Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

aktualizováno 
Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“. Často jsme totiž ze strany prodejců vystaveni určitému psychologickému tlaku, který si nemusíme plně uvědomovat. Jak takovým nabídkám nesednout na lep, vysvětluje psycholog Jan Urban.
Část 1/9
Ilustrační snímek

Lidský mozek má své vrtochy. Jedním z nich, který se občas uplatňuje i při rozhodování o koupi, je sklon řídit se okolnostmi, které nejsou podstatné. Někdy může jít o zcela nevýznamné detaily, které s vlastnostmi předmětu či služby, o jejichž nákupu se rozhodujeme, nijak nesouvisí, například barevný tón či způsob balení. Ovlivněni však můžeme být i způsobem, kterým firma či prodejce zboží prezentují.

Svou roli často hraje i okamžik, kdy se o koupi rozhodujeme, nebo čas, který na své rozhodnutí máme. Kvalitu našeho rozhodování snižuje únava, někdy, provádíme-li nákupů více, i „únava z rozhodování“. Tyto i podobné okolnosti mohou vyvolávat takzvané impulzivní nakupování, kterého spotřebitel po krátkém čase lituje. Jde o nákupy, které jste neplánovali, či nepotřebujete. Byly vyvolány jen tím, jak nebo v jaké situaci vám bylo určité zboží nabídnuto.

Nákupní rozhodnutí, která činíte, totiž nejsou zcela racionální. Věděli to již ve starém Římě, kdy to vyjádřili zásadou „caveat emptor“ – kupující by si měl dát pozor. A to nejen na vyslovené podvodníky a nepravdivé informace, které o svém zboží uvádějí, ale i na vlastní sklon podléhat určitým psychologickým tlakům či svodům.

Nejčastější obchodní triky prodejců

Jaké jsou nejčastější triky, které prodejci používají? K těm nejznámějším patří nabídka „výhodné“ ceny, tvrzení o „omezenosti nabídky“ a strašení tím, že ceny zboží porostou.

Jan Urban (1953)

  • Je absolventem VŠE Praha a Filosofické fakulty UK, obor psychologie práce a řízení.
  • Věnuje se dlouhodobě personálnímu a manažerskému poradenství i firemnímu a manažerskému vzdělávání.
  • Je autorem publikací Přestaňte se v práci stresovat a Jak lépe naložit s časem.

Drahé zboží nemusí být nutně kvalitní, laciné zboží je však téměř vždy s kvalitou na štíru. Většina spotřebitelů to ví a prodejci ho proto často prezentují jako „mimořádnou hodnotu za danou cenu“. Nákup velmi laciného zboží však většinou vychází draho: jen málokdo je tak bohatý, aby si mohl dovolit kupovat velmi levné věci.

Nejčastější psychologické triky

Tvrzení o „omezenosti nabídky“, docházejících zásobách, „limitované edici“ či nabídce „platné jen do doprodání zásob“ mají jasný cíl – spotřebitelem manipulovat a přimět ho k rozhodnutí o koupi dříve, než bude mít možnost o ní rozumně a do detailů uvažovat. Rychlé rozhodnutí může i stresovat a stres, jak známo, kvalitu našeho rozhodování snižuje.

Nabídky tohoto typu bývají navíc často provázeny i odkazem, že cena daného zboží v budoucnu „určitě poroste“. Prodejní manipulace má v tomto případě i další cíl – vzestup ceny daného zboží může zvýšenou poptávkou skutečně vyvolat.

K nejčastějším psychologickým trikům, používaným při prodeji, patří zpravidla následujících osm taktik.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky let v jedné firmě. Kdy je čas se zvednout

Ilustrační snímek

Stejná vrátnice, stejný stůl. Mění se jen kolegové, vedení, podmínky. Proč zůstávají někteří lidé v jedné práci desítky...

Šest zásadních změn, které má přinést novela zákoníku práce

Ilustrační snímek

Chystá se novela zákoníku práce. Co může letos čekat zaměstnance, přibližuje expertka na pracovní právo.

Daňové přiznání za rok 2018: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Vyplnění daňového přiznání není pouze záležitostí živnostníků a podnikatelů, ale často jej podávají i zaměstnanci....

Pokles cen nemovitostí se zatím nekoná. Podívejte se, kolik stojí byty

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí v posledních letech strmě rostly, ale na mnoha místech již narazily na strop a začaly stagnovat. Na...

Vyrábí unikátní dřevěné brýle. A kupodivu nejsou z Číny

„Každou vizuální nebo řemeslnou stránku brýlí jsem tak vždy řešil s opravdovými...

Náhoda v podobě rozbitých dřevěných brýlí změnila třiatřicetiletému Ondřeji Bekovi jeho profesní život vzhůru nohama....

Další z rubriky

Zálohy na elektřinu a na plyn dodavatel nemůže zvyšovat, jak chce

Ilustrační snímek

Zálohové platby na elektřinu a na plyn by měly v ideálním případě odrážet skutečnou spotřebu energií. Pokud jsou...

Jak fungují fondy životního cyklu a pro koho jsou investiční možností

Ilustrační nímek

Jedna ze zásad dlouhodobého investování do podílových fondů je neriskovat ve chvíli, kdy se mají vybrat zainvestované...

Nad neplatiči nájmu může majitel snadno zvítězit, říká notář Neubauer

Radim Neubauer, prezident Notářské komory ČR

V Česku se množí případy, kdy majitel v dobré víře pronajme byt, ale z nájemníka se vyklube neplatič, který se navíc...

Eurozóna je neudržitelná

Eurozóna je neudržitelná

Kurzy.cz „Euro slaví dvacet let od svého vzniku, ale šampaňské nikdo neotvírá. Snad s výjimkou pomýlených eurokratů, jako je pre...

Advantage Consulting, s.r.o.
ORDER PROCESSING

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz