Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

Trend: Důvěra v e-shopy roste, internetové nákupy v Česku frčí

Stále víc lidí přichází na chuť internetovým nákupům. Důvod je prostý, online nákupy jsou pohodlné. Ale nejen to. Důvěra v e-shopy přitom roste. Zároveň končí doba obrovských hypermarketů a zákazníci oceňují i menší prodejny v blízkosti. Potvrzují to letošní průzkumy nákupního chování Čechů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Co si po internetu Češi hlavně pořizují? Podle aktuálního průzkumu Buřinky má nejvíc lidí zkušenost s online nákupem vstupenek na sport nebo na kulturu. Přes internet si je už někdy pořídilo 87 procent lidí.

Na druhé příčce jsou běžné nákupy spotřebního zboží, tedy jídla, pití, oblečení a dalšího zboží. S těmito nákupy má zkušenost již celkem 86 procent Čechů. V kurzu jsou i nákupy jízdenek, místenek, letenek či zájezdů. A roste zájem také o online sjednávání finančních služeb. Zkrátka internet se v Česku stává již zcela běžnou formou nakupování.

A proč například u potravin jdou Češi raději na nákup do e-shopu, namísto toho, aby procházeli regály a zboží vzali do ruky a dali do košíku?

„Pro 41 % lidí je hlavním důvodem k upřednostnění e-shopu před kamennou prodejnou pohodlí a úspora času. U žádného jiného typu zboží, ani například u rozměrného nábytku nebo stavebnin, není tato motivace silnější,“ vysvětluje David Vurma ze společnosti Acomware, která letos rovněž mapovala tržní chování Čechů.

Úspora času a pohodlí však nejsou u online nákupů potravin jedinými motivy. Pro 35 % Čechů je důležitá i cena. Pokud je nižší, mají jasno, do kamenného obchodu nevyrazí. Dalším lákadlem, proč nakoupit potraviny po internetu, je i nabídka, že za dovoz nebude potřeba zaplatit.

„Odhaduji, že letos bude na internetu pravidelně nakupovat potraviny 10 až 15 % Čechů, zhruba o třetinu více než loni. A nebýt chybějících kapacit, mohlo by to být ještě více,“ míní Vurma.

V kurzu jsou menší prodejny

Vyšší zájem o nákup potravin online ale neznamená, že by hrozilo omezování kamenných prodejen. „Naopak, zákazníky pro výběr kamenných prodejen čím dál více motivuje jejich blízkost. Klíčová je pro třetinu zákazníků, zejména žen. Ukazuje se však, že končí doba obrovských hypermarketů. Lidé ocení i menší prodejny blízko bydliště nebo práce,“ dodává Vurma.

Češi jsou mistři akčních nákupů. Němci se slevou utrácejí třikrát méně

Při nákupech do jaké kamenné prodejny půjdeme nakupovat, však stále rozhoduje fenomén zvaný „akční slevy“. A to i v době, kdy se ekonomice i domácnostem daří. Hlad Čechů po slevách a akcích se podle aktuálního výzkumu společnosti Gfk totiž nesnižuje. „Naopak, Česká republika v tomto oboru zůstává evropským šampionem,“ říká Zdeněk Skála ze společnosti Gfk. Podle studie má takové informace pravidelně k dispozici 87 % českých zákazníků.

Slevy překonají přirozenou pohodlnost

Zároveň se rodí další fenomén. Věrnost určité prodejně či řetězci se už přestává nosit. Kvůli akcím jsou Češi ochotni vyrazit i do jiné prodejny, než do té, kterou až dosud považovali za hlavní a utráceli v ní nejvíce peněz. Na tuto změnu spotřebitelského chování budou nejspíš muset slyšet i samotní obchodníci a víc si své věrné zákazníky hýčkat.

„Když se podíváme na nákupy, u kterých se zákazníci rozhodují podle akce, tak jen asi jedna třetina směřuje do své ´hlavní´ prodejny. Dvě třetiny akčních nákupů tedy uděláme jinde, než ve své hlavní prodejně. Hlavní prodejna je většinou vybíraná tak, abychom s ní byli nejen spokojeni, ale hlavně ji měli blízko. Akce tedy dokážou přirozenou pohodlnost snadno překonat. Samozřejmě jsou v tom některé řetězce úspěšnější, jiné méně úspěšné. Ale ani jednomu se nepodařilo získat od ´svých´ zákazníků víc, než 50 % akčních nákupů – většina tedy vždy směřuje jinam,“ přibližuje Skála.

Online nákupy platí stále víc lidí kartou

Kamenné obchody přitom musí brát rovněž v potaz, že důvěra internetových obchodníků mezi českými spotřebiteli sílí. A to i díky pozitivním recenzím a dobré zkušenosti zákazníků s konkrétním zbožím. „Nejúspěšnější e-shopy si uvědomují, že základem úspěchu je spokojený zákazník. Ten sám tvoří pozitivní reference mimo jiné formou uživatelských recenzí,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Čtěte také

Rostoucí důvěru zákazníků v e-shopy naznačuje i skutečnost, že stále víc lidí zaplatí online nákup kartou. „Ihned při objednání zboží tak činí už přes 40 % zákazníků. To je téměř dvakrát více než před třemi lety,“ tvrdí letošní průzkum Ipsos pro přepravní společnosti GLS.

„Očekáváme, že četnost online plateb kartou bude růst i nadále. Velké množství českých internetových prodejců má již dobré renomé, že prodávané zboží je skutečně na skladě a přijde maximálně do tří pracovních dnů od zadání objednávky,“ poznamenává Pavel Včela, ředitel společnosti GLS.

Se stoupajícím podílem plateb kartou v e-shopech postupně klesá využívání dobírky. Tu v současnosti volí podle průzkumu zhruba pětina spotřebitelů (21,1 %), ještě v loňském roce to však bylo 28,7 % a předloni ještě o procento více. A rodí se další fenomén. Na popularitě získává možnost uhradit dobírku kartou u kurýra, nebo ve výdejním místě.

Autor:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...

Odkázal jí celý majetek, nedostala ale nic. Kdy (ne)dědí družka?

Závětí ovlivníte, co bude s majetkem po vaší smrti. Pokud má ovšem závěť nějaké věcné či formální chyby, může se...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Cesta k úspěchu: začal jako zaměstnanec, dnes je spolumajitelem firmy

Do firmy Martin Dozrál nastoupil jako finanční analytik. Dnes je nejen jejím generálním ředitelem, ale i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajila své dluhy. Když vše prasklo, na záchranu střechy nad hlavou bylo pozdě

Problémy se nevyhýbají ani úspěšným. Zejména v podnikání může velmi snadno nastat situace, kterou by nikdo nečekal....

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Rekreačních apartmánů bude přibývat. Zahýbe to s cenami?

Chaty a chalupy jdou na dračku. Svůj boom zažívají i rekreační apartmány. Jenže těch je zoufalý nedostatek. Nejen díky...

Právní poradna: Nájemník mi přestal platit, nevím si rady. Co s tím?

Zatímco v loňském roce stát kvůli mimořádným opatřením umožnil lidem odklad plateb včetně nájmů, letos už to neplatí....

Pandemie boří manželství. Kolik stojí rozvod a s čím je třeba počítat

Premium Pandemie však vyhrocuje manželské vztahy a rozvodovost letos nejspíš vzroste. Pokud se rozhodnete pro ukončení...

Odkázal jí celý majetek, nedostala ale nic. Kdy (ne)dědí družka?

Závětí ovlivníte, co bude s majetkem po vaší smrti. Pokud má ovšem závěť nějaké věcné či formální chyby, může se...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...