Výsledky testu internetbankingů

  • 62
V celkovém hodnocení internetbankingů jednotlivých bank jsme vycházeli z hodnocení subjektivního i objektivního. Subjektivní hodnocení zprostředkovala naše porota, která se skládala z lidí používajících internetové bankovnictví, ale i jiné přístupy k účtu. Nechyběl ani odborník - Ing. Jelen ze společnosti FG Forrest, internetové agentury pro e-business, web design a on-line marketing.

Porota hodnotila tyto aspekty: snadnost ovládání a přehlednost, dostupnost a přehlednost zůstatků a historie účtu, snadnost zadání tuzemského příkazu k úhradě, uživatelskou přívětivost (nápověda, vysvětlivky, uživatelská podpora) a celkový dojem. V celkovém hodnocení dostala oproti ostatním kritériím dvojnásobnou váhu.

Objektivní hodnocení zohledňovalo tyto aspekty: funkčnost, cenu, dostupnost a bezpečnost. Stejně jako u hodnocení subjektivního bylo hodnoceno pořadí, přičemž bance, která byla v daném kritériu nejlepší, bylo uděleno devět bodů. V rámci hodnocení funkčnosti byly brány v potaz tyto základní funkce: platební příkazy (domácí/zahraniční),  možnost zadat souhlas k inkasu, nastavit SIPO, spravovat termínované či spořící účty, popřípadě možnost využít přes internet jiných produktů skupiny. Polovina bodu byla přidělena za doplňující fuknce, jako je přímé dobíjení předplacených karet mobilních operátorů, možnost nastavit sms o účtu apod.

Cenové kritérium vycházelo ze dvou modelových příkladů, jejichž výsledek byl zprůměrován. Z výsledků uvedených v testu dostupnosti je zřejmé, že toto kritérium příliš celkové hodnocení neovlivnilo.

Češi: se stavem bankovnictví nejsme spokojeni! Více ZDE.

Bezpečnost poté byla hodnocena na základě standardního způsobu zabezpečení. Přihlédnuto bylo ale i k případné nabídce vyššího způsobu zabezpečení. U tří bank jsme dále zohlednili fakt, že pokud se klient z účtu neodhlásí a přejde rovnou na jiné stránky, dostane se tlačítkem „back“ zpět na svůj účet. U Komerční banky a ČSOB alespoň nemůže případný útočník bez dalších prvků provádět aktivní operace, u České spořitelny by ale klienti měli dát pozor – pokud nepoužívají autentizační kalkulátor, mohli by o své peníze snadno přijít.

Kdo vyhrál? Nepříliš překvapivě se vítězem testu stala eBanka. Celkové výsledky si můžete prohlédnout v přiložené tabulce. Je vidět, že rozdíly mezi bankami byly obyčejně poměrně těsné, což hovoří o vyrovnané nabídce banky v oblasti internetbankingu.

1. eBanka 52 bodů
2. Raiffeisenbank 39 bodů
3. Komerční banka 38 bodů
4. GE Capital Bank 35,5 bodů
5. Česká spořitelna 34,5 bodů
6. HVB Bank 34 bodů
7. ČSOB 31,5 bodů
8. Živnostenská banka 26 bodů
9. Citibank 21 bodů