Kvůli krachu slevového portálu odmítá prodávající vyřídit reklamaci

aktualizováno 
Lukáš Hostinský si na slevovém portále Megasleva objednal kupón na flash disk. Cena úžasná, místo původních 599 korun jen 249. Prostě fajn nákup. Mimochodem, Fajn nákup je i název e-shopu, který slevový kupón nabízel.
Tržby za nákupy na internetu zvyšují, letos by měly dosáhnout téměř padesáti miliard korun, což je o desetinu víc než loni. Ilustrační snímek

Tržby za nákupy na internetu zvyšují, letos by měly dosáhnout téměř padesáti miliard korun, což je o desetinu víc než loni. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pan Hostinský tedy v červnu letošního roku u Megaslevy kupón zaplatil, u Fajn nákupu jej uplatnil a čekal na dodávku zboží. "Už zpočátku mi bylo divné, že mi nepřišlo žádné potvrzení o platbě ani kupón, takže jsem prodejce i slevový portál musel uhánět," popisuje pan Hostinský.

Nakonec se ale dočkal, tři týdny po zaplacení si konečně disk osobně vyzvedl ve výdejně v Praze. Jenže disk nefungoval. Závadu popsal prodávajícímu a během týdne mu od Fajn nákupu přišla odpověď: připravíme nový disk a budeme vás informovat. Tímto e-mailem ale veškerá komunikace skončila a další dva měsíce se nic nedělo. A tak pan Hostinský svou reklamaci urgoval. Dozvěděl se, že prodávající reklamace nepřijímá, protože Megasleva skončila v insolvenci a peníze za slevové kupóny prodávajícímu nezaplatila. "To ale opravdu není můj problém, já jsem zboží zaplatil a na reklamaci mám snad právo," rozhořčuje se zákazník.

Megasleva nekomunikuje, Fajn nákup chce vrátit zboží

O vyjádření jsme nejprve požádali slevový portál megasleva.cz, na odpověď ale stále marně čekáme. Webové stránky serveru dnes již nefungují. Provozovatelem portálu je, nebo spíše byla, společnost Kolektiva s.r.o.. Rozhodnutím Městského soudu v Praze bylo 3. září 2013 zahájeno insolvenční řízení, a to na návrh samotné společnosti.

A tak jsme zeptali na Fajn nákupu, kdy bude reklamace vyřízena. Odpověď, i když poněkud překvapivá, přišla obratem: "Na váš popud jsem nucen přikročit k následujícímu úkonu, s klientem Lukáš Hostinský odstupuji od kupní smlouvy a to za předpokladu, že veškeré poštovné ihned klientovi uhradím a budu od něho dané zboží požadovat k navrácení. Klient si může zboží nebo jeho hodnotu reklamovat na daném portále, popřípadě u jeho insolvenčního správce," píše ve svém e-mailu David Končický. Provozovatel e-shopu údajně na serveru Megasleva prodal zboží za několik desítek tisíc korun a do dnešního dne mu ze strany portálu nebylo nic proplaceno.

Fakta

  • Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se tržby za nákupy na internetu zvyšují.
  • Letos by měly dosáhnout téměř padesáti miliard korun, což je o desetinu víc než loni.
  • Stoupá i obliba slevových kupónů.

Aby se ale situace ještě více zkomplikovala, faktura, kterou pan Hostinský obdržel při odběru zboží, je na jméno Jaromír Končický. Ten provozuje e-shop Královská nabídka. I od něj jsme obdrželi odpověď: "Já jako osoba Jaromír Končický jsem toto zboží neprodával, opatrně koho pán označuje jako prodejce, má v tom asi nějaký zmatek," uvádí Jaromír Končický. Podle jeho vyjádření s Megaslevou nemá nic společného. Uznává sice, že možná vystavil fakturu, nicméně podle jeho slov měl fakturu zákazník vrátit. A že stále není vyřízena reklamace? Jaromír Končický na své straně žádné pochybení nevidí. "Pan Hostinský má neustále zboží od dodavatele, kterému nezaplatil a zboží si nechal, neměl by on zboží vrátit majiteli, který mu zboží odeslal?" píše provozovatel e-shopu.

Prodávajícím je e-shop uvedený na faktuře

Jak to tedy je? U koho má pan Hostinský zboží reklamovat? U Meglaslevy, u Fajn nákupu nebo u Královské nabídky? Podle právníků záleží na tom, s kým byla uzavřena kupní smlouva. "Z obchodních podmínek portálu Megasleva je zcela jednoznačné, že portál prodává pouze poukazy, nikoli konkrétní zboží," vysvětluje advokát Pavel Nastis. Přestože tedy zákazník platil slevovému portálu, skutečným prodejcem zboží je firma, která zboží dodala a která je uvedena na faktuře. V tomto případě tedy e-shop Královská nabídka, firma Jaromíra Končického. Ten je povinen i vyřídit reklamaci. Skutečnost, že slevový portál e-shopu nezaplatil, zákazníka nemusí zajímat. "Prodejce je povinen reklamaci v zákonné lhůtě vyřešit, případné nesplněné závazky ze strany slevového portálu pak v insolvenčním řízení může uplatňovat jedině prodávající, nikoli konečný zákazník, " upřesňuje advokát.

"V tomto případě již navíc v podstatě došlo k přijetí reklamace, a to tím, že byl kupující firmou informován, že se jeho nárok z odpovědnosti za vady řeší," potvrzuje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený. Podle zákona o ochraně spotřebitele má prodávající povinnost reklamaci vyřídit do třiceti dnů. To se ale v tomto případě nestalo, pan Hostinský čeká na vyřízení reklamace již skoro tři měsíce. "Vzhledem k tomu, že prodejce již vadu uznal a nevyřídil reklamaci včas, má nyní kupující stejné nároky, jakoby se jednalo o vadu neodstranitelnou, tedy nárok na výměnu výrobku nebo vrácení peněz," dodává Zelený. Jinými slovy, jediný, kdo má právo odstoupit od smlouvy, je pan Hostinský, nikoli prodávající.

"Rád bych varoval ostatní zákazníky před podobnými podvody na slevových serverech," říká na závěr Lukáš Hostinský. "Navíc když v tom i sám prodejce způsobí takový chaos, hůře se pak reklamuje a tak nejspíš všichni spoléhají na to, že to zákazníci vzdají," uzavírá zklamaně svou zkušenost.

A jak podobné situaci předejít? Pokud nakupujete na slevovém portále, sledujte recenze, zkušenosti a reakce ostatních zákazníků na fungování portálu. A prověřte si i konkrétní e-shop, který slevu nabízí.

Autor: pro iDNES.cz

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2018: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Vyplnění daňového přiznání není pouze záležitostí živnostníků a podnikatelů, ale často jej podávají i zaměstnanci....

Na dovolené v Rakousku rozbili drahý servis. Naštěstí byli pojištění

Jako je nutné si včas rezervovat zimní dovolenou, je nutné si včas sjednat...

Se dvěma malými syny vyjeli nedávno lyžovat do Rakouska. Před odjezdem se nechali pojistit a udělali dobře. Devadesát...

Vyrábějí jedinečné výrobky z kůže. A stačí jim k tomu baťovské stroje

Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův je vystudovaný právník a 15 let řídil softwarovou firmu. Před sedmi lety ovšem svět IT opustil a vrhl se do...

Bolavý zub mu neošetřili. Zanedbal jste prevenci, vzkázal dentista

Ilustrační snímek

Praktik, zubař a gynekolog. Ke všem těmto lékařům můžeme na preventivní prohlídku. Podle údajů pojišťoven svého práva...

Osm praktických rad, které vám pomohou zhodnotit úspory

Ilustrační snímek

Máte 100 či 500 tisíc a nevíte, jak s nimi naložit? Péče o majetek je dřina a dělat v tom chyby se nevyplácí....

Další z rubriky

Bolavý zub mu neošetřili. Zanedbal jste prevenci, vzkázal dentista

Ilustrační snímek

Praktik, zubař a gynekolog. Ke všem těmto lékařům můžeme na preventivní prohlídku. Podle údajů pojišťoven svého práva...

Kvíz: Víte, co si letos můžete odečíst z daní?

Ilustrační snímek

Pokud jste ještě nepodali daňové přiznání za loňský rok, vyzkoušejte náš kvíz. Zjistíte, jak znáte novinky, díky kterým...

Co dělat, když máte splácet víc, než zvládá váš rozpočet

Ilustrační snímek

Problémy se splácením se netýkají jen těch, kdo si neuváženě půjčí. Potíže mohou nastat i tehdy, když si bez vašeho...

Rodinné finance: Společný účet nebo každý zvlášť?

Rodinné finance: Společný účet nebo každý zvlášť?

Kurzy.cz Bojíte se ztráty finanční nezávislosti? V páru můžete spíš ušetřit. Finance a společný rozpočet jsou obzvláště citlivým...

Najdete na iDNES.cz