Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

aktualizováno 
Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“. Často jsme totiž ze strany prodejců vystaveni určitému psychologickému tlaku, který si nemusíme plně uvědomovat. Jak takovým nabídkám nesednout na lep, vysvětluje psycholog Jan Urban.
Část 1/9
Ilustrační snímek

Lidský mozek má své vrtochy. Jedním z nich, který se občas uplatňuje i při rozhodování o koupi, je sklon řídit se okolnostmi, které nejsou podstatné. Někdy může jít o zcela nevýznamné detaily, které s vlastnostmi předmětu či služby, o jejichž nákupu se rozhodujeme, nijak nesouvisí, například barevný tón či způsob balení. Ovlivněni však můžeme být i způsobem, kterým firma či prodejce zboží prezentují.

Svou roli často hraje i okamžik, kdy se o koupi rozhodujeme, nebo čas, který na své rozhodnutí máme. Kvalitu našeho rozhodování snižuje únava, někdy, provádíme-li nákupů více, i „únava z rozhodování“. Tyto i podobné okolnosti mohou vyvolávat takzvané impulzivní nakupování, kterého spotřebitel po krátkém čase lituje. Jde o nákupy, které jste neplánovali, či nepotřebujete. Byly vyvolány jen tím, jak nebo v jaké situaci vám bylo určité zboží nabídnuto.

Nákupní rozhodnutí, která činíte, totiž nejsou zcela racionální. Věděli to již ve starém Římě, kdy to vyjádřili zásadou „caveat emptor“ – kupující by si měl dát pozor. A to nejen na vyslovené podvodníky a nepravdivé informace, které o svém zboží uvádějí, ale i na vlastní sklon podléhat určitým psychologickým tlakům či svodům.

Nejčastější obchodní triky prodejců

Jaké jsou nejčastější triky, které prodejci používají? K těm nejznámějším patří nabídka „výhodné“ ceny, tvrzení o „omezenosti nabídky“ a strašení tím, že ceny zboží porostou.

Jan Urban (1953)

  • Je absolventem VŠE Praha a Filosofické fakulty UK, obor psychologie práce a řízení.
  • Věnuje se dlouhodobě personálnímu a manažerskému poradenství i firemnímu a manažerskému vzdělávání.
  • Je autorem publikací Přestaňte se v práci stresovat a Jak lépe naložit s časem.

Drahé zboží nemusí být nutně kvalitní, laciné zboží je však téměř vždy s kvalitou na štíru. Většina spotřebitelů to ví a prodejci ho proto často prezentují jako „mimořádnou hodnotu za danou cenu“. Nákup velmi laciného zboží však většinou vychází draho: jen málokdo je tak bohatý, aby si mohl dovolit kupovat velmi levné věci.

Nejčastější psychologické triky

Tvrzení o „omezenosti nabídky“, docházejících zásobách, „limitované edici“ či nabídce „platné jen do doprodání zásob“ mají jasný cíl – spotřebitelem manipulovat a přimět ho k rozhodnutí o koupi dříve, než bude mít možnost o ní rozumně a do detailů uvažovat. Rychlé rozhodnutí může i stresovat a stres, jak známo, kvalitu našeho rozhodování snižuje.

Nabídky tohoto typu bývají navíc často provázeny i odkazem, že cena daného zboží v budoucnu „určitě poroste“. Prodejní manipulace má v tomto případě i další cíl – vzestup ceny daného zboží může zvýšenou poptávkou skutečně vyvolat.

K nejčastějším psychologickým trikům, používaným při prodeji, patří zpravidla následujících osm taktik.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Zkrátil zaměstnancům pracovní dobu. Osm hodin je přežitek, říká podnikatel

Martin Bláha

Některé firmy v Česku začaly zavádět kratší pracovní dobu. Jednou z nich je společnost Vašečočky.cz zaměstnávající 70...

Žebříček 10 nejlepších bankovních běžných účtů. Pořadí se mění

Ilustrační snímek

Banky dál vylepšují běžné účty a snaží se neztratit své klienty. Ve spolupráci s analytiky Scott & Rose a odborným...

Při správné strategii se dají na důchod naspořit statisíce i miliony

Ilustrační snímek

Spořit na penzi a nespoléhat se jen na státní důchod má smysl. Jen náklady na bydlení patří v současnosti k nejvíce...

Koupil si zájezd za čtyřicet tisíc, šéf mu nedal dovolenou. Co dělat?

Ilustrační fotografie

Ideální dovolená nezačíná volbou nejvhodnější destinace ani výběrem nejspolehlivější cestovní kanceláře. To...

Se svou Trinutkou uspěl v soutěži i u zákazníků, kteří máslo ochutnali

Radomír Novák ze společnosti Trinutka

Mohl projektovat přehrady či jiná vodní díla. Před několika lety, sám pro sebe, vyrobil oříškové máslo. A když chutnalo...

Další z rubriky

Chcete úspěšně projít oddlužením? Těmto chybám se vyhněte

Ilustrační snímek

Nezvládáte splácet půjčky, možná jste už i v exekuci. Požádáte o oddlužení a budete-li se snažit a nějaký čas vystačíte...

Mějte svou poštu pod kontrolou. Přinášíme pět tipů, jak na to

Ilustrační snímek

Možná si myslíte, že v době SMS zpráv a e-mailů vaši dopisovou schránku nemusíte řešit. Jenže úřední či soudní obsílky...

Jak vyjít se sociopatem na pracovišti a jak ho spolehlivě rozpoznat

Sociopat - ilustrační foto

Podle mezinárodních odhadů spadá do kategorie sociopatů zhruba každý pětadvacátý. Je proto velmi pravděpodobné, že se s...

Vysoké teploty nás trápí i na pracovišti. Co musí zajistit zaměstnavatel?

Vysoké teploty nás trápí i na pracovišti. Co musí zajistit zaměstnavatel?

Kurzy.cz Tento týden Česko potrápí tropická vedra, která se vyšplhají až na 35 stupňů. Firmy jsou povinny svým zaměstnancům zaji...

Najdete na iDNES.cz