1. Vytváření pocitu výjimečnosti
Jde o laciný, přesto však častý psychologický trik používaný firmami i jejich prodejci. Jeho podstatou je snaha vemluvit se do přízně zákazníka tím, že v něm vytvářejí pocit výjimečnosti. V nejjednodušším případě chválí jeho vzhled („ten oblek vypadá na vás mimořádně dobře“), nebo mu dávají najevo, že zboží je určeno výjimečným lidem jeho typu.
Příkladem je sdělení, že dané zboží nebo služba je určeno především pro „aktivní“ osobnosti, „jen pro atlety“, případně že si ho kupují lidé patřící do určité mimořádné skupiny (ke které by zákazník velmi pravděpodobně chtěl patřit). Snahou je vytvořit dojem, že koupí daného předmětu se do dané skupiny skutečně zařadí.
Podobnou povahu má i tvrzení, že zákazník byl osloven na základě příslušnosti k určité výjimečné skupině. Toto sdělení přitom prodávající uplatňují často i tehdy, byl-li zákazník vybrán zcela náhodně a o jeho osobě ve skutečnosti nic bližšího neví.