To, co váš běžný bankovní účet prodražuje nejvíce, nejsou ani tak paušály, jako spíše poplatky inkasované za jednotlivé položky objevující se na účtech v průběhu měsíce. Jde o tzv. transakční poplatky – za příchozí platby, odchozí platby (včetně placených trvalých příkazů a inkas), případně výběry z bankomatu. Banky za ně inkasují od dvou až po několik desítek korun, tj. dle použitého způsobu podání. Zaměřili jsme se proto na vyhledání odpovědi na otázku, jak se těchto transakčních poplatků v tuzemských bankách zbavit.
Zbavit se transakčních poplatků levně? Takřka nadlidský výkon
Nabídka bankovních služeb je velmi široká a každý bankovní dům má obvykle více možností, díky nimž se řadě jednotlivých poplatků na účtu můžete vyhnout. Navíc k výběru některého z tzv. balíčků motivují banky své klienty i cenově. Poplatky za jednotlivé služby a transakce bývají totiž vyšší, než když jsou zabalené do úhledného balíčku.
doporučeníPři volbě vhodného účtu pro vás nepřihlížejte pouze k vybrané části poplatků, vždy je třeba hodnotit i šířku nabízených navazujících služeb, pobočkovou síť, služby přímého bankovnictví, zkušenosti a doporučení známých apod. |
Balíčky služeb nejčastěji sestavuje banka, a to zpravidla pro určité skupiny klientů. Mají pevné parametry, tedy i měsíční poplatek. Setkat se tak můžete například s dětskými účty či studentskými účty. Ostatní konta bývají rozdělena do dvou až tří cenových skupin od nejlevnějších po nejdražší. Nejlevnější balíčky obsahují předplacené pouze základní služby (nejčastější sestava: vedení účtu, elektronická platební karta a přímé bankovnictví), nicméně v nich buď transakční položky nejsou započítány žádné nebo ve velmi omezeném počtu.
Výjimkou je prakticky pouze mKonto od mBank a od 1. listopadu i Postžirový účet Zadarmo Poštovní spořitelny. Oba účty jsou si velmi podobné, neplatíte žádné poplatky za platby, které z účtu odejdou či jsou na něj připsány. Neplatíte ani žádný měsíční paušál. Vyžadují však obsluhu prostřednictvím internetového bankovnictví. Dáváte-li přednost jednání na pobočce, případně hledáte širší paletu navazujících služeb, budete muset sáhnout po některém z placených účtů.
Banka | Balíček služeb | Paušální poplatek (v korunách za měsíc) | Poplatek za odchozí položku (v korunách) |
Poplatek za příchozí položku (v korunách zadané elektronicky) |
Citibank | Citi konto | 0*/299 | zdarma | zdarma |
Česká spořitelna | Osobní účet | od 188 | zdarma | zdarma |
ČSOB | Aktivní konto | 90 | 10 x zdarma, pak 6 | 5x zdarma, pak 3/6 |
GE Money Bank | Genius Active | 0/119 | zdarma | zdarma |
HSBC | Premier | 0/750** | zdarma | zdarma |
Komerční banka | Extra konto | 125 | zdarma | zdarma |
mBank | mKonto | zdarma | zdarma | zdarma |
Poštovní spořitelna | Postžirový účet Zadarmo | zdarma | zdarma | zdarma |
Raiffeisenbank | eKonto | od 0 | 2,90 | zdarma |
UniCredit Bank | Komplet | 169 | zdarma | zdarma |
Volksbank | Aktiv konto | zdarma | 6 | zdarma |
Zdroj: internetové stránky bank |
Existují banky, ve kterých si můžete účet a především využívané služby v něm stanovit sami. To je případ Osobního účtu České spořitelny. Zde o konečné ceně rozhoduje počet využívaných služeb. Nejlevnější varianta obsahuje nejvýše jeden navazující produkt (např. platební kartu) a pořídíte ji za 29 korun měsíčně. Pokud se ale chcete nadobro zbavit poplatků za převody peněz, počítejte s tím, že si připlatíte dalších 159 korun.
Výše paušálního poplatku se však může odvíjet také od jiných hodnot (kromě počtu navazujících služeb), kupříkladu od výše aktiv klienta spravovaných bankou či výše jeho měsíčních příjmů. To platí v Citibank, HSBC a také v GE Money Bank. Jestliže vyhovíte stanoveným kritériím, vyhnete se kromě transakčních poplatků i měsíčním výdajům za vedení účtu (jak uvádí tabulka).