Podvodů v platebním styku přibývá. Zatímco v roce 2021 Česká národní banka (ČNB) nezaznamenala žádnou stížnost, v uplynulých šesti měsících se na ni obrátily stovky lidí, které se podvodníci snažili okrást o peníze prostřednictvím nevyžádaných telefonátů, e-mailů nebo dalšími způsoby. Podvody jsou čím dál důmyslnější, útočníci využívají manipulaci i další techniky, jak klienty finančních institucí okrást.
„Podvodníci se pokouší vylákat přístupové údaje k vašim účtům, přimět vás k instalaci podvodných aplikací či vás dokonce přesvědčit k tomu, abyste vložili své peníze do kryptobankomatů,“ popisuje nekalé praktiky Denisa Všetíčková z ČNB.
KVÍZ: Poznáte podvod a umíte se mu ubránit? |
Své metody zloději neustále vylepšují a jako záminku čím dál častěji využívají i reálné situace, které se zrovna dějí kolem nás. „Vydávají se za pracovníky České národní banky, komerční banky nebo institucí státní správy. Často využívají manipulaci útočící na strach z toho, že lidé přijdou o své peníze, pokud hned něco nepodniknou, což je velmi silný přesvědčovací prostředek,“ dodává Všetíčková.
Pokud se nechcete stát obětí podvodu, dodržujte tři zásadní bezpečnostní pravidla: Nespěchejte (na základě nevyžádané komunikace nedělejte unáhlená rozhodnutí, ověřujte (vždy zvažte možnost podvodu) a chraňte (svá data a citlivé údaje).
Pravidelně si kontrolujte stav vašeho účtu i odchozí transakce a v případě podezření na zneužití ihned kontaktujte svou banku a policii.
A jak jste na tom vy? Poznali byste podvod nebo byste se stali obětí útočníků? Otestujte se, zda se dokážete ubránit manipulaci a ochránit tak své peníze.