitelé možnost nevhodné dárky po Štědrém dnu vrátit. „Obchodník nemá povinnost jít nad rámec zákona, ale pokud zákazníky před Vánoci lákal na prodlouženou možnost vrácení zboží, musí ji dodržet,“ upřesňuje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený. Pokud to prodejce nenabízí, pro příště si pamatujte, že je vhodné se na takovou eventualitu zeptat a případně se na ní domluvit.
Nakupování a vracení zboží v e-shopech má svá jasná a zákonem stanovená pravidla. Sdělením prodejci, že věc budete vracet, odstupujete od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu máte dalších maximálně 14 dnů od chvíle, kdy jste od smlouvy odstoupili. Čtrnáct dnů má pak obchodník na vrácení peněz.
E-shop není půjčovna a není možné vrátit vše
Vánoční perlička z poradnyNa poradnu dTestu se obrátila žena, která vánoční dárky nakoupila v předstihu na internetu. V předvánočním shonu ovšem na jeden dobře ukrytý dárek zapomněla. Nový holicí strojek tak objevila po dvou letech při rekonstrukci bytu, takže ho partnerovi darovala až po uplynutí záruční doby. Strojek se však hned při prvním použití pokazil. Spotřebitelka žádala o radu, jak vadné zboží reklamovat. Odpověď dTestu: Po uplynutí dvouleté záruční doby není možné reklamaci úspěšně uplatnit, a to ani v případě, že zboží dosud nebylo používáno. Příště si raději dobře poznamenejte, kam vánoční dárky schováváte. |
Zboží vracejte kompletní, pokud možno v původním obalu a nepoškozené. Je samozřejmé, že zboží koupené v e-shopu si můžete vyzkoušet. „Právo odstoupit od smlouvy nezaniká ani v případě, že zboží nese stopy po vyzkoušení,“ doplňuje Zelený. Pravidlem ovšem je, že byste se měli se zbožím seznámit podobným způsobem, jako byste to udělali při nákupu v kamenné prodejně, jinak má prodejce právo na úhradu opotřebení. Postih určitě není na místě jen kvůli odtržení visaček, připojení zařízení k počítači či televizi nebo vyjmutí z obalu, pokud nebyl vyloženě speciální a nenahraditelný. „Pokud jste však v termoprádle od Ježíška týden lyžovali a dvakrát ho vyprali, sáhněte si sami do svědomí, zda je poctivé usilovat o vrácení takového zboží a uvědomte si, že e-shop není půjčovna,“ podotýká právník dTestu.
Každé pravidlo má své výjimky a s odstupováním od smlouvy uzavřené v e-shopu tomu není jinak. Jestliže jste dětem koupili sadu filmů, které už viděly, babičce lístky na koncert na termín, kdy bude v lázních, nebo dědečkovi pět kilo šunky, která mu nechutná, na odstoupení od smlouvy zapomeňte. „Smůlu máte například se zbožím, které bylo upraveno dle vašeho přání speciálně pro vás, dále se zbožím podléhajícím rychlé zkáze a s výrobky, které jsou ze své povahy po vynětí z uzavřeného obalu z hygienických důvodů dále neprodejné, například krémy, řasenky či zubní kartáčky,“ vyjmenovává Zelený. Stejně tak nelze vrátit ani digitální obsah po porušení originálního obalu jeho fyzického nosiče, tedy například právě ono rozbalené cédéčko nebo film.
V kamenných obchodech záleží jen na prodejci
Jiná situace nastává, pokud se nelíbí dárek koupený v kamenném obchodě. Samozřejmě svetr, který se párá, nebo knihu, které chybí polovina listů, můžete reklamovat. Ale nemůžete zboží vrátit jen proto, že se svetr babičce nelíbí nebo manžel už knížku četl. „I když to není povinnost podnikatele, zejména ve velkých obchodech a řetězcích je možnost vrátit nebo vyměnit zboží obvyklá,“ radí právník dTestu.
Ale protože zde neexistuje zákonné právo zboží vrátit, každý obchod si může nastavit své podmínky. Některé obchody vrátí za nevyhovující zboží peníze, některé umožní vybrat si jiné zboží z aktuální nabídky či poskytnou poukázku na další nákup. Stejně tak individuální jsou lhůty. „Podle našich zkušeností nejkratší lhůty pro vrácení nevhodných dárků začínají na 14 dnech, někteří obchodníci pak určí konkrétní datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit,“ doplňuje Zelený. Většinou budete k vrácení potřebovat účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Konkrétní informace hledejte v prodejních řádech, často je najdete i na účtenkách. Ale hlavně se příště už při nákupu ptejte, zda, do kdy a za jakých podmínek je možné zboží vrátit.