Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší číslice, než jaké tam trůnily posledních několik let. Za auto letos zaplatíme více než loni. Někdy až o desetitisíce korun. Dražší jsou nové vozy ze salonů i ojetiny v bazarech.

Zdražování aut | foto: iDNES.cz

Zdražení? Rozhodně se mu tak neříká, tento termín je ve slovnících automobilek zakázaný. Jen „úprava cen“, ovšem směrem vzhůru. A někdy o hodně.

Zařiďte si levnější povinné ručení ještě dnes

Vyplňte parametry vozidla a nechte si zdarma srovnat dostupné nabídky.

Ne všichni se zatím odhodlali, mnohé automobilky odrazuje velký konkurenční přetlak na českém trhu. Trend je však zřetelný. Troufají si hlavně sebevědomé značky, které vědí, že mají „kvalitní produkt“, jak se říká v obchodnickém žargonu.

Pro Čechy nejcitelnější „zásek“ předvedla domácí Škoda s modelem Octavia. S lednovým nástupem faceliftované generace (s dělenými světlomety) podražil bestseller o 53 tisíc korun (z 355 na 408 tisíc). Kupec za to tedy dostal lepší motor. Čtyřválcový 1.2 TSI (63 kW) nahradil silnější tříválec 1.0 TSI (85 kW; podle nás nejlepší přeplňovaný litr na trhu), zlepšila se také výbava. Faktem nicméně zůstává, že o tak velký kus neposkočila cena Octavie dlouhá léta.

Čtěte také

Od 10. listopadu 2017 platí nové ceníky vozů Škoda. I v nich je spousta dílčích změn, zdražovaly například motory. U Octavie jsou benzinové motory nyní dražší o 10 tisíc korun, což základní cenu zvedlo na 417 900 korun (1.0 TSI/85 kW Active). Vznětové motory dokonce zdražily o 15 tisíc korun.

Fabie se zážehovými motory zdražily méně, a to o dva tisíce korun, 1.0 MPI Active nyní začíná na ceně 243 900 korun. Výrazné o 8 000 korun je však navýšení cen naftových agregátů, nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) nyní vychází na 361 900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397 900 korunách, ale ten nepořídíte ve výbavě Active.

Rapid je na tom velmi podobně, u benzinových motorů podražil o 3 000 korun, turbodiesely jsou dražší o 8 000 korun. Nejlevnější Rapid tak stojí 307 900 korun (1.0 TSI/70 kW Active), za turbodiesel 1.4 TDI/66 kW Active dáte nejméně 372 900 korun.

Nové výbavy a modely

Někdy je nárůst ceny odůvodněn nástupem nového modelu. Třeba Nissan Micra stál loni v listopadu 200 tisíc korun, nová generace však letos začíná na 260 tisících. Její větší sourozenec Qashqai končil v létě svou kariéru se základní cenou 400 tisíc, faceliftovaná generace je o 37 tisíc dražší. Auto má nově komfortnější podvozek a některé drobnosti ve výbavě, ale zásadní parametry ani motory se nezměnily. Změna úrovní výbavy je přitom stará známá praxe, která nárůst ceny opticky zdůvodní (v autě jsou nové moderní technologie), ale nikdy to není čistý zisk pro kupujícího.

V říjnu zdražil všechny modely Volkswagen. Třeba základní Touran Comfortline 1.2 TSI (81 kW) podražil o 21 tisíc korun (597 tisíc Kč), vyšší výbava Highline pak o 23 tisíc. Je však obohacená o adaptivní tempomat či mlhovky a další spoustu doplňků. U populárního Golfu 1.0 TSI (81 kW) se základní cena zvýšila o tři tisíce korun (415 tisíc Kč), u vyšších výbav podražily benzinové motory o 13 a diesely o 22 tisíc korun. Také miniauto up! je v základu dražší o dva tisíce.

Zdražování aut

Poměrně dramaticky s cenami „šachuje“ značka Opel (nyní vlastněná francouzským koncernem Peugeot-Citroën). Zatímco loni na podzim se malý model Corsa (1.2, Selection, 3dv.) prodával za 230 tisíc korun, v průběhu roku zdražil o 14 tisíc, aby v létě opět sedm tisíc „sundal“. Výsledkem je nicméně cena 237 tisíc, tedy o 7 tisíc více než loni.

A verze s turbodieselovými motory podražily až o 19 tisíc korun. I u Opelu jsou ovšem k mání výbavou „našlapané“ modely (v edicích Happy a Smile), jejichž poměr cena/výkon je mnohem lepší.

Některé automobilky však zjistily, že zdražením přestřelily. Honda Civic stála ještě loni na podzim 360 tisíc korun, letošní nová generace však cenu katapultovala o 110 tisíc výše, na 470 tisíc korun. Jen chabou náplastí byla výměna atmosférického motoru za přeplňovaný litr a zákazníci to zřejmě dali značce pocítit. Proto se nyní aktuálně cenovka „pakovala“ o 60 tisíc níže – nyní stojí základ 410 tisíc.

Základní výbava? Není!

Objevuje se však také úplně nový fenomén. Největší značky na trhu, Škoda a Hyundai, sázejí rovnou na vyšší výbavy. Zatímco dříve bylo extrémně důležité mít auta s cenou „od“, v nichž chyběla většina komfortních prvků, bohaté časy změnily i toto. Takže například Škoda Karoq se rovnou začala prodávat ve střední výbavě Ambiente za 530 tisíc korun, zatímco u základního Active cenu ani neznáme – pouze víme, že se bude vyrábět. Jenže proč by jím Škoda brzdila výrobní linku, která ani nestíhá vypouštět dostatek dražších modelů. Vždyť už před zahájením prodeje (kdy se s autem nikdo z kupců ještě ani nemohl svézt) byly objednány tři tisíce lépe vybavených karoqů.

Trochu jinak, ale na podobném principu, to mají u Hyundai. Jejich bestseller i30 je nacpaný výbavou až po střechu, takže v akční verzi Best of Czech přijde na 385 tisíc korun – v poměru cena/výkon je bezkonkurenční. Ceník je ovšem postavený tak, že neexistuje žádná „očesaná“ verze, která by byla třeba o 50 tisíc levnější. I základ, který v ceníku figuruje (1.4i, 415 tisíc korun), je papírově drahý. Jen pro zajímavost: pro velké firemní flotily, které by chtěly auta skromnější, se sjednávají úplně jiné výbavy i ceny.

Ojetiny také zdražují

Trend rostoucích cen se netýká pouze nových aut, vyšší poptávka zdražuje i bazarové stroje. Ukazují to údaje, jež pro Auto DNES vytáhli ze svých statistik v největším českém autocentru AAA Auto. „Tříletá Octavia Combi diesel se letos prodává průměrně za 315 tisíc korun, loni to byly 304 tisíce. Stejně stará Kia Ceed je nyní za 271 tisíc, o sedm tisíc dráž než loni,“ říká provozní ředitel Áček Petr Vaněček.

Čtěte také

Největší skok předvedl pětiletý Ford Focus s benzinovým motorem, když meziročně podražil o 24 tisíc korun (na 238 tisíc). Naopak Volkswagen Passat průměrně zlevnil o osm tisíc (311 000 Kč); Passat ve stáří deseti let předvedl podobný pokles o pět tisíc korun. Tyto výjimky však přičítáme problémům s podvody v aféře Dieselgate a dříve nadhodnoceným cenám volkswagenů. „Škodovek, ani těch starých, se zlevnění nedotklo, desetiletá dieselová Octavia Combi se letos prodává za 153 tisíc korun, loni to bylo 147 tisíc,“ dodává Vaněček.

Meziroční nárůst cen o jednotky tisíc korun potvrzuje také Petr Foltýn z české dvojky, Auto ESA. „Průměrná cena všech vozidel v autobazaru bez rozdílu značky, modelu a motorizace se zvyšuje, což je ovšem dáno větším zastoupením vozidel do stáří pěti let než v minulých letech. A také tím, že vykupujeme jen kvalitní auta, ty v horším technickém stavu rovnou odmítáme,“ říká Foltýn.

Celorepublikový trend pak potvrzuje i předseda Asociace prodejců ojetých vozidel Petr Přikryl. Podle něj se průměrná cena aut nabízených v bazarech meziročně mírně zvýšila na zhruba 200 tisíc korun. „Snižuje se totiž věk prodávaných aut, mají větší výbavu a jsou kvalitnější. Je dobré, že se čím dál více prodávají vozidla z operativních leasingů s jasným původem, servisní historií a ověřitelnými ujetými kilometry,“ uzavírá Přikryl.

  • Nejčtenější

Vrátila zboží za 600 korun, které jí nesedělo. Přišla o 70 tisíc

Kdo si myslí, že nikdy nesedne na lep internetovým podvodníkům, je na omylu. Stát se to může prakticky každému, bez ohledu na věk i vzdělání. Potvrzuje to případ ženy, která věřila, že se jí nic...

Pracovní dohody doznaly opět změn. Tentokrát potěší firmy a zaměstnance

Kolem dohod o provedení práce panovala loni poměrně bouřlivá atmosféra. Zákonodárci totiž avizovali novou legislativní úpravu, která by tento institut pořádně zkomplikovala. Návrh dělal vrásky na...

KOMENTÁŘ: Drahota je tady a už nezmizí. Co letos čeká českou ekonomiku

Bude rok 2025 rokem nízké inflace a finanční stability? Poroste naše ekonomika? „Letošní rok rozhodně nebude nudný. Uvolňování sazeb Českou národní bankou bude komplikovat relativně vysoká inflace na...

Upozorňují na sebe drahým zbožím. Proč někteří propadají okázalé spotřebě

Premium

Ekonomie většinou tvrdí, že lidské chování včetně rozhodování o nákupech, výdajích i spotřebě je v zásadě rozumné. Psychologie k tomu dodává, že téměř nic není vzdálenější pravdě. U velké části...

Pracující důchodci si polepší o tisíce korun. Výhoda není automatická

Starobní důchodci, kteří nadále pracují, mají od ledna 2025 nárok na slevu ze sociálního pojištění. Na pojistném nyní ušetří 6,5 %. Sleva se týká zaměstnanců i OSVČ, kteří dosáhli důchodového věku a...

Soutěž o nejlepšího baristu? Zkušené matadory porazila brigádnice

Premium

Teprve 19letá baristka Antonie Nebeská přišla do jedné z kaváren řetězce Costa Coffee jen na brigádu. Ale postupně ji práce s kávou naprosto pohltila. Natolik, že se pustila i do vymýšlení vlastních...

18. ledna 2025

Pracovní dohody doznaly opět změn. Tentokrát potěší firmy a zaměstnance

Kolem dohod o provedení práce panovala loni poměrně bouřlivá atmosféra. Zákonodárci totiž avizovali novou legislativní úpravu, která by tento institut pořádně zkomplikovala. Návrh dělal vrásky na...

17. ledna 2025

Tři faktory přinesly investorům skvělý rok. Co bude rozhodovat letos

Máme za sebou skvělý investiční rok. Akciové trhy nadělily více než dvacetiprocentní zhodnocení a nebyly v tom rozhodně samy. Svoji hodnotu zvyšovalo prakticky vše, na co se podíváte. Zlato přidalo...

17. ledna 2025

Mladí lidé v Česku věří, že něco zdědí. Raději na to však nespoléhají

Většina lidí v Česku předpokládá, že po svých příbuzných něco zdědí, často nemovitost či peníze. Jelikož se v českých domácnostech o převodu majetku otevřeně ale hovoří jen zřídkakdy, lidé případné...

16. ledna 2025

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...