Podle rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení budou moci osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) příští rok podávat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2013, oznámení o zahájení činnosti či přihlášky k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění také v klasické papírové podobě. Výjimku dal podle zákona ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun po jednání s ministrem práce a sociálních věcí.
Může se hoditNajděte si práci, která vás bude opravdu bavit. Zaujměte potencionálního zaměstnavatele kvalitním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz. |
"Zejména malí živnostníci, kteří jsou věčně v terénu, nemusí být v současné době na elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení připraveni. Rozumím tedy tomu, že řada z nich dnes volá po odložení či dokonce zrušení této zákonné povinnosti," říká ministr práce a sociálních věcí František Koníček a dodává, že pro případné zrušení by se musel měnit zákon, což v současné době není reálné.
Další výjimka již běží
"Roční výjimkou z elektronické komunikace pro OSVČ a dvouletou pro lékaře, co se týče neschopenek, kterou jsme udělili dříve, v žádném případě nerezignujeme na elektronickou komunikaci jako takovou, jde o dočasná opatření," doplňuje Vilém Kahoun.
Zaměstnavatelé, lékaři i OSVČ mají podle zákona č. 470/2011 Sb. povinnost podávat dokumenty ČSSZ pouze elektronicky od začátku letošního roku. Týká se to zákonem předepsaných tiskopisů, které tyto subjekty posílají ČSSZ. Detailní informace o e - Podání jsou dostupné na webu ČSSZ. Protože však řada podnikatelů nebyla na elektronické podání dokumentů už od 1. ledna připravená, přijala podle zákona Česká správa sociálního zabezpečení roční výjimku, a tím umožnila klasické podávání vytištěných dokumentů i v letošním roce.
Možná to bude jednodušší
Technicky je na elektronickou komunikaci ČSSZ již několik let připravena. Jako první ze státních institucí umožnila takzvané e – Podání formulářů. Systém pro elektronickou komunikaci funguje od roku 2005 a elektronicky přijímá miliony formulářů.
V uplynulých letech se ČSSZ podařilo dojednat s vývojáři programů pro účetnictví a správu mezd, aby součástí těchto aplikací byly i moduly umožňující přímé odesílání nejčastějších povinných formulářů do systému ČSSZ ke zpracování. Obdobná jednání proběhla i s výrobci software pro lékaře a zdravotnická zařízení.
ČSSZ bude i nadále hodnotit a monitorovat vývoj spojený s elektronickým podáním vybraných formulářů a průběžně komunikovat se zástupci lékařů, OSVČ či dalších subjektů a hledat případná další zjednodušení.