Někteří z obchodníků dokonce převádějí domácnosti na spotové ceny bez jejich vědomí. Ve svých nekalých praktikách se podle předsedy Rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Stanislava Trávníčka zaměřují hlavně na seniory, kteří se v tarifech a smlouvách ne vždy dobře orientují.
Úřad podle něj letos řešil přes 900 stížností na neoprávněné převedení na spotové ceny. Reálně jde ale o podstatně více poškozených. Jedna stížnost se totiž týká obvykle více zákazníků, často i několika tisíců. „To už jsou poměrně vysoké počty,“ podotýká Trávníček.
V současnosti u nás na principu spotového určení cen energií podle Trávníčka funguje zhruba pět procent domácností. Tlaky ze strany dodavatelů nebo zprostředkovatelů dodávek energií na přechod domácností na spotový produkt budou podle něj sílit s tím, jak porostou ceny elektřiny a plynu.
„Bohužel s tím, jak se zvyšuje cena na trzích a obchodníci mají problém se zajištěním elektřiny, tak mají problém s cenami a snaží se převádět zákazníky na spotové ceny,“ říká. Zároveň tvrdí, že podle dat ERÚ už v Česku v posledních měsících narůstá počet spotřebitelů se sjednanými spotovými produkty.
Spotové ceny dnes běžnou domácnost zruinují
Spotové někdy nazývané dynamické ceny energií představují pro běžnou domácnost nemalé riziko. To především v současné době, kdy se ceny energií na burzách obchodují na historicky nejvyšších hodnotách.
„Spotové produkty pracují přímo s aktuálním vývojem na burze. Přistupovat by na ně měli pouze ti spotřebitelé, kteří se dobře orientují ve fungování energetické burzy a situaci na ní průběžně sledují,“ upozorňuje finanční poradce skupiny Partners Vladimír Weiss.
Běžná domácnost by se podle něj měla spotovému produktu určitě vyhnout. Cena plynu nebo elektřiny se totiž v posledních měsících ve velmi krátkém čase zvyšuje i o stovky procent.
Pádu do chudoby musíme zabránit. V Česku se z ní dostává těžko, říká ekonom |
„Zdražení na burze se do ceny u spotových produktů propisuje prakticky okamžitě. V současné situaci jsou proto pro dodavatele energií spotové produkty velmi výhodné. Inkasují vysokou marži a cenu přenáší na koncového spotřebitele,“ dodává Weiss.
To je i důvod, proč spotové produkty obchodníci odběratelům opakovaně nabízejí. A někteří z nich je na ně převádějí dokonce bez jejich souhlasu. Anebo skrytě v dodatcích ke stávajícím smlouvám. Lidé bohužel zjišťují, co podepsali, až když jim skokově vzrostou zálohy na energie.
Vysoká záloha jako varování
Burzovní produkty nebo i produkty s cenou podle burzy, jak se jim také říká, fungují na bázi cenového vzorce. Vzorec pracuje s cenou energie na okamžitém neboli spotovém trhu, respektive jejím průměrem za určité období. A k ní si připočítá další položky.
Místo ceníku s jasnými částkami se tak spotřebitel může spolehnout jen na vlastní odhad, jak se burzovní ceny budou vyvíjet. Od dodavatele se často dozví jen výši nové zálohy, která ale může skokově vzrůst i z měsíce na měsíc, vysvětlují odborníci.
S tím souhlasí výkonná manažerka Institutu prevence a řešení předlužení Gabriela Vondrušová. Převedení domácnosti na spotové ceny za současné situace podle ní značí pro domácnost doslova peklo.
„Aktuálně je cena elektřiny na spotovém trhu na 13násobku ceny obchodované před dvěma lety. To znamená, že kdo platil zálohy například dva tisíce korun měsíčně, tak se spotovým tarifem zaplatí nyní 26 tisíc korun za měsíc,“ upozorňuje.
Pro většinu domácností je takový cenový skok neudržitelný a likvidační. Domácnosti by se proto podle Vondrušové měly v nynější turbulentní době více zajímat o svůj energetický tarif.
„A v žádném případě nepodepisovat nic podomním prodejcům nebo uzavírat smlouvy po telefonu. Zároveň by si měly hlídat svoji aktuální spotřebu v korunách,“ radí domácnostem.
Na webových stránkách některých dodavatelů už fungují speciální kalkulačky. Do nich lidé zadají svoji spotřebu v KWh a vyjde jim aktuální útrata. Ti dodavatelé, kteří takový servis zákazníkům nezajišťují, by měli zevrubnou útratu vyčíslit alespoň manuálně, například pomocí pracovníka call centra. Zákazníci tím zjistí nejen spotřebu, ale také si ověří, jestli nemají sjednané spotové ceny.
Co dělat při nečekaně vysoké záloze
V situaci, kdy dodavatel požaduje úhradu výrazně vyšší ceny, o které zákazníka předem a jasně neinformoval, by se měl na nesprávný postup nejprve ohradit u samotného dodavatele. Pokud společnost chybu neuzná a vyúčtování neopraví, pak přichází na řadu reklamace.
„Pokud mu dodavatel nevyhoví, může se bránit prostřednictvím mimosoudního řešení spotřebitelského sporu na ERÚ. Právě v těchto řízeních může zaznít pravomocný verdikt, že dodavatel na účtování zvýšené ceny nemá nárok,“ vysvětluje ve svém doporučení úřad.
KALKULAČKA: Spočítejte si, kolik vám stát pošle přes úsporný tarif |
Zvlášť nebezpečné jsou podle odborníků pro spotřebitele spotové produkty sjednané na dobu určitou. „Kvůli tomu, že je u spotového produktu smluvní cena dána vzorcem, který se nemění ani při zdražování, nelze zpravidla využít zvýšení ceny jako důvod pro odstoupení od smlouvy bez sankcí, jako je tomu u standardních produktů,“ vysvětlují zástupci ERÚ.
Jestliže si spotřebitel sjedná spotový produkt se smlouvou na dobu určitou, ale později zjistí, že jeho domácí rozpočet burzovní výkyvy neunese, nemůže odejít, aniž by se vyhnul sankci za předčasné ukončení smlouvy. Jedinou výjimkou jsou nekale sjednané spotové produkty. A ty, které obchodník sjednal bez dostatečného vysvětlení, v čem princip spotového produktu spočívá.
„Proti takovému postupu se může zákazník ohradit a namítat neplatnost smlouvy,“ radí, jak na vypovězení spotových cen u energií, zástupci ERÚ.