Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

aktualizováno 
Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“. Často jsme totiž ze strany prodejců vystaveni určitému psychologickému tlaku, který si nemusíme plně uvědomovat. Jak takovým nabídkám nesednout na lep, vysvětluje psycholog Jan Urban.
Část 1/9
Ilustrační snímek

Lidský mozek má své vrtochy. Jedním z nich, který se občas uplatňuje i při rozhodování o koupi, je sklon řídit se okolnostmi, které nejsou podstatné. Někdy může jít o zcela nevýznamné detaily, které s vlastnostmi předmětu či služby, o jejichž nákupu se rozhodujeme, nijak nesouvisí, například barevný tón či způsob balení. Ovlivněni však můžeme být i způsobem, kterým firma či prodejce zboží prezentují.

Svou roli často hraje i okamžik, kdy se o koupi rozhodujeme, nebo čas, který na své rozhodnutí máme. Kvalitu našeho rozhodování snižuje únava, někdy, provádíme-li nákupů více, i „únava z rozhodování“. Tyto i podobné okolnosti mohou vyvolávat takzvané impulzivní nakupování, kterého spotřebitel po krátkém čase lituje. Jde o nákupy, které jste neplánovali, či nepotřebujete. Byly vyvolány jen tím, jak nebo v jaké situaci vám bylo určité zboží nabídnuto.

Nákupní rozhodnutí, která činíte, totiž nejsou zcela racionální. Věděli to již ve starém Římě, kdy to vyjádřili zásadou „caveat emptor“ – kupující by si měl dát pozor. A to nejen na vyslovené podvodníky a nepravdivé informace, které o svém zboží uvádějí, ale i na vlastní sklon podléhat určitým psychologickým tlakům či svodům.

Nejčastější obchodní triky prodejců

Jaké jsou nejčastější triky, které prodejci používají? K těm nejznámějším patří nabídka „výhodné“ ceny, tvrzení o „omezenosti nabídky“ a strašení tím, že ceny zboží porostou.

Jan Urban (1953)

  • Je absolventem VŠE Praha a Filosofické fakulty UK, obor psychologie práce a řízení.
  • Věnuje se dlouhodobě personálnímu a manažerskému poradenství i firemnímu a manažerskému vzdělávání.
  • Je autorem publikací Přestaňte se v práci stresovat a Jak lépe naložit s časem.

Drahé zboží nemusí být nutně kvalitní, laciné zboží je však téměř vždy s kvalitou na štíru. Většina spotřebitelů to ví a prodejci ho proto často prezentují jako „mimořádnou hodnotu za danou cenu“. Nákup velmi laciného zboží však většinou vychází draho: jen málokdo je tak bohatý, aby si mohl dovolit kupovat velmi levné věci.

Nejčastější psychologické triky

Tvrzení o „omezenosti nabídky“, docházejících zásobách, „limitované edici“ či nabídce „platné jen do doprodání zásob“ mají jasný cíl – spotřebitelem manipulovat a přimět ho k rozhodnutí o koupi dříve, než bude mít možnost o ní rozumně a do detailů uvažovat. Rychlé rozhodnutí může i stresovat a stres, jak známo, kvalitu našeho rozhodování snižuje.

Nabídky tohoto typu bývají navíc často provázeny i odkazem, že cena daného zboží v budoucnu „určitě poroste“. Prodejní manipulace má v tomto případě i další cíl – vzestup ceny daného zboží může zvýšenou poptávkou skutečně vyvolat.

K nejčastějším psychologickým trikům, používaným při prodeji, patří zpravidla následujících osm taktik.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Ztratila občanku a nepřevzala si dopis. Přišla tím o dům za miliony

Ilustrační snímek

Dávno už neplatí, že nepřebíráním pošty se vyhneme nepříjemnostem. Naopak. Včasnou reakcí na úřední sdělení můžeme...

Mzdy rostou, někde raketově. Kdo dostal letos přidáno nejvíce

Ilustrační snímek

Lektorkám, jeřábníkům, manažerům hotelů a dalším profesím se od Nového roku zvedají platy o tisíce měsíčně. Zato...

Majetek musí nahlásit notáři sami dědicové. A také uvést jeho hodnotu

ilustrační snímek

Smrt blízkého člověka je asi nejtěžší záležitostí, kterou nám život přináší. Neméně těžké chvíle pak nastávají v...

Kvíz: Zvládli byste to, co vaše děti?

Soutěže se zúčastnilo více než sedmdesát tříd.

Jak jsou na tom s finanční gramotností, to si mohli školáci ověřit v celoevropské soutěži European Money Quiz. V našem...

Diplomacii opustil a začal podnikat, aby dostal od života, co chce

Jan Hebnar

Jan Hebnar říká, že lenost má v sobě každý. I on sám. Zvládl ale vystudovat tři vysoké školy, má státnici ze tří jazyků...

Další z rubriky

Kvíz: Zvládli byste to, co vaše děti?

Soutěže se zúčastnilo více než sedmdesát tříd.

Jak jsou na tom s finanční gramotností, to si mohli školáci ověřit v celoevropské soutěži European Money Quiz. V našem...

Majetek musí nahlásit notáři sami dědicové. A také uvést jeho hodnotu

ilustrační snímek

Smrt blízkého člověka je asi nejtěžší záležitostí, kterou nám život přináší. Neméně těžké chvíle pak nastávají v...

Na zakázce se nedohodli, přesto mu firma účtuje tři tisíce

Ilustrační snímek

Nefungující výrobek můžete vyměnit, špatnou práci reklamovat. Co ale dělat v případě, kdy pro vás řemeslník nic...

Spoření na stáří nefunguje, tvrdí důchodová komise. Chce změny.

Spoření na stáří nefunguje, tvrdí důchodová komise. Chce změny.

Kurzy.cz Třetí důchodový pilíř není dlouhodobě efektivní a neplní svůj účel. V pátek se na tom shodla komise pro spravedlivé důc...

Najdete na iDNES.cz