Vybírejte si odměny a ušetřete až 6 %

  13:00
Věrnostní programy dnes už nabízí řada obchodníků i finančních institucí. Redakce MF DNES spočítala, zda se opravdu vyplatí nechat se zlákat k větším nákupům.
Bonus v podobě slevy či dárku při častějších nákupech je příjemným zpestřením.

Bonus v podobě slevy či dárku při častějších nákupech je příjemným zpestřením. | foto: Profimedia.cz

Slevu či nárok na dárky můžete získat téměř při každém běžném nákupu. Raději si však rozmyslete, kterou z výhod doopravdy využijete a zda skutečně ušetříte. Pokud si budete slevy hlídat, mohou jít roční úspory do tisíců. Ale mnohé programy zároveň svádějí k tomu, že nakupujete víc, než potřebujete, a jinde, než jste původně chtěli.

Takzvané věrnostní programy nabízejí obchodníci s kosmetikou, hračkami, sportovními a zahradnickými potřebami či benzinové pumpy. Stačí stát se členem klubu a využívat výhod, případně platit kartou a získané body vyměnit za dárky. Slevové karty rozdávají i finanční instituce.

Také pravidelná útrata u jednoho obchodníka vám může vynést bonusy. Například za čtyři zaplacené kávy vám dají pátou gratis, případně za devět koupených lahví vína ve vinotéce získáte desátou zdarma. Je to jednoduché, za každý nákup sbíráte na kartičku razítka nebo samolepky a po dosažení potřebného počtu se dočkáte odměny.

. kde všude fungují věrnostní programy a kolik s nimi ušetříte

Sbíráte razítka za nákupy v oblíbeném obchodě nebo máte kartu na slevy? Čtěte, jaké věrnostní programy nabízejí obchodníci a komu se vyplatí.

Někdy věrnostní programy nestojí za námahu – levněji než se slevou v hračkářství můžete nakoupit třeba přes internetový obchod, slevy u některých benzinek sice vypadají lákavě, bodují každý litr paliva, ale abyste něco dostali, musíte ho koupit skutečně hodně. Například digitální foťák odpovídá útratě 400 000 korun.

Jiné věrnostní programy jsou zase složité – ne každý má povahu na to, aby měl v hlavě, kam pro co musí jít, aby slevu dostal. Pozor také, některé slevové kartičky jsou na jméno, takže je těžko využije jiný zrovna nakupující člen rodiny.

Nehodí se pro každého
Má tedy vůbec smysl registrovat se, vyplňovat dotazníky k získání několikaprocentní slevy či dárků, které třeba ani nepotřebujete? Dnes, kdy skoro neexistuje období bez výprodejových akcí s daleko vyššími slevami? Navíc, když všude platí: slevy se nesčítají. Slevy a dárky "za věrnost“ se budou hodit především těm lidem, kteří nakupují pravidelně ve stejném obchodě.

Věrnostní programy mají svá další ale. U některých obchodníků se uvážete i k pravidelnému odběru dalšího zboží. Například stanete-li se členy Knižního klubu, musíte si z každého katalogu koupit alespoň jednu knihu, ať už ji chcete, nebo ne. I ty nejlevnější knížky vyjdou každý rok na nejméně 645 korun.

Uvědomte si také, že vyplněním registračního formuláře, který je mnohdy nezbytnou součástí k získání věrnostní karty, poskytujete obchodníkovi své osobní údaje, které by se jinak neměl šanci dozvědět. Společnosti si tak mapují chování zákazníků, mají přehled, kdy, kde a jaké zboží kupují, a získávají možnost přesně na ně cílit své reklamní kampaně.

Čím více utratíte, tím víc ušetříte
Abychom si udělali alespoň přibližnou představu, kolik se dá na věrnostních programech ušetřit, pokusili jsme se spočítat, o kolik korun budou nižší roční výdaje čtyřčlenné rodiny, která karet využívá hodně.

Čtyřicetiletí manželé se dvěma dětmi žijí na okraji Prahy v rodinném domku. Mají auto, se kterým jezdí otec denně do práce. Benzin kupuje v neděli stále u Shellu, nasbírané body mu vyřeší hezké dárky pro celou rodinu. Se synem chodí pravidelně na fotbalové zápasy Slavie, roční členství ve fanklubu stojí 300 korun. Za to však mají desetiprocentní slevy nejen na permanentku, ale i na zboží převážně ve sportovních obchodech.

Kde to jde, platí rodiče kartou, mobily mají všichni u T-Mobile, využívají tedy jeho bonusového programu. Pro kosmetiku a drogistické zboží chodí do řetězce DM Drogerie a parfumerií Yves Rocher, kde na ně čekají až 50procentní slevy a dárky.

Jednou ročně letí celá rodina na dovolenou k moři, přibližně třikrát ročně jezdí na hory, s Premia kartou získají v síti ubytovacích zařízeních Orea Hotels desetiprocentní slevu. Vstupné do památek mají také o deset procent nižší díky kartě Eurobeds Klubu českých turistů.

Co koupíli Kolik zaplatili za rok (v Kč) Sleva, dárky
benzin 33 600 3 840 bodů (Shell) – cyklistický dres v hodnotě 600 Kč
vstupné (hrady, zámky) 3 500 350 Kč, (Klub turistů, zákaznická karta PP)
mobil 12 140 500 bodů (T-Mobile Bonus) – dobití v hodnotě 200 Kč
platba kartou 97 300 4 865 bodů (Bonus program České spořitelny) – roční předplatné časopisu Premiere v hodnotě 400 Kč
fotbal 3 360 336 Kč (Fanklub SK Slavia Praha)
kosmetika 7 500 6 kosmetických výrobků (karta Yves Rocher) v hodnotě cca 800 Kč
drogerie 3 000 samolepky a 50% sleva na výrobky (DM drogerie Svět výhod) 1 000 Kč
oblečení 12 000 poukázka na 360 Kč (Esprit)
boty 18 000 28 000 bodů (Baťa klub) poukázka na 350 Kč
sportovní zboží (stan, lyže apod.) 30 000 3 000 Kč (AlpinePro)
knihy 5 000 250 Kč (Neoluxor, karta bene+)
pobyt na horách 20 000 2 000 Kč (Premia karta, Orea Hotels)
nářadí, nástroje 6 000 480 Kč (Mountfield)
nábytek 20 000 4 000 Kč (Asko, Premia karta)
dovolená u moře 60 000 4 800 Kč (zákaznická karta Pražské plynárenské)
brýle 1 600 vstupenky do kina (Eiffel optic) 500 Kč
CELKEM 333 000 19 426 Kč

Oba rodiče si spoří na penzi u penzijního fondu České pojišťovny, díky výhodám věrnostní karty Premia pořídili o 20 procent levnější nábytek pro děti. Se zákaznickou kartou Pražské plynárenské měli už několikrát o osm procent levnější zájezd k moři i vstupenky do divadla. Za to, že si koupili brýle v Eiffel optic, jim proplatili vstupenky do kina a navíc ještě rodinnou návštěvu zoo.

Oblečení nakupují většinou v síti obchodů Esprit, kde také využívají tříprocentní slevy, sportovní potřeby o deset procent levnější v AlpinePro. Za nákup obuvi zase sbírají body u Bati, na konci roku pak dostanou poukázku, obvykle na 350 korun.

Pro knihy chodí do obchodů Neoluxor, při placení kreditní kartou bene+ od GE Money Bank se jim vždy vrátí pět procent z nákupu zpět na účet. Sekačku, pilu, další nářadí a přístroje na zahradu i do domácnosti kupují u Mountfieldu, jejich vkladní knížka jim zajistí osmiprocentní "výnos" z každého nákupu.

Za rok zaplatí rodina za potraviny, oblečení, boty, dopravu, dovolené, kulturní akce a sportovní vybavení přes 300 tisíc korun. Díky věrnostním kartám ušetří necelých 20 tisíc korun, což je nezanedbatelných téměř šest procent.

Vstoupit do diskuse (30 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Máte v hlavě důležité ekonomické pojmy a finanční čísla. Otestujte se

ilustrační snímek

Inflace, nezaměstnanost, důchody, úroková sazba, repo sazba, srážková daň…nejen tyto pojmy včetně aktuálních čísel na nás vyskakují z médií, mobilů a z internetu. Používají je ve svých hodnoceních a...

Smršť novinek: Co čeká firmy od listopadu a v lednu nejen vůči zaměstnancům

ilustrační snímek

V následujících měsících se firmy musejí připravit na doslova smršť legislativních změn. Už v listopadu začne platit nový zákon o kybernetické bezpečnosti a nová legislativa týkající se BOZP. Další...

Nový trend: Proč se ve firmách ptají na názory a spokojenost zaměstnanců

Premium
ilustrační snímek

A jak se vám u nás pracuje? Pokládá vám zaměstnavatel čas od času podobnou otázku? Ne? Pak riskuje, že včas neodhalí narůstající nespokojenost v týmu a přijde o klíčové pracovníky.

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

Rozdělit hypotékou zatíženou parcelu stojí čas i peníze

Rozdělení parcely zatížené hypotékou

Velký pozemek u rodinného domu nemusí být pro každého splněným snem. Někdo by se raději staral jen o malou zahradu, jiný v něm může vidět peníze, které jsou tam zbytečně vázané. A třeba je lze...

7. listopadu 2025

Dlouhodobé cestovní pojištění má mnohá plus. Produkt ale vybírejte pečlivě

dlouhodobé cestovní pojištění

Pohodlí a jednoduchost, finanční výhodnost při komplexním krytí rizik, pro vás nebo rovnou pro celou rodinu, to vše na dobu neurčitou – tak by se dalo charakterizovat dlouhodobé cestovní pojištění....

7. listopadu 2025

Hypoteční sazby zamrzly, trhem hýbe refinancování. Zahýbe nová vláda hypotékami?

ilustrační snímek

Listopad nepřinesl na hypoteční trh žádné zlevnění. Průměrná nabídková sazba podle Swiss Life Hypoindexu zůstala na 4,91 procenta. Sto tisíc domácností přitom čeká refinancování. Nejvíce se zvýšení...

6. listopadu 2025

Pojištění soběstačnosti chrání i rodinu. Jak funguje a na kolik přijde

ilustrační snímek

Zajištění proti ztrátě soběstačnosti dává oporu nejen tomu, kdo uzavře toto pojištění, ale také celé rodině. Pokud totiž dojde k tomu, že se některý z členů rodiny o sebe sám plně nepostará, typicky...

5. listopadu 2025

Schopnosti jednat s lidmi, číst situace a udržet klid. Co obnáší práce v ostraze

Práce v ostraze

Doba, kdy ostrahu vykonávali lidé bez zkušeností nebo „na okraji“, je už pryč. Situace se totiž hodně proměnila. Bezpečnostní práce je zodpovědná, často v náročném prostředí, a navíc na směny. Kdo ji...

5. listopadu 2025

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

5. listopadu 2025

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

4. listopadu 2025

Poradna: Jak dosáhnout u pojišťovny na vyšší odškodnění po autonehodě

ilustrační snímek

Každý, kdo někdy řešil odškodnění po dopravní nehodě, se setkal s formuláři. Pojišťovny je používají k usnadnění práce svých likvidátorů. Co je dobré vědět o odškodnění po dopravní nehodě, jak...

4. listopadu 2025

Spoléhat jen na důchod? To by byla chyba, investice jsou téměř nutností

Advertorial
Spoléhat jen na důchod? To by byla chyba, investice jsou téměř nutností

Už loni tvořili lidé starší 65 let více než pětinu české populace a tato hodnota v následujících letech ještě poroste, protože do důchodu míří silné generace. Otázka budoucích důchodů tak logicky...

3. listopadu 2025

Nový trend: Proč se ve firmách ptají na názory a spokojenost zaměstnanců

Premium
ilustrační snímek

A jak se vám u nás pracuje? Pokládá vám zaměstnavatel čas od času podobnou otázku? Ne? Pak riskuje, že včas neodhalí narůstající nespokojenost v týmu a přijde o klíčové pracovníky.

3. listopadu 2025

KVÍZ: Máte v hlavě důležité ekonomické pojmy a finanční čísla. Otestujte se

ilustrační snímek

Inflace, nezaměstnanost, důchody, úroková sazba, repo sazba, srážková daň…nejen tyto pojmy včetně aktuálních čísel na nás vyskakují z médií, mobilů a z internetu. Používají je ve svých hodnoceních a...

vydáno 2. listopadu 2025

Život žiji naplno tam, kde zrovna jsem, říká švédský šéf českého Oriflame

Mikael Björkmyr, šéf Oriflame ČR

Pro jednu firmu pracuje již patnáct let, ovšem ne v jedné zemi, jak to bývá běžné. Švéd Mikael Björkmyr jich v rámci svého působení u kosmetické firmy Oriflame vystřídal už sedm. A, i když je každá...

1. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.