Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odbornice: Čeští teenageři ignorují české značky, nejsou pro ně in

Nejmladší česká generace začíná při nakupování dávat přednost nadnárodním značkám. Hlavně takovým, které jsou masivně propagovány reklamou. České značky nejsou pro mnohé "náctileté" dost dobré. Změnit to chce nový projekt České a kvalitní.

České firmy mají kvalitní výrobky, ale zákazník to často vůbec neví, říká Vladimíra Faltysová. | foto: Bára Prášilová

"Současný teenager si na základě masivní reklamy nadnárodní společnosti raději koupí evropské zboží než kvalitní tuzemskou značku," říká Vladimíra Faltysová, ředitelka projektu České a kvalitní.  Ten chce pomoci malým a středním výrobcům postoje české veřejnosti změnit.

"České firmy mají kvalitní výrobky, vyrábějí zboží, které má tradici. Mnohdy to ale český zákazník vůbec neví, protože domácí výrobci neumí zákazníky správně oslovit a nedokážou se prosadit v nadnárodní konkurenci," říká Faltysová.

Jsou Češi při nakupování ještě patrioti?
Chtěli by být, začínají se ale do toho promítat generační pohledy. Je zde velká generační skupina pamětníků, kteří se vracejí k patriotismu, protože si uvědomují, že máme kvalitní výrobky a značky, které měly historii a mohly by mít i budoucnost. Pak je zde mladší generace, která bere české značky v retro stylu, protože si na ně pamatují z dětství a od rodičů. A nakonec je zde i početná nejmladší generace, která z principu bere české značky a výrobky jako neprestižní, zvláště pak spotřební zboží.

Proč tomu tak u nejmladší generace je?
I nás to zajímalo, proto jsme provedli mezi středoškoláky průzkum. Zjistili jsme, že české značky nejsou pro mnohé teenagery dost "in" a pokud je rodina kupuje, označují ji za sociálně slabou. Myslím, že je to impulz k zamyšlení. Pojďme si vychovat generaci budoucích spotřebitelů, která nebude mít na české značky a domácí výrobky takový pohled.

Průzkum

  • Nejvíce kladně vnímají teenageři výrobky z USA, v závěsu je Velká Británie, Německo, Francie a Itálie.
  • Česká republika společně s Rakouskem jsou vnímány spíše neutrálně.

zdroj: projekt České a kvalitní

Jaké zboží a jaké značky jsou u teenagerů podle průzkumu v kurzu?
U většiny rozhoduje značka původu na obalu zboží. Prvotně jsou to výrobky z USA a Velké Británie, následuje Německo, Francie a Itálie. Jde zejména o zboží, které je zviditelňováno cílenou reklamou ve stylu: kup si mě a budeš patřit do lepší skupiny.

Ale řada těchto značek je vyrobena v Číně, není to paradox?
Určitě ano, z průzkumu vyplývá, že Čína je až na posledním místě v hodnocení kvality, ale není to rozhodně faktor, který by teenagerům zabránil v nákupu. Tato skupina si často neuvědomuje, že jejich oblíbená značka pocházející například z USA je vyrobena právě v této zemi.

Co by měli čeští výrobci udělat, aby se dostali do většího povědomí nejmladší generace, ale i ostatních zákazníků?
Měli by se více zaměřovat na to, jak zákazníka oslovit. Měli by vědět, jak se zákazník chová, kde tráví volný čas a co k této aktivitě potřebuje. Co mu sedí a co ne. I co mu chybí. A na počátku všeho by mělo být správné marketingové myšlení. Nelze totiž vyrábět "něco" a sázet na to, že to "někdo" v obchodě koupí. Tady nefunguje ani nákladná reklama.

Co tedy může mnohem více zabrat, co je správný marketing?
Nejdříve musíme vědět, co vyrábíme a musíme si uvědomit, že to vyrábíme pro svého zákazníka a svého zákazníka musíme znát. Je dobré se podívat i na to, jak oslovuje zákazníky konkurence, jak se jim přizpůsobuje. Zákazník se totiž mění a výrobce by měl kopírovat jeho chování a přizpůsobovat produkty tak, aby zákazníkům seděly. Marketingový manažer by měl proto spolupracovat s vývojovým, výrobním, obchodním i distribučním oddělením firmy.

České firmy ale budou namítat, že na marketing nemají peníze, že musely kvůli ekonomickým problémům osekat náklady a marketingová oddělení zrušit.
Řada firem má s marketingem negativní zkušenosti, protože nepoužili cílený marketing, ale jen reklamu bez konceptu, což byly zbytečně vyhozené peníze. Marketing nemusí být nákladný, pokud se dělá správně. Je to matematika. Pokud rovnici dobře spočítáte, končí tím, že si zákazník odnáší zboží. Marketingové oddělení nemusí být ani velké, mnohdy stačí jeden člověk. Podle průzkumu, který pro nás dělala společnost STEM/MARK a který potvrdil naše dlouholeté domněnky a zkušenosti, má však marketingové oddělení jen čtvrtina českých firem a některé tuto funkci spojují s obchodním oddělením. Nemůžeme se pak divit, že v konkurenci s nadnárodními výrobci české firmy neobstojí.

Jak by mohli například čeští výrobci potravin dát najevo, že jsou kvalitní?
Měli by se odlišit od konkurence a být transparentnější. Jestliže mají kvalitní výrobky, měli by to zákazníci vědět. Na první pohled by mělo být na obalu určitě viditelné složení daného výrobku. Pokud je složení na etiketě čitelné tak akorát lupou, je to chyba. Teprve pak tam dejme atraktivní obrázek.

Jak se díváte na to, že obchodní řetězce nutí české výrobce, aby jim dodávali zboží za co nejnižší cenu?
Myslím, že by čeští výrobci měli propojit své síly a společně hledat, jak se dostat do obchodních řetězců za cenu, která pro ně není likvidační a nejde na úkor kvality výrobků. Pokud na tento diktát kývnou, dostanou se do začarovaného kruhu – budou muset snížit kvalitu výrobků a zákazníci to začnou vnímat. Kvalitu nelze vyrobit za nízkou cenu, cena musí být přiměřená kvalitě. Každý český výrobce nemá na to, aby cenu kompenzoval objemem výroby.

Nicméně o nákupu v obchodě se velmi často rozhodujeme hlavně podle ceny a nepřihlížíme k tomu, odkud výrobek pochází.
Myslím si, že každý z nás by chtěl nakupovat to nejkvalitnější zboží pro sebe i své děti. Leckdy na to ale rodiny nemají, nelze pak odsuzovat, že nakupují na úkor kvality.

Někteří čeští výrobci se nyní rozhodli bojkotovat cenový diktát tím, že své výrobky z regálů velkých obchodníků stáhli. Myslíte, že je to správný směr?
Domnívám se, že ano. Jen nevím, kam to české výrobce dovede. Nadnárodní společnosti mají neporovnatelně obrovské marketingové rozpočty, kdy si mohou dovolit naplnit regály i za nízké ceny. Českým firmám nestačí jejich značkové prodejny, potřebují jít do obchodních řetězců a prezentovat i zde domácí značku, která respektuje kvalitu a návyky českých zákazníků. Často se ale stává, že když zákazníci ve velkém prostoru hypermarketu hledají české značky a výrobky, na které jsou zvyklí, leckdy je vůbec nenajdou.

Nemůže pak začít fungovat princip – sejde z očí, sejde z mysli?
Může, zvlášť u mladé generace. Je to určité riziko. České firmy se budou muset naučit marketingově myslet, aby si jejich výrobky našly cestu k zákazníkům. Když se podaří najít návod, jak českou značku a české výrobky dostat na přední pozice v obchodních řetězcích, bude to jen dobře.

Dáváte při nakupování raději přednost českým výrobkům?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 27. dubna 2012. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 4853
Ne
Ne 1397
Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta

25. dubna 2024

Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...