Pro nákupy na e-shopech začnou platit nová pravidla. Co vše se mění?

Sleva, která vlastně žádnou slevou není. Zboží, které jste si neobjednali. Nebo takové, které vůbec neodpovídá recenzím. S tím by snad měl být v brzké době konec. Podmínky pro e-shopy se totiž mění. Co od změn čekat? Zeptali jsme se advokátky Jany Sedlákové ze SEDLAKOVA LEGAL.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vztahy mezi internetovými obchodníky a nakupujícími doznají mnoha změn. Novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku byla schválena, v polovině listopadu ji podepsal prezident a zákon už byl odeslán i do Sbírky zákonů. Předloha přitom vychází z evropských předpisů. „Nová legislativa přináší novinky v ochraně spotřebitele. A dost změn čeká také na obchodníky,“ říká advokátka Jana Sedláková z advokátní kanceláře SEDLAKOVA LEGAL.

Jedna z novinek se dotýká počítání slev, které by od začátku platnosti novely měly podléhat jednotným pravidlům. Jak by toto mělo fungovat v praxi?
Nově bude muset u jakékoliv uvedené slevy obchodník zákazníkům ukázat také nejnižší cenu, za kterou výrobek prodával v posledních 30 dnech. U výrobků, které má v nabídce méně než 30 dnů, pak nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel v této kratší době. Už by se tak nemělo stávat, že sleva by vlastně žádnou slevou nebyla.

Bude to platit pro veškeré zboží?
Pravidlo o počítání slevy se dotýká všech výrobků, kromě těch podléhajících rychlé zkáze nebo těch, které mají krátkou dobu spotřeby. Jinými slovy aplikovatelné téměř na všechno, vyjma běžných potravin.

Jsou na novinku obchodníci připraveni?
Některé e-shopy už tyto informace poskytují nyní, jsou tak na změnu připraveny. Zaznamenali jsme tyto informace například u jednoho z velkých prodejců oblečení. Některé e-shopy však zatím čekají na to, až jim dodavatelé jejich softwarového řešení umožní tuto funkcionalitu bez větších administrativních překážek zapnout. Přece jen dopočítávat ceny a slevy ručně by bylo náročné.

Mgr. Jana Sedláková

Mgr. Jana Sedláková, advokátní kancelář SEDLAKOVA LEGAL
  • Právnička a zakladatelka advokátní kanceláře SEDLAKOVA LEGAL.
  • V roce 2017 byla oceněna časopisem Ekonom jako inovativní právník.
  • Věnuje se právu informačních technologií, duševnímu vlastnictví, software a e-commerce.
  • Je vedoucí projektu zaměřeného na vzorovou investiční dokumentaci pro startupy, na kterém spolupracuje s desítkami dalších právníků.
  • Založila projekt Ochrana nápadu, který se věnuje poskytování pomoci startupům, a společnost TaxCounting, která se zabývá daňovým poradenstvím.
  • Je autorkou projektu Právo v roušce a spoluautorkou knihy „Softwarové smlouvy: Jejich specifika a kontrakční proces“.

Některé e-shopy do nákupních košíků svých zákazníků přihazují zboží, o které ale tito nestojí. Dotkne se chystaná novela také tohoto?
U „nevyžádaných nákupů“ se uplatní nový zákaz předzaškrtávat políčka, která by uživatel musel před uskutečněním nákupu sám odznačit. Zákon totiž stanoví, že „Z předem připraveného nastavení, které by spotřebitel musel odmítnout, nelze výslovný souhlas dovodit.“ Očekáváme tedy, že alespoň dočasně tato praktika skončí.

Mnoho lidí se při výběru zboží orientuje podle hodnocení jiných zákazníků. Bohužel z praxe je známo, že ne všechny recenze jsou pravé. I toto by se mělo změnit, obchodník by měl dokázat jejich pravost. Lze toho opravdu v praxi dosáhnout?
To je otázkou. Zákon totiž šalamounsky říká jen to, že by se pravost ověřovat měla. Podrobnější návod na to, co bude dostatečné však chybí. A očekáváme ho tedy opět až praxí.

A nabízí se vůbec nějaké možnosti, jak by pravost ověřit šla?
Jedním ze způsobů, jak se pravost dá prokázat je, že recenze budou moci udělovat pouze zákazníci se zřízeným uživatelským účtem. Pak je možné spárovat objednávku, kterou daný zákazník učinil s konkrétním hodnocením jak výrobku, tak společnosti, a nad to díky údajům v účtu potvrdit i totožnost osoby. Tedy u takových recenzí se dá předpokládat, že zákazník uděluje hodnocení na základě vlastní zkušenosti. Dále naši klienti nastavují omezení udělování recenzí pouze z emailů, které mají v databázi jako kontaktní emaily pro potvrzení objednávky.
To, jak moc takové recenze jsou opravdu pravdivé, tedy zda zákazník nechválí, nebo nehaní e-shop z neobjektivních důvodů, již ale není v moci obchodníka ovlivnit.

Hrozí majitelům e-shopů, kteří nebudou pravost recenzí hlídat, nějaký postih?
Sankce mohou činit až 5 milionů korun, je však otázka, zda bude ČOI již od začátku takto přísná, nebo dá e-shopům čas na to, si na nová pravidla zvyknout. A jak už bylo zmíněno, je také otázka, jak bude v praxi „pravost“ recenzí prokazována.

Často diskutovaným tématem jsou rovněž reklamace. Mění se něco zde, nebo bude i nadále platit dvouletá záruka?
Dvouletá lhůta zůstává i nadále, mění se však podmínky pro reklamaci. Doposud mohl kupující reklamovat nejen vady, které měla věc při koupi, ale rovněž takové vady, které se na věci vyskytly později. Nově již bude ze zákona možné ve dvouleté lhůtě reklamovat pouze takové vady, které byly na věci již při koupi. Pokud tedy vada na věci při koupi nebude a vznikne až později, tak není kryta zákonnou odpovědností za vady.

Tato změna je tedy ku prospěchu podnikatelů. Zákonodárce u reklamací myslel ale také na spotřebitele, že?
Přesně tak. Novelou se totiž zároveň z 6 měsíců prodlužuje na 12 měsíců zákonná domněnka existence vady při převzetí. To znamená, že první rok reklamační lhůty spotřebitel nemusí prokazovat, že bylo zboží vadné už pod počátku. Namísto toho se předpokládá, že zboží vadné bylo a bránit se musí podnikatel.
Důležité je také to, že všechna tato pravidla se týkají zákonné odpovědnosti za vady. Prodávající však mohou poskytovat i vlastní smluvní záruky přesahující rámec zákona, jejichž podmínky se mohou lišit.

Internetoví obchodníci si často stěžují na zneužívání podmínek týkajících se odstoupení od smlouvy ze strany zákazníků. Ti si například pořídí na letní dovolenou digitální fotoaparát, který následně vrátí, a požadují vrácení celé uhrazené částky. Počítá novela s úpravou?
Ano, počítá. Spotřebitelé totiž často využívali svého práva odstoupit od smlouvy, aby otestovali, nebo využili po krátkou dobu zboží. Spotřebitel původně při vrácení zboží nemusel hradit náklady na snížení hodnoty zboží z důvodu, že ho používal pro běžné užívání (k čemu bylo určeno). Podle nové úpravy však odpovídá za snížení hodnoty, pokud ho používal jinak, než aby otestoval jeho funkčnost, povahu a vlastnosti.

To zní dost obecně. Můžete to vysvětlit konkrétněji?
Uvedu příklad. Třeba u bot, pokud jste se v nich prošli venku, je možné tvrdit, že jste to udělali v souladu s jejich účelem. Ale abyste se seznámili s tím, zda jsou pohodlné a mají správné vlastnosti, není nutné v nich chodit venku, stačí obývací pokoj. Stejně jako byste je zkoušeli v obchodě. Proto se postavení obchodníků v tomto ohledu zlepšilo.

Přináší novela ještě další novinky?
Významnou změnu vidíme v nových pravidlech pro odstoupení od smlouvy. Zde je nově stanovena lhůta až 90 dnů, pokud byl spotřebitel vystaven nekalé praktice.
Daná jsou také nová pravidla pro návody. Ty již nemusí být písemně, takže je lze poskytovat i oficiálně například jen videonávody. Nicméně nebude možné poskytovat návody jen odkazem na internetové stránky. Návod bude muset být vždy zaslán emailem nebo poskytnut na nosiči dat (např. na USB). Což je škoda, návody ke stažení by byly nejmenší administrativní zátěží.

S tím souvisí také uzavírání smluv…
I tady přijdou změny. Například dochází ke zpřísnění uzavírání telefonických smluv. K uzavření bude nově vždy nutné písemné potvrzení ze strany spotřebitele. O objednávkovém tlačítku se pak ví již dlouho, je to nově text, který musí spotřebitel vysloveně odsouhlasit, aby věděl, že po stisknutí je již zavázán k platbě.

Problematické je někdy také doručování zboží. Zákazník si zboží objedná, často dopředu rovnou zaplatí a zboží „nejde“. Měli zákonodárci na zřeteli i tuto problematiku?
Ano, i na toto je pamatováno. S příchodem novely bude muset každý prodávající uvést čas, ve kterém se zavazuje dodat zboží nebo poskytnout službu. Může se jednat o konkrétní lhůtu nebo o obecnější časový okamžik. Zde je potřeba ale přistupovat k informacím obezřetně, pokud si prodejce nenastaví údaj sám, ze zákona musí dodat do 30 dnů. A v případě zpoždění může spotřebitel od smlouvy odstoupit. Nicméně v odůvodněných případech bude možné, aby si prodejce požádal o prodloužení doby dodání.

Někdy se mluví také o „hře s cenami“ ze strany obchodníků. V různých okamžicích se někdy zobrazuje pokaždé jiná. Opravdu se to děje?
Ano, u některých platforem jako je například Booking.com, se vám podle toho, jak často a kdy si prohlížíte nabídku, upravuje automaticky cena.

Změní se toto?
Ne, zákon toto nezakazuje, jen nastavuje povinnost, aby obchodníci své zákazníky o tomto automatizovaném přizpůsobování ceny dopředu informovali. Ustanovení by ideálně mělo vypadat nějak takto: „Informujeme Vás, že cena zboží je přizpůsobována na základě automatizovaného rozhodování a sestavování profilu chování spotřebitelů. Cena je určena podle toho, jaké zboží si v Našem e-shopu prohlížíte, či kolikrát jste již konkrétní zboží v e-shopu prohlédli.“

Těch novinek je tedy spousta. Můžete krátce shrnout, co bude podle vás tím největším přínosem pro spotřebitele?
Novela zlepšuje postavení spotřebitelů, kteří určitě uvítají zejména přesnější informace o slevách zboží a jeho hodnoceních. V praxi však předpokládáme, že se toho pro spotřebitele příliš nezmění. Reklamace bude probíhat stále stejným způsobem a běžný spotřebitel si změny ani nemusí všimnout.

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

Je z dynastie Petrofů a zná tajemství, proč jsou klavíry Petrof tak unikátní

První nástroj postavil Antonín Petrof před 160 lety. Od té doby jich firma vyrobila přes 635 tisíc. A ne náhodou patří dnes tato firma z Hradce Králové k našemu rodinnému stříbru. Nahlédli jsme do...

Digitální nemoci: Zdravotní obtíže, za které může práce u počítače. Jak jim předejít

Premium

Bolavá záda už nemají jen ti, kteří mají fyzicky náročnou práci. Zranění, jako je tenisový loket či golfové rameno, už dávno nejsou jen doménou náruživých sportovců. Mnoho lidí si podobné zdravotní...

Studie: Jaké profese připraví AI o práci a které ovlivní. Dotkne se to i vás?

Umělá inteligence AI začíná hýbat pracovním trhem. Dotkne se zhruba 2,3 milionů Čechů a razantní dopad pocítí asi 600 tisíc pracovníků. Nutností bude rekvalifikace a zvyšování vzdělání. Podle...

Klíč k finanční nezávislosti FIRE aneb jak odejít do penze dřív, než naši rodiče

Představte si, že je vám 40. Ráno vám ale nezvoní budík v šest a nemíříte do práce. Budíte se, kdy chcete, a věnujete se jen tomu, co vás baví. To není jen sen, ale reálný cíl pro ty, kdo se vydali...

Řídit velké rodinné festivaly je pořádná jízda, říká promotérka Bezva Festu

Jedna z největších rodinných festivalových roadshow s názvem Bezva Fest slaví letos páté narozeniny. Přitom na začátku stála jen parta nadšenců v čele s Adélou Markovou a hned po prvním ročníku jim...

26. dubna 2025

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

25. dubna 2025  9:05

Studie: Jaké profese připraví AI o práci a které ovlivní. Dotkne se to i vás?

Umělá inteligence AI začíná hýbat pracovním trhem. Dotkne se zhruba 2,3 milionů Čechů a razantní dopad pocítí asi 600 tisíc pracovníků. Nutností bude rekvalifikace a zvyšování vzdělání. Podle...

25. dubna 2025

Domů se nevrátil, zahynul v práci. Na co má rodina nárok, radí advokát

V Česku dochází na pracovištích každoročně k několika desítkám smrtelných pracovních úrazů. Pozůstalí většinou vůbec netuší, na jaké odškodnění mají nárok.

25. dubna 2025

Chystá se bič na krátkodobé pronájmy. Obce chtějí víc moci

Barcelona a Berlín. Co mají společného? Ukazují, jak přísná může být regulace krátkodobých pronájmů, jako je Airbnb. Mimo jiné proto, aby chránila dostupnost bydlení pro místní obyvatele. „Podobnou...

24. dubna 2025

KOMENTÁŘ: Firemní dluhopisy jsou lákavé, jde však o investici do prázdné skořápky

Firemní dluhopisy už zlákaly řadu investorů. Nabízejí daný výnos a zdánlivě jednoduchý princip. Investor půjčí firmě a na oplátku dostane pravidelný úrok a po splatnosti i jistinu zpět. Některé firmy...

24. dubna 2025

Digitálních nomádů přibývá. K práci na dálku je ale nezbytná disciplína

Cestují po světě a pracují přes internet odkudkoli, často navíc nevydrží dlouho na jednom místě – to jsou společné znaky digitálních nomádů. Podle odhadů pracuje takhle na dálku z různých koutů světa...

23. dubna 2025

Klíč k finanční nezávislosti FIRE aneb jak odejít do penze dřív, než naši rodiče

Představte si, že je vám 40. Ráno vám ale nezvoní budík v šest a nemíříte do práce. Budíte se, kdy chcete, a věnujete se jen tomu, co vás baví. To není jen sen, ale reálný cíl pro ty, kdo se vydali...

23. dubna 2025

Deset dní do podání daní online. Pozor na tyto chyby v přiznání

Termín pro podání daňového přiznání elektronicky se blíží. Letos připadá na pátek 2. května, což je za deset dní. Online podání je povinné pro všechny OSVČ, drobné živnostníky a podnikatele, kteří...

22. dubna 2025  9:54

Nebankovní úvěry jsou nová výhodná příležitost i pro finanční zprostředkovatele

Advertorial

Finanční poradci hrají klíčovou roli v hledání optimálních finančních řešení pro své klienty. Mnoho podnikatelů, developerů či investorů dnes naráží na limity bankovního financování – ať už kvůli...

22. dubna 2025

KOMENTÁŘ: V kyberprostoru zuří válka, obětí jsou firmy i lidé. Jak bitvu vyhrát?

Zkušenost s kybernetickými útoky má devět z deseti českých firem. Za posledních pět let zaznamenala Policie ČR přes osm tisíc kyberútoků na firmy a instituce a škody přesáhly částku přes tři miliardy...

22. dubna 2025

Digitální nemoci: Zdravotní obtíže, za které může práce u počítače. Jak jim předejít

Premium

Bolavá záda už nemají jen ti, kteří mají fyzicky náročnou práci. Zranění, jako je tenisový loket či golfové rameno, už dávno nejsou jen doménou náruživých sportovců. Mnoho lidí si podobné zdravotní...

21. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.