Česká spořitelna mi změnila účet bez mého vědomí: nemá na to právo

aktualizováno 
Spořitelna už rok mění stará balíčková konta za skládačku služeb zvanou Osobní účet. Nicméně způsob, jakým se můžete stát jejím majitelem, ne každému vyhovuje. Přesně to se stalo naší čtenářce a dalším klientům banky.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Česká spořitelna | foto: Profimedia.cz

Čtenářka se na redakci obrátila s tím, že jí Česká spořitelna změnila nastavení účtu bez jejího vědomí, a to na méně výhodnou variantu. "Mám podepsanou smlouvu v České spořitelně na balíček Výhodný program, za který platím 45 korun měsíčně. Ovšem k mému velkému překvapení mi najednou začali účtovat 69 korun měsíčně za produkt Osobní účet. Ihned jsem si stěžovala na informační lince banky a čekala odezvu."

Za čtrnáct dnů přišla odpověď, v níž se banka omlouvá a vysvětluje, že došlo k chybě zaměstnance. Jelikož nelze převést účet zpět na Výhodný program, nabízí s platností od července jako odškodnění roční vedení účtu zdarma. Klientce to však jako fér jednání nepřipadá, neboť dražší účet už platila v květnu i červnu. A především nikde nepodepsala smlouvu na Osobní účet. 


.Informujte nás o finančním bezpráví

Nejste spokojeni se službami či řešením svého problému v bance, pojišťovně či jiné finanční instituci? Neuznali vám reklamaci, na kterou máte nárok, či jste snad přišli v důsledku nefér jednání některého z finančních domů o peníze?

Tento článek vznikl na základě příběhu, který nám byl zaslán do redakce. Podobné zkušenosti nám můžete zasílat na adresu finance@idnes.cz. Rádi vám pomůžeme problém řešit či na něj alespoň veřejně poukázat.

Bez souhlasu klienta nelze
"Banka v žádném případě nemá právo zaměnit klientovi jeden produkt za jiný bez jeho souhlasu. Může měnit pouze některá smluvní ustanovení a tato možnost jí musí být předem vyhrazena ve smlouvě či všeobecných obchodních podmínkách," komentuje případ Michal Kebort ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Podle něj je nepřípustné, aby banka zrušila stávající smlouvu o běžném účtu a nutila klienta k podpisu "náhražky", jestliže s tím nesouhlasí.  

"Vzhledem k tomu, že zrušením aktuálního běžného účtu banka porušila smluvní podmínky, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Co se týče poplatků, které jsou s odstoupením od smlouvy účtovány, jako zrušení povolení k inkasu, trvalých příkazů k úhradě a podobně, zákon je konkrétně neřeší," dodává Kebort.

Domnívá se však, že by šlo postupovat analogicky k jiným zákonným ustanovením, a tedy usuzovat, že by veškeré náklady měla nést strana, jež pochybila. To by v praxi znamenalo, že uzavření účtu a zrušení položek by šlo na vrub banky.

"Krajní výklad zákona by potom spotřebiteli umožnil požadovat navíc úhradu nákladů, které mu s převodem účtu k jiné bance vznikly – tedy znovuzavedení jednotlivých položek, poplatek za otevření účtu a tak dále. To už je ovšem výklad velmi extenzivní a banka ho pravděpodobně neuzná," uzavírá Kebort.

. více než 20 klientů si stěžovalo na způsob prodeje osobního účtu

Tým Ombudsmana České spořitelny evidoval od srpna 2007, od kdy ČS Osobní účet nabízí, přes dvacet podání klientů, která se týkala způsobu prodeje Osobního účtu ČS, a to v nejširším slova smyslu.

Ve většině případů se banka s klienty dohodla na finanční kompenzaci, tj. vedení účtu po určitou dobu zdarma nebo jinak zvýhodněné poplatkování.

Česká spořitelna dává ruce pryč
Spořitelna se hájí tím, že bez vědomí a souhlasu klienta produkty a služby nikdy nesjednává. Zřízení Osobního účtu České spořitelny navíc vyžaduje písemný souhlas klienta.

"Výše uvedený případ nemůžeme ani potvrdit, ani vyvrátit, nemáme dostatek identifikačních údajů. Pokud ale došlo k nedorozumění nebo pochybení zaměstnance, což nás velmi mrzí, rozhodujeme u každého případu individuálně," říká Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny.

Prodej většiny balíčků podle ní už spořitelna definitivně ukončila a změna na původní program není technicky možná.

"Nabídka vedení účtu zdarma je tedy jedním z  nejvhodnějších řešení. Pokud klientka s řešením nesouhlasí, doporučujeme obrátit se na pobočku nebo Ombudsmana České spořitelny," navrhuje Pavla Plachá.

I v bankovních službách je obvykle rozhodujícím faktorem ten lidský a chybu lze omluvit. Ovšem může se také stát, že poradce v bance dokumenty předpřipraví a změnu zadá i do systémů banky. Bohužel i bez vašeho podpisu.

"Během prodejního rozhovoru a v rámci proaktivního přístupu poradce může dojít k tomu, že klient na změnu balíčku přistoupí, ale termín podpisu potřebné smluvní dokumentace dohodne například na následující den. Pokud však své rozhodnutí přehodnotí, v systému zůstane změna již nastavena," připouští možná nedorozumění Plachá. 

. Zbývají ještě 2 miliony klientů

Česká spořitelna svou současnou vlajkovou loď – Osobní účet nabízí téměř rok. Prodej této služby se údajně daří. Účet s téměř libovolně nastavitelnými službami má v současnosti přes 750 tisíc klientů České spořitelny. Banka přitom vedla ke konci března 2 852 964 nepodnikatelských účtů.

Více o Osobním účtu ČS si můžete přečíst ZDE

Nejčtenější

Desítky let v jedné firmě. Kdy je čas se zvednout

Ilustrační snímek

Stejná vrátnice, stejný stůl. Mění se jen kolegové, vedení, podmínky. Proč zůstávají někteří lidé v jedné práci desítky...

Šest zásadních změn, které má přinést novela zákoníku práce

Ilustrační snímek

Chystá se novela zákoníku práce. Co může letos čekat zaměstnance, přibližuje expertka na pracovní právo.

Daňové přiznání za rok 2018: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Vyplnění daňového přiznání není pouze záležitostí živnostníků a podnikatelů, ale často jej podávají i zaměstnanci....

Pokles cen nemovitostí se zatím nekoná. Podívejte se, kolik stojí byty

ilustrační snímek

Ceny nemovitostí v posledních letech strmě rostly, ale na mnoha místech již narazily na strop a začaly stagnovat. Na...

Vyrábí unikátní dřevěné brýle. A kupodivu nejsou z Číny

„Každou vizuální nebo řemeslnou stránku brýlí jsem tak vždy řešil s opravdovými...

Náhoda v podobě rozbitých dřevěných brýlí změnila třiatřicetiletému Ondřeji Bekovi jeho profesní život vzhůru nohama....

Další z rubriky

Nákupem přišel o tři tisíce. Viagogo si plní kapsy na náš úkor, říká

Ilustrační snímek

Nakupovat na internetu je pohodlné, rychlé a zpravidla i ušetříme. Pokud však narazíme na nepoctivý web, může nás nákup...

Mít chatu či chalupu je opět v kurzu. Na jejich cenách je to znát

ilustrační snímek

Dříve platilo, že co Čech, to chatař nebo chalupář. Dnes se tento trend do značné míry vrací. Zájem o rekreační...

Lidé s rakovinou se dostávají do úzkých, ne všechno hradí pojišťovny

Onkologičtí pacienti bojují nejen se svou nemocí, ale často také s vysokými...

Loni v Česku zemřelo 111 tisíc lidí, z tohoto počtu byla čtvrtina případů spojená s nějakou formou rakoviny. Velice...

Euroboomu došel dech, čeká nás širokosáhlá recese?

Euroboomu došel dech, čeká nás širokosáhlá recese?

Kurzy.cz I když Evropská centrální banka (ECB) svoji stimulaci zastavila, vypadá to, že ekonomika potřebuje další generálku. V p...

Advantage Consulting, s.r.o.
CAD KONSTRUKTÉR JUNIOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 21 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz