Jak rychlé je telefonní bankovnictví?

aktualizováno 
Mezi základní funkce telebankingu patří zjišťování zůstatku a zadávání platebních příkazů. Linky telefonního bankovnictví jsou až na výjimku dostupné non-stop. Jak dlouho vám ale bude trvat, než se dovoláte? A kolik času vám zabere platba zadaná přes call centrum?

Test proběhl v průběhu tří týdnů na základě opakovaných volání, a to od 1.3. do 22.3. Průměrná doba zadání příkazu (od počátku vyzvánění do položení sluchátka) činila v průběhu našeho testu něco málo přes tři minuty. Mezi bankami v první polovině tabulky byly rozdíly minimální, poslední umístěná banka byla již však téměř 2,5x pomalejší než první. Délka doby strávené na telefonu byla přitom ovlivněna zejména dobou čekání na spojení, roli sehrály i různé bezpečnostní procedury či existence IVR.

Nejdéle jsme na spojení s operátorem čekali přes šest minut (Citibank), a to opakovaně. Loni trvalo nejdelší čekání zhruba o dvě minuty déle.

V tabulce jsme uvedli časové údaje týkající se zadání platby přes operátora (s výjimkou GE Money Bank, která svým klientům nabízí pouze automat). Zkoumali jsme však samostatně i dobu realizace transakce přes IVR (možno u již zmíněné GE Money Bank, České spořitelny a Živnobanky; u Citibank můžete IVR použít pouze v případě, pokud si předdefinujete čísla používaných účtů u operátora). Co jsme zjistili?

Banka doba zadání příkazu k úhradě přes operátora
Raiffeisenbank 2:19
Komerční banka 2:21
ČSOB 2:22
Česká spořitelna 2:23
HVB Bank 2:59
Živnostenská banka 3:09
eBanka 3:14
GE Money Bank* 3:26
Citibank 5:34

Pozn.: jde o celkovou dobu strávenou na telefonu v minutách; *) IVR

Transakce přes automat mohou být rychlejší, ale v některých případech i zdlouhavější než v případě využití služeb telefonního operátora. Jejich průměr je oproti call centru vyšší jen cca o 20 sekund. (Motivací k využití IVR přitom může být zejména obvykle nižší cena za jednotlivé transakce.) Výhodou je, že ani ve špičce nemusíte čekat, až se „uvolní“ některý z telefonních bankéřů. Nevýhodou je neosobnost systému a časová omezení daná systémem, která pocítíte zejména v případě, že potřebujete zadat více transakcí najednou.

Zmínili jsme se o „špičce“. Kdy volat, abyste se jí vyhnuli? Odpověď nebude jistě u všech banka stejná, přesto může nápovědou být graf zaznamenávající rozvrstvení hovorů během dne i týdne, který nám poskytla jedna z největších bank. (graf ČSOB)

Zajímá vás, jak jsou linky vytížené?

Pro představu jsme poprosili jednu ze tří největších českých bank o čísla dokládající provoz na linkách telefonního bankovnictví. Vězte tedy, že denní průměrný počet transakcí učiněných přes telefon za prosinec 2004 činil 13 906; za stejné období to bylo 54 952 transakcí u internetbankingu.

Další z trojice velkých bank nám poskytla graf dokládající vytíženost linky telebankingu během dne i v rámci týdne. Pro jeho zobrazení klikněte ZDE.


 

Autor:

Nejčtenější

Nad neplatiči nájmu může majitel snadno zvítězit, říká notář Neubauer

Radim Neubauer, prezident Notářské komory ČR

V Česku se množí případy, kdy majitel v dobré víře pronajme byt, ale z nájemníka se vyklube neplatič, který se navíc...

Desítky let v jedné firmě. Kdy je čas se zvednout

Ilustrační snímek

Stejná vrátnice, stejný stůl. Mění se jen kolegové, vedení, podmínky. Proč zůstávají někteří lidé v jedné práci desítky...

Šest pravidel, jak řídit svého šéfa, aby vás hodnotil lépe

Ilustrační snímek

Připusťme, že přímo řídit svého šéfa většinou nemůžeme. Schází nám k tomu potřebné páky. Co však řídit můžeme, je náš...

Šest zásadních změn, které má přinést novela zákoníku práce

Ilustrační snímek

Chystá se novela zákoníku práce. Co může letos čekat zaměstnance, přibližuje expertka na pracovní právo.

Suší maso pro vojáky i sportovce a chtějí dobýt Evropu

David Novák a Pavel Doležal z pardubické společnost Fine Gusto

Vypadají spíše jako studenti práv, přitom David Novák (28) a Pavel Doležal (30) založili a úspěšně řídí firmu Fine...

Další z rubriky

Česká spořitelna rozesílá SMS: Do George se přesuňte do tří týdnů

"Každý klient dostane na to, aby si George odzkoušel a přešel do něj, minimálně...

V Česku probíhá největší přesun v historii novodobého internetového bankovnictví, týká se 1,5 milionu lidí. Servis 24...

Odborník: Banku v mobilu a své peníze si ohrožují sami lidé

Praha, 22.08.18 Přemysl Semerád, bezpečnostní odborník odborníkem na mobilní...

Mobilnímu bankovnictví přichází na chuť stále více lidí, je totiž možné mít své peníze a účet v bance vždy pod...

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

Britští poslanci odmítli brexitovou dohodu. Libra prudce reaguje

Britští poslanci odmítli brexitovou dohodu. Libra prudce reaguje

Kurzy.cz Britští poslanci dnes podle očekávání odmítli dohodu o vystoupení Spojeného království z Evropské unie, kterou se sedma...

Najdete na iDNES.cz